lördag 31 januari 2009

*** Fredagsmys ***

I vår familj brukar vi äta fredagsmys. Tror vi är rätt vanliga...
I går kväll hade vi inget hemma eftersom vi vuxna och även mellanflickan låg däckade i feber och brottades med något slags virus.
Till slut hittade jag en påse snacks som glömts undan i ett skåp.
Jag smög mig ner i sängen med ett stort glas kallt vatten och mumsade ~ i smyg...
Tänk vad man får smyga då man har barn ;-)
Fast jag blev upptäckt av min livskamrat som bedyrade att det jag snaskade på var de goaste och mest genuina snacks man kunde få tag på. Inte mycket tillsatser där inte.
Så trodde han.
Så jag vände på påsen. Måste ju undersöka saken. Sådan blir man då man ligger i sängen en hel dag och inte orkar mer ;-)
Nu har jag ju gått igenom en lista med innehåll i mitt förra inlägg...
så jag vet inte om jag behöver nagelfara denna innehållsförteckning lika noga.
Men hemlagat är det ju inte ~ inte för att jag trodde det :-)
Det mest skumma som jag hittade är väl vegetabiliskt proteinhydrolysat.
Jag fick googla på detta fenomen och klipper direkt ur resultatet jag fann:

HVP, hydrolyserat vegetabilisk protein och proteinhydrolysat är samma sak. hydrolysering innebär att man på olika sätt, exempelvis genom tillsats av HCl (saltsyra) eller enzymer, kokning eller jäsning spjälkar proteinkedjor i dess minsta beståndsdelar- aminosyror. Proteinet är alltså totalt nedbrutet och ett rent HVP av till exempel soja innehåller inget sojaprotein.

Okej... så då vet vi vad det är då... eller?
Jag måste i ofs erkänna att jag inte blev ett dugg klokare, men så är jag ju inte kemiexpert heller.
Tror jag vill veta Varför man har i detta jox.
letar vidare och hittar Bertils nutritionssida, där jag klipper detta.
För er som är sugna på att läsa mer kan jag rekommendera detta då det fanns ett och annat som var intressant där. Bland annat fem myter om tillsatserna i vår mat.

Proteinhydrolysat är en annan grupp smakämnen med hög halt av aminosyror som ingår i buljong som ska "framhäva" den naturliga smaken. Råvaror till dessa ämnen kan t ex vara potatisskal och annat avskräde som sönderdelas under högt tryck av vatten.

Okej... jag förstår, tror jag. Man tillsätter joxet som kan komma från soja, potatisskal eller annat avskräde för att på så sätt få fredagsmyset att smaka bättre...

Mina barn gillar att fredagsmysa.
Men jag vet inte om jag tycker det känns så mysigt längre.

Avslutar lördagens funderingar med att lägga in en länk till Camillas matuppror
till de som önskar vara med och protestera mera mot alla konstigheter i vår mat.
Vi kan påverka. Men inte bara genom att knyta handen i fickan.

Nu ska jag njuta av en hemgjord potatis och purjolökssoppa som min fina, snart 13- åriga dotter lagat till.

**~~ Sakta ner och bara njut – av att vara ~~**


Andra bloggar om: , , , , , , ,





3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Afton i fågelsången...
Där tog du bort mitt enda gottis jag köper hehe....
Jag som älskar dessa knapiriga krispiga ostbågar...
Men jag gottar mig nog med en påse lite nu och då ialla fall....
Äter dem ju inte varje dag direkt.
Kramen på er allihopa.
Synne och Jimmy.

Cattis sa...

så är det nog. om man mestadels äter bra kan man säkert äta en och annan välsmakande påse med "skit" emellanåt ;-)

kram på fredagskvällen
Cin och ungarna som äter oidentifierbart godis... Men det gör vi inte ens varje lördag.

men, men, man är ju inte mer än människa trots allt!

Lena sa...

Funderar på om jag ska börja räkna hur måna E:n jag stoppar i mig per dag... Hm... Nä, jag skiter i det. Skulle nog bara bli tokig. Måste ist börja tänka på vad jag köper hem och tillagar.
Tack för ännu ett skojigt inlägg i debatten.
KRAMEN!

bakgrund