lördag 9 augusti 2008

~ Nynäshamnen ~

Nu ska jag ta med er på en tur i Nynäshamns hamn. Det visade sig att jag hade tagit mååånga bilder då jag kom hem. Så jag har valt ut en del nu. Jag hoppas det blev de rätta...
Här är i allafall bodarna som ligger då man kliver ner i hamnen. Här luktade det gott av nybakade våffelstrutar... Tur jag hade hund och ingen plånbok med. Där sparade jag in en del kalorier. *haha* Smart drag av mig :-)
Här, kan ni tro att de luktade gott av något annat... Nykokta kräftor såldes innanför dörrarna...
Och från rökeriet slet sig de mest ljuvliga dofter av rökta räkor.
Snålvattnet rinner av blotta tanken.
Här slog vi oss ner, jycken och jag. Det var lugnt i hamnen i dag. Men en och annan turist passerade. Förvånansvärt många av dem var engelsktalande. Undrar om jag missat något?
Mmmm.
Min telefon ringde när vi satt här och hade det mysigt.
Det var min rara syster som stod utanför min port med gardiner och strykjärn.
Som tur var lyckades hon väcka sonen som gick ner och hämtade grejorna.
Jag blev alldeles rörd. Synd att jag inte var hemma så jag kunde bjuda på kaffe.
Vi köpte alltså inga gotter i hamnen ~ för vi hade med oss ett svenskt äpple i ryggsäcken.
Jag försökte dela med mig till Min lilla kompis...
Men syrliga äpplen var inget för henne. Hon tyckte nog jag skulle tagit med mig en påse levergodis eller nå´t.
Jag får bättra mig...
Ett gäng gråsparvar kom och kikade på oss där vi satt.
Inte heller de ville ha äpple...

Då jag höjde kameran för att få en bild på hela gänget fick de panik och fladdrade i väg i väldigt hast.
Jag funderade på om de var kameraskygga?
Men... nejdå. Det var bara ett par som satt och gottade sig borta vid crepperiet och som spillde och drällde som var lockande för jåglarna.
I hamnen sitter en sådan här skylt uppsatt och frestar turister och invånare i lilla hamnstaden att resa ut på dagsutflykt på öarna. Ser lockande ut.
Kanske hinner jag ut på en tur innan sommaren är slut..

Visst är det vackert!?
Solen kom och gick. Då solen kom fram undrade jag vad jag hade min kofta till ~ och då den gömde sig bakom molnen, fick jag svaret på min undran. Detta upprepade gång på gång...
Här ser ni båten Freja. Där kan man få mat och dryck. Vissa kvällar är det även trubadurer som underhåller.
Tycker Gästhamnen är så vacker. Då jag var barn åkte jag på segelsemester med mina föräldrar och vi passerade Nynäshamn någon gång per sommar. Där brukade vi (pappa Hadock och jag) spela minigolf.
Hamnen har blivit uppfräschad genom åren.
Det slog mig faktisk då jag gick genom staden i dag, att det ser ut som om man gjort en ansiktslyftning under året som jag bott på Söder.
Med risk för att vara tjatig.
Men visst är det vackert?!
Här är en lekplats som barnen har gillat, åtminstone förr... Jag funderade lite då jag passerade båten som de lekt sjörövare i, har tonårsdottern växt i från detta?
Eller...
Vattenpölen var som en spegel... men vad är det för konstigheter... det ser ju lite höstlikt ut?
Så kan det ju inte få vara. Det är ju fortfarande sommarlov!
Den här butiken öppnades för två sommrar sedan. Om jag räknar rätt är det deras tredje säsong. De har utvecklat sitt koncept och det gjorde mig glad.
Det gamla stationshuset kommer till användning.
Lilla Nynäshamn expanderar så smått.
Månne har det med utbyggnade av motorvägen att göra?
Man räknar ju med att staden ska bli mer populär då den blir mer tillgänglig.
Det ryktas t om om att Mc-donalds är på väg...

~ men det kan vi väl hoppa över!

Andra bloggar om: , , , , ,

19 kommentarer:

Anonym sa...

nu slipper jag själv strosa runt där för du har visat mej o jag kan fortsätta o gå i skogen ;O))))) yla

Cattis sa...

yla:
haha, du vet väl hur det ser ut i "storstan" oxå ;-)
Fast i din skog ser det säkert toppen ut. Ska sätta upp den där tavlan med blomman, som du tagit. Minns du den? den som ser ut som en orchidè.
Den är så vacker.

Synnøve. sa...

Godmorgon.
Tack för en vacker tur.
Nynäshamn är en fin liten stad. Du har inte bytt ner dig kan jag säga.
Söder är fint på sitt sätt med.
Så den lilla rackarn ville inte ha äpple, du skulle tagit med blåbär hehe....
Nyfiken på dina gardiner.
Ska försöka komma innan hösten slår till rejält.
Hälsa resten av gänget nu.
Kramen mig och gubben :D

Lotta sa...

Åh vilken vacker omgivning!

Tack för snälla ord inne hos mig, och jag tycker absolut att du ska måla om din skänk! :-)

Ha det härligt!
Kram
Lotta

Cattis sa...

synne: skynda er. men för all del, vänta tills skolan börjar så får vi lite lugnt mitt på dagen :-D
I början av september blir det vackert!
Det har jag bestämt :-)

kramen

Cattis sa...

lotta:
Ja, så får det bli!

:-D

Anonym sa...

Nynäshamn har jag aldrig satt ner mina fötter, en så mysigt längs hamnstråket:-)
Ser lite likadant ut som vårt Åhus faktiskt:-)
Fina bilder du fångat..
Kramar denna regniga söndag från Skånelan

Willewira sa...

Var i Nynäshamn för länge sedan för att ta båten över till Gotland. Att det var en sådan liten mysig stad visste jag inte!

Värt ett besök i framtiden!

Att flytta är ett stort projekt och man tycks aldrig bli färdig. Vi har fortfarande lådor som inte är uppackade sedan 10 år tillbaka... Kanske är dags att slänga dem nu?? :)

Sköt om dig vännen!
Kram Willewira

Stina sa...

Oj, vilka härliga och fina bilder.:-)

Grindelunda sa...

Du verkar ha hamnat i paradiset :) Så pittoreskt och mysigt ser det ut. Ja...det är jättevackert. Jag har aldrig varit i Nynäshamn. Det finns mycket, mycket kvar att utforska av vårt vackra avlånga land...det är tydligt.

Ha det så gott!
Kram Gilla

På min gatan i stan sa...

Riktigt fint!!! :-)

Jo, det är bomullsrondeller...heter dom så?
Den står på toaletten nämligen. :-)

Kram!

Pumita sa...

Härliga bilder, tack för titten! Tänk att jag aldrig varit i Nynäshamn fast det ligger bara "nästgårds".

Cattis sa...

pialotta:
mm lika som Åhus? hade jag ingen aning om. Har aldrig varit där. Får associationer till glass nu... mmm
:-D
Det ÄR fint här. Särskilt på sommaren...

Wiran: Ja, tänk vad man samlar på sig... mmm tio år och inte packat upp dem. Dax att ta ett beslut, kasta eller sätta sig ner och bli riktigt nostalgisk ;-)

Stina: älskar naturen

Gilla: jaa, inte behöver man åka utomlands ~ egentligen. Det finns att upptäcka på nära håll...

marre: aha. var det bomullsrondeller. var svårt att se hur stora de var *fniss* mysteriet löst, man tackar :-)

pumita: mm. nästgårds? då tycker jag definitivt du ska göra ett besök. Det är värt en utflykt. hamnen och strandpromenaden runt. Ta med kameran :-)

Ha en skön måndag allihopa!

Anonym sa...

Dina bilder skulle nästan kunna locka mig till Nynäshamn... men vi campar på ett ställe som ligger åt det hållet till.
Nu har du en utmaning på min blogg.
Kram
Maggan livslimtar

Sussie sa...

Ja visst är det vackert. Så härligt med hamnbodarna med alla läckerheter i, man blir ju hungrig :) Jag som älskar båtar blir ju avundsjuk på dig som har det så nära. Ha en fin dag, kramar till dig och din söta vovve.

annette sa...

Södermalm har sina charm, men det har Nynäs också väldigt mycket av att döma av Dina bilder.

Kram //annette

Synnøve. sa...

Hoho!!!
Någon där?
Du har en utmaning hos mig om du orkar att vara med :D
Kram från mig.
Synne.

Grindelunda sa...

Visst var den gullig en lilla ängeln. "Gubben" är på benen igen...still alivé and kicki´n. Det var några veckor sedan han var sjuk.

Må så gott.
Kram Gunilla

Lena sa...

Mycket mysigt! Jag kanske kommer dit med båt nästa sommar, då vi planerar en tur till Stockholm. Man gör ju en massa stopp på vägen upp och ner. Nynäshamn verkar vackert lockande. TACK! KRAMEN!

bakgrund