lördag 21 juni 2008

~Midsommarafton ~

Så vad gör man på en midsommarafton då när man inte planerat något alls.
Maken jag och fyra flickor tog beslutet att åka till Skansen.
Sonen lovade att vara hundvakt åt valpen, som visade sig ha en trött dag och sov så att han fick väcka henne för att gå ut...

Vi upptäckte att det var många som tänkt sig en midsommarafton bland djuren och folkdräkterna.
Kön var lång och maken gissade att vi skulle få stå i två timmar för att komma in. Han föreslog att vi skulle ändra planerna. Men de fem damerna i hans sällskap är av en bestämd sort och i dag ville vi vänta. Vi trodde inte alls att det skulle ta så lång tid och var tvungna att ta reda på vem som hade rätt. Alltså åt vi valda delar av matsäcken i solen utanför portarna under tiden som kön ringlade sig framåt.
Det tog en halvtimme. Inte farligt alls bara vädret, sällskapet och humöret är gott :-)
Maken och de äldsta döttrarna gick före till lillskansen. Lillflickan och jag gjorde lite andra bestyr och tog oss en titt på karparna och mynten i fiskdammen vid entrén.
Innan vi kunde lämna denna sköna plats ville lilla A önska sig något eftersom karptammen uppenbarligen även används som önskebrunn , eller rättare skrivet, önskedamm.
Årets midsomarväder var ju alldeles toppen. Moln blandat med sol, lagom fläktande bris, en regnskur med åska bara för sakens skull och så sol igen. Kan det bli bättre?
Denna sköldpadda som bor på lillskansen ligger och gottar sig i solen, men som det ser ut är det aningen varmt och skuggan lockar.
Under regnskuren gick jag och två av döttrarna in i terrariet. Lemurerna är nog ett av skanskens sötaste invånare. Och mest sociala och lättaste att få på bild.
Orangutangernas berg som terrariet är byggt kring är det sista som är kvar av det apberg som fanns då jag var liten på 70-talet. Att titta på chimpanserna var det största DÅ. Nu är det orangutangerna med sin coola skruvade pälsar och röda rumpor, lika röda som chimpansernas på sin tid, som har tagit över.
Sedan sist jag var inne i terrariet har man byggt till ett litet enkelt café där man kan ta sig en fika ur automat. Jag fick ju genast en vision att jag kunde sitta där och skriva i världens mest trevliga miljö. Bara ta med sig laptopen och boa in sig. Synd bara att hunden inte får komma in. Får öva upp henne till ledarhund så går det bra. Fast... då räcker det inte med att det är hon som tror att hon leder, förstått ;-)
Runt det lilla cafét hade man planterad vackra pelargonier som var så fräscha och nyduschade efter regnet. Klart jag måste fota dem. Blommor är rätt var och när som helst. På midsommar kan de ju inte bli för många.
Vattendroppar på löv är så friskt. Vet inte vilket som är mest lockande för mig. Orangutanger eller regn på en vanligt svensk växt. Okej. Regnvattnet vann :-)
Och då... mitt när jag står och siktar och zoomar in... tar batterierna slut och jag inser att extrabatterierna är hemma.
Vilket öde!
För att få med dessa ormar som slingrar sig ömt runt varandra var jag tvungen att låta kameran vila lite. Har lärt mig att batterierna alltid kommer igen med några bilder bara man ger sig till tåls.
Mental anteckning: Aldrig lämna hemmet utan kamera och extra batterier
På önskelistan: En kamera med bra objektiv

Slutligen ett konstaterande:
Midsommarafton 2008 blev fantastiskt avkopplande och helt enkelt ~ bra!

Hoppas ni alla fick ut något liknande
Andra bloggar om: , , , , , , ,


3 kommentarer:

Anonym sa...

Aaa, ni verkar i alla fall ha roligt, fårnsett från vad jag hade.
Jag fick stressa ihjäl mig går för att packa väskan, för vi skulle tydligen åka till örebro till mina syslingar. När jag väl kommer hit så får jag varmt välkomnande, men sen vissar det sig att min sysling har lekt i grannens pool (grannen är bortrest och dem får inte använda poolen), men min sysling har släppt mer tyngder i poolen, ååhh, suck. Och sen får jag skäll för att jag har rivit på mina sår, och så smetar min syslings morsa på nån gega som luktar äckligt. Jag mennar varför ska hon lägga sig i när hon inte ens vet anledningen, jag mennar vi har ju inte ens träffat varandra på två år! I alla fall glad att nån hade en rolig midsommar...

Synnøve. sa...

Hoppas att dagen varit fin hos er.
Här har vi varit ute i skogen en vända. Skönt,förutom miljoner mygg och en himmla massa myror....
Kramen oss :D

Anonym sa...

Ja, det finns mycket mysigt att titta på och fota på Skansen.
Kan tänka ni hade en mysig dag och fina bilder du har här.
De har tydligen en hel del nytt där nu sedan jag var där sist.
Får nog ta mig en tur dit med kameran som sällskap.
Ha en fortsatt fin helg.

bakgrund