onsdag 4 november 2009

Kalkon med karragenan - jammi....?

Ligger i min säng och hostar, då jag får lite material från en "bulvan på stan". Han serverar mig strimlad kalkon, spetsad med karragenan. Min bulvan som var ute efter något att äta ringde och undrade vad det där karragenanet hade i kalkonen att göra:
Så här säger wikipedia:
Karragenan är ett förtjockningsmedel som framställs ur rödalger. Karragenan är en grupp av kemiska ämnen, som alla är polysackarider med sulfatgrupper. När karragenan används som livsmedelstillsats har det E-nummer E 407 eller E 407a.
Hemlige kocken, Mats Eric Nilsson har följande uppgifter:

E 407 - karragenan (övriga tillsatser)

FUNKTION Stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel. FRAMSTÄLLNING Framställs ur en viss sorts rödalg. ANVÄNDNINGSOMRÅDE Används i t.ex. ost, kakor, milkshake och alkoholdrycker. KÄNDA HÄLSORISKER Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas.

Bloggaren på Matfrisk Blogg har fått fram följande om Karragenan:
E 407 Karragenan, kan orsaka leverskador, påverka immunsystemet, ge gastrointestinala magsår, misstänks även orsaka cancer. Ej tillåten i mjölkersättning. Osäkerheter finns och ytterligare tester rekommenderas. Vi inflammationsforskare använder det till att skapa inflammationer vid injektion. Ni glömmer väl inte att våra folksjukdomar Hjärta/kärl, stroke och diabetes är inflammations-sjukdomar vars bästa markörer är CRP och microalbuminuri.
Vår käre kostdoktor har naturligtvis gjort ett långt och intressant inlägg som ni finner här.

Vad säger då jag?:
Jag säger att karragenan används väldigt mycket i mejeriprodukter som ersättare för det naturliga fett som tagits bort. Om man inte ersätter det får mejeriprodukterna en tunn och märklig konsistens... skulle vara spännande att se, innan ämnet karragenan, utvunnet ur rödalger, tillsats.
Vad nu detta slem har att göra i kalkonen sammanknippar jag starkt till det faktum att man sprutar in koksaltvatten i den arma pippin för att få mer "tyngd" i den. Denna kalkon som man såldes ut billigt består alltså till stor del av vatten, koksalt och karragenan och lite mindre av själva kalkonköttet som kunden inbillar sig att han/hon betalar för.
Så man kan ju undra vart det riktiga kilopriset egentligen hamnar på då tillsatserna räknats bort.

Vad jag sa till min "Bulvan på stan"?


KÖP INTE

3 kommentarer:

sussi sa...

lät ju inte så hippt. men varför i alkohol. det är ju redan flytande

Cattis sa...

Sussi:
Ja det är märkligt. Det är och ska ju vara flytande... Varför stabilisera upp det??
Kanske blir man mindre vinglig då ;-)
(obs - möjligen dåligt skämt men så är det också tidigt på morgonen...)

Charlotte sa...

Det skulle vara intressant att veta om den som tillverkar dessa produkter med stabiliseringsmedel i använder dessa själva? Om man vet vad som är i, äter man det då??? Den som såg den arma kalkonen från början kan nog inte med glädje äta den om den sprutats full med vatten och karragen. Jag begriper inte vitsen med det, är den arma kalkonen så lös i konsistensen eller har man trollat bort fettet i den så den inte håller ihop??

Jag har inte glömt dig, datorn gick hädan igår och där sitter din mailadress. Om du får tid så får du gärna maila dina kontaktuppgifter igen... vi har en dator till som fungerar. Tro inte att jag lyckats spara ner i den också... slarmaja är jag. Nu måste jag ringa tandläkaren för att få en tid, jag har fått ny tandläkare så nu slipper jag folktandvården och allt strul med dem. Känns trots allt inte som det största nöjet idag att syssla med. Snö och regn om vart annat, hund på fötterna värmer...vi får bestämma när du kan komma hit och hälsa på. Hundarna är så välkomna dom med!!
Krya på dig, det lät som det var lite förkylt hos dig.

bakgrund