torsdag 23 juli 2009

Dimma utanför Nynäshamn

I dag har det varit grått och disigt. Framförallt har det varit dimma över Östersjön utanför Nynäshamn. Det fick olyckliga konsekvenser för två Gotlandsfärjor, en stor och en mindre, som kolliderade. Då jag var på väg i bilen hem från Västerhaninge blev jag omkörd av ambulans, räddningsbil, polisbilar och civilpoliser. Så vi gissade ju att något allvarligt hade hänt.



Jag tog en promenad runt staden för en stund sedan och dessa bilder är från resterna av olyckan. Vart den lilla, mer illa åtgångna båten tagit vägen är för mig aningen gåtfullt. Förmodligen var det det den som låg förtöjd vid med styrbordsidan ut mot havet. Den sidan som var uppriven alltså... Frågan är då vart de passagerare som vi mötte på vår promenad, och som anlände till terminalen med packning, ska ta vägen. Ligger den skadade båten vid kaj, lär det inte kunna komma någon hel båt till dem. Om det nu finns Gotlandsfärjor att plocka fram vid behov...
Säkert blir det ett inslag på svt som det ser ut. För övrigt finns det en hel del information att finna på weben.

intressant
aftonbladet, expressen, svd, barometern, dn,
Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

hugan sa...

Ja hur kunde detta hända??
hu det är så man ryser, inte några trevliga minnen ang. färjor som åker galet...men nu gick det väl bra för alla.

hanu en skön helg!

Synnøve. sa...

Jag får lite ont i magen när jag ser det där.
Inte så fruktansvärt många år sen det hände en helt osanlik olycka med en båt som gick på ett grund. Ett grund som INTE fanns på nått sjökort.
Det var en så kallad hurtigbåt som går med passagerare från Haugesund.Den 26 november-99 hände det. De gick på ett grund som heter Bloksen. 16 personer omkom. 69 blev räddade av andra fartyg och räddningshelikopter.
Det är snart 10 år, men nog sjutton kommer man ihåg vad man gjorde när det skedde.
Här i Nynäshamn gick tack och lov bättre. Men tänk vad som kunde hänt....

Idag har jag varit ute och plockat hallon. Med Stora och Lilla E.
Det är vår skatt bakom ladan :D
Innan dess så kokade jag saft på svarta vinbär. Så nu är det snart tomt på bär i frysen igen. Då kan vi fylla på med årets skörd. Det är bra.
Körsbär, svarta och rödavinbär är mogna.
Blåbären i skogen är klara.
Lingonen börjar komma. Men svamp har jag inte sett ännu.
Men det kommer nog.

Nu ska jag ut och lyssna på regnet mot parasollet. Det är stilla, J sover. Han ska jobba inatt. Det ska jag med. Så är du vaken då....
Msn kanske?
Nu får du ha det gott.
Kramen Synne.

Hem och Lycka sa...

Usch! Otäckt!

kram Mia

Anonym sa...

bape outlet
yeezy boost 700
goyard outlet
goyard outlet
golden goose slide
air jordan
supreme official
off white nike
jordan shoes
curry shoes

bakgrund