fredag 23 oktober 2009

Lyckad skolmatssatsning i Örebro

I morse bar det av tidigt. Halv sex tutade klockan och det var bara att masa sig upp, trots att jag inte var hemma förrän midnatt i går. Kände mig ändå rätt pigg eftersom det vankades intressanta händelser. Pendeln in till Centralen, tåget till Örebro, lämna väska på hotellet och sedan studiebesök i Örebros fantastiska stadspark.

Vi var en liten grupp nyfikna miljöpartister som fick guidad tur av en otroligt passionerad herre vid namn Kraghe. Här visar han det mest omtalade konstverket i parken.
Det är gjort med motorsåg och det tog konstnären knappt en vecka att bli färdig...
I den stora, och då menar jag STORA, parken finns en korkek. Titta nära och se om ni kan hitta korkarna ;-)
Det sista vi såg i Parken innan vi gav upp efter en lång och intressant visning i höstrusket, var ett gammalt härligt äppelträd.
En fågel har "bajsat" i ett av trädets "veck" och ett buskträd lever numera i symbios med detta träd och gör det än mer intressant.
Vi var nu en fruen gruppen av matintresserade miljöpartister som äntligen fick komma in i värmen. Vi lotsades genom en varm och fuktig restaurang, vidare genom ett härligt växthus tills vi kom till en ljuv kaffedoft. Eftersom vi skulle få intressant information till kaffet fick vi stiga in i ett ljuvligt äppeldekorerat rum.
Vi satt i den söta doften av mogna äpplen, i rummet mellan fiket och pelargonrummet där pelargonerna övervintrade.
Några av dem prydde även borden i äppelrummet. Jag älskar pelargoner...
Dessa krukor var fyllda med något ulligt. Det liknande bomull... och det var det också.
Under kaffestunden berätta Örebros kostchef om det spännande arbete som man drivit i Örebros skolor. Framförallt i gymnasieskolan men även i de lägra stadierna, samt inom äldreomsorgen. Kommunen går stenhårt in för närproducerat, Kravmärkt och framförallt mat lagad på råvaror. Det allra mest fantastiska är att budgeten går i hop genom att man fått goda avtal då stora volymer köps in, samt att man jobbat hårt för att det inte ska bli överskott som får kastas. Barnen görs väl medvetna om att de ska ta den mat som de äter och inte mer.
Skolmaten kostar omkring 12 kronor per elev, vilket visserligen är högre än i många kommuner, men ändå en human peng för en måltid. Jag är helt övertygad om att Örebro kommun tjänar in det i hälsovinster för "matgästerna". Det enda smolket i bägaren är väl att man ännu inte tagit steget fullt ut. Livsmedelsverkets kostråd är fortfarande normen och därmed serveras det margarin och lättmjölk. Jag får det inte riktigt att gå ihop med kravmärkt och kemikaliesmörja.
Detta bakverk hade bara äkta varor i sig i allafall. En häärlig choklad och kokospaj som jag tillät mig att mumsa på, trots att den säkert innehöll en ansenlig mängd kolhydrater. Den var så stor att jag inte ens orkade äta upp den...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Synnøve. sa...

En härlig dag i Örebro alltså.
Vilket hotell!!!
Där skulle jag kunna bo en natt eller två. För de har säker mjuka sängar....

Nu sitter guddottern på tåget. Så du vet....

Hör av mig senare.
Kramen Synne.

bakgrund