torsdag 22 januari 2009

~~ Att förstå ett hunddjur ~~

Den söta amerikanska cockerspanielflickan på bilden nedan är min.
Förutom att hon har små lustiga egenheter som att äta med huvudet tillbakalutat för att inte tappa maten på golvet, envist försöka övertyga familjens katter om att det är kul att leka med en sån som hon, samt ihärdigt tvättar marsvinet om hon får chansen, har kraftig fobi för okända män och skäller som Micke i Disneyfilmen om Micke och Molle då det kommer främlingar till vår hall, Ahoooooo, så har hon en liten egenhet som jag plötsligt, så här mitt i natten och tydligen med Sveriges längsta mening, fick ett behov av att berätta.
( pust, man får andas där det är kommatecken ;-))

Nå, till egenheten som skall dryftas.
Hon har varit väldigt "trögfattad" med det där att man kissar ute och inte inne.
Inte så att hon skvättar hela tiden, utan mer så att man kissar ute, men är det så att man råkar bli kissnödig och ingen läser en stackars hunds tankar, tja, då FÅR man väl kissa inne.
Och bäddar någon rent i sängen, så det eventuellt lukar fel (?) då är det väl inte för mycket begärt att en liten hund får kissa lite där?
Och om någon lägger handdukar på golvet, varför gör de så, om det inte är tänkt att man kan nyttja dem som toalett när andan faller på...
Å förresten, den där hundkorgen som man kan ligga i, och lägga sina ben och leksaker i... ~ den är ju "MIN", så den borde jag, som familjehund, oxå kunna kissa i om jag skulle få lust.
Runt tiden då lilla madamen fyllde
ett år upphörde så kissandet för gott.

Åtminstone var det vad matte, dvs den yngre medelålders bloggaren, trodde.
Men icke.
Någon gång emellanåt verkar det som om just den här hunden bara MÅSTE kissa inne.
Inte varje dag eller ens varje vecka.
Men...
Alltså, någon gång ibland.
Trots att hon faktiskt börjat säga till emellanåt.
Och därför studsar alltså jag som matte upp som en fjäder, nåja, nästan i allafall, då lilla jycken kommer till min bädd om natten och säger
*tut tut*
För när hon låter som en skadskjuten Nynäshamsmås, då tolkar jag det som om hon vill ut och kissa eller göra något ännu grövre.
I går kväll gick jag ut med mitt hundjur, eller vänta nu, hund är väl hanen egentligen... det är väl ett tikdjur jag har om man ska vara mera korrekt...
I vilket fall gick vi ut sista vändan före 20.00
Så när det nya dygnet precis börjat och hon stod vid sängkanten, där jag somnat bredvid yngsta dottern, och lät så där ynkligt.
Tja, då gick jag ut i randiga pyamasbyxor, samt en blå och en svart foppatoffel....
Jag tänkte att det är ingen som ser mig och hon kissar säkert runt knuten.
Gjorde hon inte.
Jag gick runt huset och mitt fyrbenta sällskap verkade inte alls förstå att hon förväntades kissa fort.
Hon luktade lite här och lite där, undersökte de frysta ispölarna. Hittade ingen plats som var frestande att lätta på trycket på. Inget luktade gott nog åt henne.
Under en balkong fann hon några fågelfrön som hon fann visst intresse av.
Jag bannade henne och fräste åt henne, lite diskret, så där på nattkröken, att
"kissa nu, ditt åbäke"
För det är kallt att smyga runt mitt i natten i pyamas. Det är ju trots allt januari månad
Mitt djur tittade på mig med oförstående blick.
Men en suck bestämde jag mig för att hasa iväg på den runda som vi tar om morgonen och som tar en tio minuter att ta sig runt på.
Där brukar hon ALLTID hitta ett ställe eller fler som luktar bra.
När vi hunnit runt nästan hela bestämde hon sig för att göra nummer två mitt på gångvägen.
Så där lite i förbifarten och det var mer som ...
"okej jag klämmer väl ur mig ett par små då."
Sen hände det inget mer alls förrän strax utanför vår port.
(förutom att en granne smög ut på sin uteplats, lika diskret som jag, för att ta sig en nattröka, balkongdörren gnisslade och säkert hade även denna person pyamas på sig under dunjackan...tröstade jag mig med. Förresten var jag skyddad av mörkret ~ hoppas jag)
I allafall hittade mitt gulledjur, som för närvarande inte stod högt i kurs, en fläck som hon kunde markera lite på.
ps.
Inte kiss
ps.
tre droppar, bara för att.
Jag stormade porten, slet av henne selen och gick på snifftur genom bostaden.
I vardagsrummet luktade det kiss...
Där
mitt

golvet
hade hon kissat
förmodligen innan hon sa *tut tut*
Så i natt betydde *tut tut*
- Skyll dig själv som ligger där och snarkar när jag behöver kissa. Nu har jag just kissat mitt på golvet för det tyckte jag var bra. Eftersom jag har en aning om att DU inte tycker det är lika bra, kanske du skulle gå upp och torka.


Så nu har jag torkat. Och sen kom jag på att jag kraftigt försummat mina läsare. Jag har t. om fått klagomål både direkt och indirekt. Så nu fick ni en riktig, trivial historia från min vardag.
Eller säger man varnatt?
Så tycker jag ni ska kolla in trädet ovan.
Jag ÄLSKAR träd med ovanliga formationer.
Detta träd växer ute vid Björknäs och jag tycker nog att det är rätt fräckt...
Här är ett till som jag gick i gång på. Visst är det häftigt?

Och nu fick jag oväntat besök (eller snarare väntat, det var bara en tidsfråga ;-)
Min sjuåring stapplade just in i vardagsrummet mer håret på ända.

Varför då?

jo.

"mamma, mamma, jag var på en strand och skulle sola, och då kom det ett spöke, och det var jätteläskig, och så var det en orm som bråkade med en ål och dödade den."

Nu ligger flickan på soffan, intill mig och sover sött.

När hon blir stor ska hon bli författare.

Med den fantasin blir det säkert inga problem ~ eller vad tror ni?

Med allt detta nonsens säger jag

~~** Godnatt och sov så gott - älskar er Alla **~

Andra bloggar om: , , , , , ,

9 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon frun.
Eller är det fröken...
Nä det är fru.

Jag rullar undan alla mattor och lägger plast på alla golv innan ni kommer...
Eller så köper vi den där hundburen till bilen så får hon sova i den på natten.
Det kanske vore en ide. För hon kan inte kissa där hon ligger. Då lär hon sig kanske av med de där dumheterna.


Tycker jag ser dig smyga runt huset i pyjamasen hahahaha.....
Hoppas du inte frös för mycket.
För det är inte skönt att ge sig ut så där...
Jag går ju klart ut i pysjen emellanåt, men jag bor på landet hehe.

Stackars lilla A. Vilken hemsk dröm. Ormar är inte så kult alltså. Hoppas hon sov gott resten av natten ialla fall.
Ja, du med.
Själv sitter jag vaken och ja just det, JOBBAR...
Men nu ger jag snart upp.Frossa och urken som bara det....

Nu får ni ha en härlig dag där borta i Nynäs.
Hälsa alla tvåbenta och fyrbenta.
Kramen en urken Synne.

Willewira sa...

OJ, det var längesedan!!

Eftersom jag numera kör med uppdaterade länkar och bloggkoll så händer det att jag inte "hinner" med alla som kommer ut med nya inlägg... förrän flera dagar senare när jag rensar bort allt gammalt (ca 6 dagar eller så). Så hände det med ditt inlägg den 4 januri, så härom dagen tänkte jag på dig och undrade vad som hänt med Cattis.... och här är du!!
Nu blev jag glad!!

Lilla hunden.. till att vara besvärlig. Finns det inga knep att ta till för att de ska sluta kissa?? Någon fy-spray eller nåt som finns till katter?
Det är ju lite besvärligt, detta med kisseriet. Luktar ju inte så gott....
Men söt är hon den lilla raringen!!

Hoppas du fick sova en lite stund i alla fall... :)

Sköt om dig och ha en riktigt bra dag!

Kramar
Willewira

Elisabet. sa...

Lyckliga du som har en hund!
När jag blev ensamseglare fick vår cocker (engelsk variant) bo hos matte och det blev ett helt ljuvligt år tillsammans, sedan var det ajöken, då han blev sjuk.

Men ändå.

Och cockrar är ju bara så härliga!

annette sa...

Härligt med ett livstecken från Dej och De Dina, lilla vosingen önskar sig nog en lite senare kissprommis tror jag, eller kanske bara vill ha lite uppmärksamhet, skulle görna varit där med en kamera under Din nattliga promenad, hade varit häftigt att lägga ut på bloggen!
Kramen på Dej!

annette

Pixi sa...

Hejsan !JA nu va det ett tag..Jag hade oxå kissproblem med min "yngsta" Ebba skräbba(pekinesen) Hon var precis ett år o hon hade fortfarande inte fattat att man måste säga till om man behöver gå UT!! Var lagom trött på att moppa skura o tvätta hela tiden så det fick bli som man gjorde fr början..ut i tid o otid o BANNA ordentligt när det var här inne o berömma ute..så NU o sen dec har hon bara gjort inne en gång!! Så ibland tar det längre tid men det går att få bukt med! Ha nu en sköön helg! =)

Maggan sa...

Nu har jag läst dina två sist inlägg och njutit.
Tänkte på kissande hunden, det kan ju bero på att hon inte är så gammal eller att ni är dåliga på att läsa hennes signaler.
Kan hon ha urinvägsinfektion eller något sånt? Jag bara tänker högt.
Dina bilder på ljusen och texten var väldigt fint.
Kram

Paula sa...

Hihi, vad roligt jag haft, du vet, skadeglädje är den enda riktiga!
Nädå, men jag ler igenkännande, visst händer det små misstag på nätterna här också. Inte varje vecka ens, men ibland, och ingen av jyckarna lyckas väcka maken eller mej o tala om att dom behöver gå ut.
Men, vi älskar dom i alla fall!
Ha en fin vecka

Lena sa...

Oj, oj, oj... det verkar som om du har fullt upp. Åh, vad jag är glad att jag inte gav med mig när Dottern och Kärleken tjatade om att skaffa vovve. Det hade bara inte gått...
Kul att läsa något hos dig igen... KRAMEN!

beafur sa...

Underbar blogg, jag har skrattat gott åt kassler, kyckling och kissande hund!!!

Kände igen det senare, min senaste flicka kissade ofta inne och skulle ut mitt i natten i över ett år.
Ända tills jag ställde en kompostgrind framför hennes bädd. Var hon nödig pep hon , för där ville hon inte kissa. Och då kom hon på att hon faktiskt kunde sova hela natten.

Lycka till med både hund och kost!! ;)

bakgrund