onsdag 11 november 2009

Konspirationsteorier

Häromdagen fick jag ett mejl från min lchf- "frälsta" pappa, kallad Kapten Haddock.

I en ålder av 71 är han nästan överaktiv då det gäller varierande aktiviteter med "polarna". Allt från fester till bowling och jazzkonserter står på schemat i en tät ström.
Han ger kredit för att han klarar detta trots att njurarna är fullproppade av illasittande stenar från en tidigare fettfattig kost (förmodligen sviterna efter en vikväktarkur i ungdomen. min notering;-)
Häromdagen var han med om en händelse som han beskriver så hysteriskt roligt att jag tänker citera honom.

I fredags var jag på lasarettets apotek för att ta ut lite värkpiller.
Innan dess tog jag en fika på lasarettets matsal.
Kaffe med mellanmjölk.
Någon form av grädde eller röd mjölk fanns inte att uppbringa.
Tittade lite förstrött på menyn. Det fanns en kötträtt och pasta.
Sen upplyste en stor skylt hur man skulle fördela maten enl.livsmedelsverkets tallriksmodell. Ja du vet...
Det fanns lite grönsaker och dressing.
Den "värsta" dressingen innehöll bara 3 procent fett. Sen var det noll procent fett,dressing light m,m Margarin i fom av Lätta och Becel fanns i överflöd.

Något riktigt fett i form av Smör eller Bregott fanns inte att uppbringa.
När jag högröd av ilska tittar mig omkring, ser jag min läkare sitta (vid ett bord reserverat för läkare)
Jag tar mod till mig,går fram och hälsar. Vi utbyter några ord. Sen går jag därifrån. Vad var det för lustigt med detta.
Jo,på hans tallrik lyser ett paket med Bregott lång väg.

Vad är då kontentan av allt detta?

Jo,det är naturligtvis så här:
Man är mån om att ha en frisk och effektivt arbetande läkarkår, medan gästerna i övrigt förblir sjuka och på så sätt garanterar läkarkåren full sysselsättning.


Och så mer privata fördelar med att äta lågkolhydratkost.
Jag har, trots visst fusk så här i sjukdomstider ,fått ytterligare ett fantastiskt resultat av min lchf - kost.
Mitt blodtryck har varit högt och svårt att få ner i bra nivå de senaste åren. Nu har jag slutat med mina blodtrycksmediciner och har trots detta ett LÅGT blodtryck, precis som jag hade som yngre. Det är t. om så lågt att det inte går att resa sig för häftigt utan att bli yr.

Det lilla bekymret står jag så gärna ut med, eftersom jag nu har potential för att bli riktigt gammal. Eftersom jag äter lchf lever jag i den tron att jag kommer att fortsätta vara klar i huvudet. Kanske hinner jag med allt roligt här i livet trots allt?

För övrigt kan jag berätta att jag även överlever den brutala förkylning, som förmodligen går under namnet svininfluensa. Nätterna är olidliga då jag glömmer bort att jag inte kan ligga ner om jag vill andas överhuvudtaget.
Jag kommer dock att överleva och komma ut på andra sidan med ett ENORMT immunförsvar ;-)

intressant
Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

bakgrund