måndag 26 januari 2009

~~ Jag vill INTE HA druvsocker i min kyckling! ~~

Se och häpna:
Det blir ett blogginlägg i dag oxå!
Det är nämligen så att jag blir alltmer frustererad över att när jag köper mat, köper jag inte bara mat, utan en hel mängd med tillsatser som jag inte alls är ute efter.

Som i dag, då jag var ute efter kycklingfilé
BARA kycklingfilé alltså...
Inte kycklingfiléer fyllda med olika mängder vatten, salt och druvsocker.
Eller ännu värre, vatten, salt, druvsocker och stabiliseringsmedel och sen en blandad mix av E:n
Jag vill bara ha mat när jag köper mat.
Jag gick igenom alla påsar med frysta kycklingdelar,
tror ni det var någon som innehöll enbart kycklingkött?
NEJ
Inte ens kronfågelns kycklingbröst.
I min enfald hade jag för mig att det var ett märke man kunde lita på, men det visade sig enbart vara en fördom.


Till slut blev det hel, fryst kyckling, där innehållet var, om man nu kan tro på etiketten, enbart just kyckling.
FAST... den hette majskyckling...
Varför började jag undra, men stängde snabbt av hjärnan och rafsade ner tre frysta kycklingklotsar i min korg.
För, det är nämligen så, att ( och här får ni börja läsa med Jonas Gardells stämma vibrerande i huvudet, säga vad man vill om karln, men han hyser visst engagemang)
Jo, det är nämligen så att jag har fyra ungar och en karl som kommer drällande framåt kvällen, och de är huuuuuungriga, och de vill ha maaaaaat. Så oavsett om det finns mat eller inte i affären så är min intentioon att mätta detta begär.
Så jag vill inte veeeeeta varför kycklingen heter majskyckling och inte bara vanlig jävla kyckling!
och berätta nu inte för mig att kycklingrackaren inte är en kyckling utan egentligen en grönsak för då blir jag
gaaaaaaalen.

Förresten, om det nu är någon som tror att jag är fullkomligt okunnig och naiv och inte vet att det petas in betydligt värre saker än druvsocker i livsmedlen så kan jag tala om att denna kyckling bara står som en symbol för ALL skit som industrin besudlar vår mat med och som i många fall är betydligt värre än lite druvsocker.

Och jag är väl medveten om att det finns folk som inte har någon mat alls att stoppa i sina magar.
Men det gör ju det hela ännu värre att vi välbemedlade människor som HAR tillgång till mat, gör så med denna.

Så, protestera mera!

Mat ska vara mat och inget annat..

(och jo, jag vet att det kan behövas tillsatser som konserveringsmedel ibland. MEN inte i den mängd och i den utsträckning som industrin häver i sin "föda")

~~ Glöm för all del inte bort att andas ~~

Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

Paula sa...

Hej! Håller med dig, men du har nu köpt en fantastisk god kyckling! Lite dyrare, men en kyckling som är uppfödd på majs och är riktig mjäll och god.
Eller, vad tyckte du när du åt den?

Cattis sa...

paula:
Den var fryst så den kommer stå på morgondagens meny... men jag hoppas du har rätt.
Då blev det ju rätt till slut då :-)

hugan sa...

Dagens rätt; Ekologisk rätt kyckling. Fråga mej inte vad kycklingen tyckte om all majs den var tvungen att knapra på...hoppas den ska smaka gott både för samvete och gom!

Cattis sa...

huga: jovars, kycklingen var en av de godaste jag ätit på länge...
jag hoppas innerligt att majsen var smarrig för kycklingen och inte genmanipulerad *muhaha*

Synnøve. sa...

Den ät uppfödd på majs. därför heter den majskyckling.
så du kan äta den med gott samvete...
Smaklig måltid :D
Kram synne.

Lena sa...

Jo, jag glömde nästan andas när jag läste ditt inlägg... men mest var det för jag skrattade så jag kved. Du är för rolig, du.
Jag håller iaf med dig. Vi måste protestera.
KRAMEN!

bakgrund