söndag 4 januari 2009

~ Vintervitt och Albansk tjejfest ~

Så här några dagar in på det nya året är det väl dax för ett litet livstecken igen tycker jag allt.
Vill tacka de som engagerade sig i mitt förra inlägg och jag kommer på "besök" hos Er idag.
Det är ju sköna Söndag.
Här i Nynäshamn är det en krispit dag med frost och ett tunt snötäcke.
Varje årstid bjuder på sin skönhet...
Jag måste erkänna att dessa bilder är tagna för några dagar sedan och låg i mitt minneskort och väntade. Det var en "mjölkvit" dager som jag kände att jag ville fånga.
Ljust och vackert, men utan sol.
I dag ÄR det sol, men jag har inte varit ute alls. I morse fick jag sova läänge, eftersom jag var på tjejfest i går och gick och la mig på andra sidan midnatt. Jycken var ute innan jag hoppade i bingen, och i morse gick hon ut med "husse". Nu sitter jag och latar mig i soffan, i mitt nyomöblerade vardagsrum, insvept i morgonrock och kikar ut genom vardagrumsfönstret på kall och klar himmel.
Området jag bor i rymmer många nationaliteter. Tvärs över gården bor en ung tjej av Albansk härkomst. I går fyllde hon år och hade fest, som jag hade lyckan att få vara med på, via min syster. Efter att ha bakat en smulpaj med rabarber från syrrans trädgård,
( det är bra med frys ;-)
halkade vi över gården.
Kan tipsa om att vanlig smuldeg blir klart bättre om man har i en dl kokos...

Till slut var vi omkring tio tjejer som högg in på buffebordet.
En liten praktisk detalj som jag noterade var att värdinnan lagt en tunn genomskinlig plast över den vackra duken, något som jag funderat över att göra när jag själv har middag med barn...
Fast vuxna spiller oxå *fniss*
Nästa gång ska jag inte bara fundera, jag ska agera. Det var hur bra som helst, och när jag påpekade det för syrran hade hon inte ens tänkt på att det var plast över duken.
Jag är så himla praktisk ibland, men det blir man kanske när man har ungar överallt ;-)
Maten var fantastiskt god och smakfullt upplagd som ni ju kan se sjäva.
Gästerna högg hungrigt in på läckerheterna
Jag måste ju säga att jag nästan blir lite sugen så här när jag kikar på bilderna dagen efter. De där knapriga kycklingvingarna var väldigt gott kryddade, slurp...
Och fetaostsalladen... den skulle jag gärna ha en lite slev av nu. Undrar om jag drack något för mycket av vinet och Tequilan?
Hungern är extra stor i dag, tycks det mig.
Stjärnor på bordet och i glaset :-)
Som ni ser fanns det både sött och salt på bordet. Det var uppdukat med småplock och det var buffébord. Man kan tänka att det kunde räcka så. Men nejdå. Vi tjejer skulle bli bjudna på mer än så.
Är det födelsedagskalas så är det. Och tårtan uteblev inte och inte heller andra gotter på dessertbordet. Jag som inte fick julbord i år, fick något som åtminstone jag, uppskattade mer.
Jag är ju en sockerråtta emellanåt.
Ullis gillar rosa...
Äntligen fick vi se vad födelsedagsbarnets paket innehöll.
Det var mestadels smycken och andra "söta" saker.


Efter att paketen öppnats ville det spralliga och söta "födelsedagsbarnet" bjuda på
tequila gold.

Efter en tequila med apelsinskiva lätt uppiffad med kanel blev vi så här glada.
Visst är det lustigt med klädsmak och sådant. De runda "tanterna" på bilden är min syster och jag. Man kan nästan tro att vi shopat kläder tillsammans. Men så är det inte. Vi blev båda överraskade då vi upptäckte att vi förmodligen rivit i samma klädställning någon gång förra säsongen... För visst är det "samma" top vi har, fastän i varsin färgskala. Syrran brukar hålla sig till blågrönt och jag mer i den rödare skalan.
Efter all god mat dansade vi långdans och sen kom trumman fram. Flera av tjejerna var otroligt duktiga på att dunka fram melodier och festen böljade glatt och högljutt och värmen steg. Tur att man kunde svalka sig på balkongen lite då och då.
Och tur att jag ändå hann få med det mesta innan batterierna i kameran sa "bye bye"

~~ Njut av söndagen och glöm inte bort att krama varandra ~~

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

Lena sa...

Åh, det verkar varit en härlig liten fest du fick komma på. Så mysigt och livfullt på samma gång. Jag blev så sugen när jag såg den läckra maten.
Jättekul att få se dig på bild åxå. Nu har jag ju ett ansikte att se framför mig när jag läser din blogg.
KRAMEN!

Cattis sa...

ja, det var verkligen trevligt!

letar efter ditt mejl nu som jag tänkte svara på. Önskar 48 timmar om dygnet. Det är ju så mycket jag vill göra :-)

kram tebax!

annette sa...

Du Cattis den där festen skulle jag velat vara med på, så trevligt när olika nationaliteter får mötas, och så är det ju kul att testa varandras mat också!

God Fortsättning på Dej!

Kramen //annette

hugan sa...

Så härligt att du kom ut på en liten lagom fest! Såg gott ut det där! GOD fortsättning på dej :)

Aalerud Stall sa...

Hei :-)

Tok en sving innom for å ønske deg et riktig Godt Nytt År! Den festen skulle jeg likt å være på, med all den gode maten og hyggelige venner :-)

Klem fra Britt :-)

Lallis - liv och leverne sa...

Wow vad härligt att få komm apå en sådan fest:)
Kram Lallis

Synnøve. sa...

God morgon.
Vilken kanonfest det var det där. Massor av god mat ju....
Undrar varför man inte kan få till nått sånt själv.....
Håller på att frosta av min frys. Passar på när det är kallt ute.
Såg du bokat tåget. Jippi....
Snart får jag rå om er igen.
Det ska bli kul.
Ha det så gott nu.
Kram Synne.

Pixi sa...

Vad härligt ni har haft det på tjejfesten,sicket "smorgosboard""Wow..hur orkade ni allt det !! Vilken kul grej att ni hade "samma" plagg..så e det att vara släkt ibland! Haha..må så gott o hoppas allt e bra nu !Kram på dej !=)

MOONLOVER´S sa...

hallå
är inne och titta runt lite,bidde hungrig av att se bilder på god mat=) Ha en fin kväll.

Lallis - liv och leverne sa...

Kikar in på lördagskvällen med en kram.

/Lallis

vivan sa...

oj, vad smarrigt det såg ut!!!
Ute och tassar i bloggar...och nu var det din tur...nu tassar jag vidare....med kärlek och respekt...kramar!

bakgrund