lördag 6 juni 2009

Lördagsfrukosttips för lchf:are

Jag brukar alltid äta äggröra och bacon till frukost. Det är det absolut bästa jag vet, och att sedan toppa anrättningen med en kopp nybryggt kaffe med en rejäl skvätt grädde i.
I dag kände jag dock att jag ville ha något annat. I går tiggde min näst yngsta tös till sig en tub Kalles prickiga. Själv bakade jag Oopsies.

Kollade bak på tuben. 6,5 kolhydrater per 100 gr. Det är nog okej att ta en lördagmacka till morgonkaffet med en sträng av den röran, även för en lchf:are. Så det gjorde jag.
Helt okej.

Baksidan då:
Tja, inget E:621 och ingen modifierad stärkelse, mina absoluta hatobjekt.
Däremot så är ju inte ingredienserna direkt få, milt uttryckt. Det "roligaste" som jag hittade var stabiliseringsmedel i form av xantangummi. Yammi. Det där ämnet som är aptitnedsättande och som Sodexo kryddar sina matlådor med. Fast en liten gnutta xantangummi i en sträng ost/kaviar kanske inte skadar någon gång då och då. Och om min aptit blir lite nedsatt, so what ;-)

Önskar er alla en trevlig Nationaldag!

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Kalles prickiga....
Vad är det i prickarna då?
Nyfiken som bara det.
Klart det är ok att smaka lite.
Nu ska jag fixa mig kaffe. Maken jobbar och jag är ensam hemma.
Klems Synne.

Sanna sa...

Vaddå kalles prickiga?? den ser inte så prickig ut faktiskt ;P

Cattis sa...

Synne: prickarna är rom och syns om man kikar riktigt noga.
Smakade okej som varitation

Sanna:
Nja... som jag skrev till Synne, man måste kika noga. Dotterna sa, nu ska det bli spännande och se prickarna. Nä, jag ser dem inte, jo förresten, där är de!

haha.

bakgrund