tisdag 15 april 2008

*** Var god koppla vidare... ***

Vår yngsta dotter är född med ryggmärgsbråck.
Det innebär för hennes del bland annat att hennes urinblåsa inte fungerar som den ska.
Därför kissar hon via RIK, dvs med hjälp av en engångskateter.
Som alla förstår är hygienen viktig för om det kommer upp bakterier i urinröret blir man väldigt sjuk.
Vuxna får urinvägsinfektion ~ barn med sina korta urinvägar får njurbäckeniflammation som ett brev på posten.
Vår lilla flicka har varit lindrigt drabbad och fick sin första inflammation i höstas vid sex års ålder.

Vi gick då till den lokala vårdcentralen för att få behandling.
Vi blev bemötta på ett trevligt sätt och fick antibiotika, vilket är det som vuxna patienter får.

Barn ska ha sulfa på grund av sina korta urinvägar...

Vår dotter blev inte frisk av antibiotikan, utan låg utslagen i sängen med svåra magsmärtor, hög feber och kunde inte lyfta huvudet från kudden.
Vi fick kontakt med sachska neuromottagningen som skrev ut sulfa.

Nu blev vår dotter frisk efter en vecka i sängen.
Hon har fått gjort uppföljning med njurröntgen och har just fått konstaterat att hon klarade sig utan ärr på njurarna denna gången.

Så idag...
Vaknade hon med samma symtom
För henne betyder det att hon missar en utflykt till Fjärilshuset och att hon är rädd för att bli lika sjuk som förra gången

För oss föräldrar betydde det, trodde vi, att vi ringer till sachska som de lovat oss, lämnar in ett urinprov och får sulfa.

Jag ringer alltså växeln,
blir kopplad till sjukvårdsupplysningen istället för till avdelningen som jag bad om
påpekar detta för sköterskan på den centrala sjukvårdsupplysningen som beklagar, men säger att det går via henne.

Jag sitter länge i telefonen och väntar...
Hon har ringt fem samtal som inte resulterat i annat än att hon blivit kopplad vidare
vid det sjätte och sista försöket ser man dotterns journal
avdelningen som hon ska till svarar inte.
Efter ytterligare ett försök att nå dem ger damen på sjukvårdsupplysningen upp. Hon ger oss två direktnummer.

Maken som tror att jag utryckt mig fel tar över.
Han ringer på båda numren.
De är felaktiga. Vi hamnar på allergimottagningen och på en tidsbokning med telefonsvarare.

Men maken får ett direktnummer!
Till rätt ställe!

Han ringer, bara för att få veta att telefontiden är slut, den gick ut för sju minuter sedan.

Enligt kvinna som jobbar vid sjukvårdsupplysningen finns detta system för att de ska göra prioriteringar. De som sedan är prioriterade ska snabbt få hjälp.

Vi var prioriterade...

Andra bloggar om: , , , ,
,

16 kommentarer:

Bara Gry sa...

Råd: åk till akuten! Påpek varför ni åkt till akuten, att ni gjort allt rätt, men att systemet inte fungerar. Ett barn ska inte behöva vänta på vård!

Argh... blir skitarg på sjukvården när det inte fungerar. Ska det vara så svårt att få till ett telefonsystem som funkar?? Vi har skickat folk ut i rymden i ett halvt sekel snart, men att komma fram till rätt person inom sjukvården- nej, det är omöjligt!!

Stå på er, dottern ska inte behöva bli så sjuk som förra gången!!

Kram Gry

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå så förbannad man kan bli alltså....man ska trycka 1, å trycka 2 hit å dit.tillbaka till ruta ett igen osv.

hoppas att hon inte blir så dålig som sist.Håller tummarna.

Kram Pernilla

mia dh sa...

Men suck, åk till Astrid L barnakut direkt. Hoppas allt går bra coh att ni slipper vänta så länge. Kramar i massor.

Inger Maryissa sa...

Att det ska vara så krångligt att ringa och få hjälp.
Det var ju viktigt för er och er lilla flicka att få hjälp fort så hon inte blir lika sjuk som förra gången.
Det måste ju ha varit jätte-jobbig.
Hoppas från mitt hjärta att ni fått tag i en läkare, och få medicin, så din flicka slipper bli sjuk igen.
Stor Kram

annette sa...

Hej Cattis!
Jobbar ju själv i den här svängen omväxlande på Vc och sjukhus och tillhör gruppen Biomedicinska Analytiker som bl.a analyserar prover, blir så arg och lessen när jag hör sådant här, är tyvärr inget ovanligt händer ofta och till slut så kommer människor i sin desperation direkt till lab. med provet och möts då av oss som är bakbundna och inte får göra ngt med ett prov som saknar beställning, för då finns ingen som tar hand om provsvaret och íngen att i datan lägga svaret till.
Allt är så jäkla krångligt för patienterna inom sjukvården, så själv hoppas jag aldrig bli sjuk.
Skulle i Ditt fall be Sachska skriva till Er vårdcentral så att det finns en journalanteckning om vad hon skall ha för medicin så kan Ni vända Er dit nästa gång.
Det som också är lite lurigt med en njurbäckeninflammation är att det ofta inte visar något fel på urinprovet, utan man får gå på symtomen.
Hoppas att det löst sig för Er under dagen.
Kram //annette

Grindelunda sa...

Eländes elände...vilket strul det kan vara. Ja, åk direkt. Håller med "bara gry". Hoppas att allt ordnar sig för lilla gumman.

Spännande att ni funderar på att bli invånare i vår vackra republik. Jag förstår att tonåringarna inte är så sugna, men som sagt...ni får vänta några år.
Vi bor 10 mil norr om Östersund i Strömsund. Och har ni vägarna uppöver Jämtland på sightseeing är ni välkomna på en kopp fika hos oss.
Må så gott!
Kram Gunilla

cat sa...

Men herregud! Blir mållös, vilket jäkla system..

Hoppas ni fått tag på läkare och sulfa vid det här laget!

Kram!

Anna sa...

Man blir matt... ska det behöva vara så svårt? Tydligen.. jag tycker verkligen synd om er. Hoppas det löser sig.

huga sa...

usch så tråkigt att det ska vara så inni h*vitti krångligt och byråkratiskt!!! hoppas verkligen att det löst sig nu!
kram på er

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Hoppas det löst sej,krama dottern.Kram Peter.

synne sa...

NEJ, inte nu igen.....
Stackars lilla A. Hur mår hon nu?
Jag blir så ilsken....
Hör av mig i morgon igen.
Kram Synne och J :(

Aalerud Stall sa...

Hei!

Håper det går bra med datteren! Nyrebekkenbetennelse er fryktelig vondt, det vet jeg for jeg har hatt det selv. Ingen barn skal behøve å vente på å få hjelp! Det er dessverre slik i Norge også; at det kommer helt an på hvem du møter på, altså om du er heldig eller ikke... Slik skal det ikke være!

God bedring til henne!
Klem fra Britt :-)

Margaretha sa...

Att det skall vara så svårt att fixa till ett system som fungerar inom sjukvården...man blir ju vansinnig.Hoppas att tösen blir frisk snart....
Jag vet hur jobbigt det är med katatrarna, en kompis dotter har samma problem....
Kramar till er
Margaretha

Cattis sa...

Anette:
intressant insides info...
förstod ju när vi väl fick kontakt och kom till rätt avdelning att problemet är innan man kommer rätt. och att det är ett system som byggts upp som är helt... ohanterligt.

Till nästa gång har vi ett VIP nummer som förhoppningsvis ska funka.

Kram
Cattis
med en redan piggare dotter

Willewira sa...

Jag blir vansinnig!!!! Sånt här ska bara inte få förekomma!!!

Ingen ska behöva komma i kläm när man är sjuk, definitivt inte barn.
Och var är servicen som vi betalar för med våra skattepengar????

Jag hoppas att din lilla tjej mår bättre nu och att det ordnat upp sig så att det inte ska behöva hända igen.

Kramar Willewira

Inger Maryissa sa...

Hej det är jag igen ;-)

Men jag blev så glad över när du talade om hos mig att ni fick ett VIP-nummer ni kan ringa om er lilla flicka skulle må dåligt igen.

Det måste ju kännas så mycket tryggare, för det ska ju inte gå till så att man bli kopplad hit och dit när det gäller ens barns hälsa.
Och hoppas detta nummer ni nu fått funkar som det ska.

Stor Kram

bakgrund