lördag 7 juni 2008

~ livets rullband ~

I går lovade jag att jag skulle dela med mig av en bit ur en bok, som jag tycker är tänkvärd.
Så illustrerad med det som jag tycker är ögonfröjd, färskt från en del av Tanto, här kommer det:
"Tänk dig att du står på ett ""livets rullband "" som för dig framåt i lagom skön takt. Plötsligt närmar du dig en valmöjlighet som du kan föreställa dig som en stängd dörr. Det handlar om ett erbjudande och det enda som begärs av dig är att du gör ett aktivt val och tackar ja eller nej innan du kommer fram. Ditt val gör att dörren öppnas. Det finns olika tänkbara scenarier. Gör du inget val kommer du få börja gå baklänges eftersom bandet fortsätter rulla och dörren förblir stängd. All din energi går åt till att röra dig bakåt samtidigt som du är kvar på samma plats. Du vet inte vad som väntade dig bakom dörren, det enda du vet är att måste backa på rullbandet för att inte krocka med dörren.
Eller är du en person som rusar fram och försöker slå in dörren för att du har så bråttom och inte vågar lita på livets flöde och takt? Det går, men vad som händer är att alla efterföljande dörrar står i rad, en efter den andra och du får använda all din kraft för att bryta upp dem och lösa problem i rasande takt. Detta leder självklart till hastighetsöverskridning och gränslöshet där på rullbandet och du får inte uppleva känslan av ro.
Gör du däremot ett val kommer dörren att öppna sig med en svepande inbjudande gest.'"
ur: Läk dig själv med framtidens medicin - energi, näring och medvetenhet
av:Monica Nicou, Helena Broander och Hanne Kristensen
Tycker liknelsen är så fin och känner igen mig i både bromsandet och rusandet. Främst i atackerandet av dörrarna om jag ska vara ärlig ;-)
Att vänta på att det blir dax att göra valet är svårt för mig ibland, då jag kan vara aningen rastlös och otålig.
Nu har jag i allafall nått ett val mellan att sitta övertrött eller vila en stund på soffan.
Jag väljer soffan :-)
Hoppas jag hinner sova en liten stund innan de vänner jag väntar hit knackar på nästa dörr.

Ha det gott!

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Sussie sa...

Visst känner man igen sig, som du har jag aningen bråttom :) Tänkvärda ord, det ser ut att vara en läsvärd bok, ska lägga titeln på minnet, eller skriva upp den kanske för minnet är ju inte speciellt mycket att lita på. Hoppas du fick en stunds vila innan besöket :) Ha en fin kväll, kram.

annette sa...

Enormt vackra foton Du bjuder på, och texten ur boken är väldigt intressant, själv vet jag så här i efterskott att jag otaliga gånger i livet gjort mina val alldeles för tidigt och inte väntat på att saker och ting löser sig av sig självt eller skulle tagit en annan vändning om jag väntat lite till, så egentligen har jag gjort aktiva val men alldeles för tidigt, tror det krävs ganska aktivt inre arbete för att göra om sig i sitt sätt att agera i livet.
Väldigt intressant att diskutera sådana här saker jag, kan jag hålla på med hur länge som helst.

Ha en fortsatt skön Helg!

Kramaisar //annette

Synnøve. sa...

En spännande bok. Det låter så sant allt det du skrev om. Man är nog lite av alla tre egentligen. Beroende på vad det gäller.
Hoppas luren på soffan var skön.
Kram Synne :D

Grindelunda sa...

God morgon!
Vackra bilder och tänkvärda ord bjuder du på.
Hoppas allt är bra. Jag är lite slö med bloggandet för tillfället. Har fullt upp med stökande på gården.
Men idag ska jag lata mig...börjar nu med frukost ute på altanen tror jag.

Visst är det fint i Jämtland ;)

Kram från Gilla

Elisabet. sa...

Ja, verkligen intressant.
Funderade en stund på hur man själv handlar?
Jag är rätt långsam av mig .., och ibland raka motsatsen.
Det är viktigt för mig, att i alla sammanhang göra mig "reden" där jag känner trygghet .. på jobbet och i relationer.

bakgrund