lördag 20 juni 2009

Nu börjar det likna något

Nu börjar det ta sig. Kundernas önskemål och påtryckningar börjar ge resultat. Denna korv utan E-nummer blev en härlig korvstroganoff som barnen slukade häromdagen. Vi hade nämligen yngsta dotterns bästis på middag just den aktuella dagen. Och det är småflickornas förtjänst att jag fann korven, som var fet och god :-)
De ville äta middag tillsammans och var väldigt bestämda med att det var just korvstroganoff som de ville ha.
Grannflickan spände blicken i mig och frågade misstänksamt:
- För du kan väl laga korvstroganoff?

Men nu svarade min dotter indignerat:
- Klart hon kan, vad trodde du?!

Jovars, nog slank stroganoffen ner. Och visst smakade den bra. Det är ju såååå lätt att göra.
Sedan kom barnapappan hem och var hungrig. Han lät sig väl smaka. Till slut fick jag antyda något om att de är ju bra att äta måttligt så att det möjligen kan bli en matlåda till dagen efter...

På tal om matlådor förresten. Häromdagen, då matlådorna var förvånansvärt slut i skåpet och jag undrade var i helsefyr de tagit vägen allihopa, svarade barnapappan att kanske han hade en på jobbet... Sedan kom han hem med den här bunten. Jag vet inte om det är han eller jag som räknar dåligt. Men visst är de fler än en?
För övrigt har vi haft en härligt vardagligt midsommar. Midsommardansen uteblev på grund av regnet. Tack vare spotify kunde vi ändå lyssna på små grodorna i många olika varianter. Tack vars syster och systersonen fick vi snaps till sillen (som bara jag åt då, de andra åt köttbullar och annat krafs ;-) Teven var inte på alls, utan vi hade en sådan skön kväll och bara pratade med varandra. Inte dumt alls.

Andra bloggar om: , , , , , ,

10 kommentarer:

Ms Spider sa...

VA??? Åt de inte av sillen??? Vad är det för mystiska personer. Du kan få byta plats med min lillasyster, så kan du vara med oss och äta sill så kan hon äta köttbullar med din familj. Vad sägs om det? (Nej, vänta, då blir det ju mindre sill för mig... Men... ÄSCH, det är roligare med sällskap som förstår sig på god mat!)

Cattis sa...

ja, det var BARA jag som åt sillen. Men nubbe skulle han ha, min gubbe.

Får man verkligen det om man inte äter sillen??

Synnøve. sa...

Näe vet du vad....
Ingen sill, INGEN NUBBE!
Säg det åt honom som inte kan räkna....

Den falukorven ska jag kika efter när vi är över nästa gång.
Vilket bra tips.

Fått din mail.
Hör av dig ang guddottern :D
Kramen Synne.

Knådrelaxen sa...

Du får gärna berätta var du hittade denna korv!Förhoppningvis på Ica, Konsum, Willys eller Hemköp så man kan terrorisera sin egen affär för här i krokarna har jag inte sett någon!

Cattis sa...

Synne:
Nä, tänkte väl det. får allt lära upp honom med sillen, annars blir jag så fuller ;-)

Anita:
Ica kvantum, granne med mig. Så nu kan man äta falukorv lite då och då :-)

hugan sa...

Kors i taket, korv utan E ! Bravo!
Vet du, det skulle vara värdefullt att få ta del av några av dina recept..., känner att jag verkligen måste skärpa mej vad gäller den biten, men vissa måltider är så svåra att ändra på..
Kanske kan vi höras mejlledes?

Visst får man nubbe utan sill!! det tog vi med, gick alldeles utmärkt!

Kram på sej

coolbettan.blogg.se sa...

Dottern kom hem från jobbet en dag med andan i halsen: Nu finns det en korv utan E- tillsatser mamma!
Äntligen är det någon som anammat detta och ser det som ett sätt att sälja, snart följer nog fler efter.
Ang matlådorna så har ju din make lite rätt, det är ju EN trave matlådor trots att antalet inte stämde.
Kram

Cattis sa...

Hugan!

Klart du kan få recept av mig. Jag lagar maten på enklast möjliga sätt dock :-)

Trodde jag hade min mejl på sidan men ser att det nog fallit bort. Ska lägga tillbaks den och sen knallar jag över till dig.

coolbettan: jo, nu är vi förhoppningsvis på väg åt rätt håll. Och ja, visst var det EN hög med matlådor allt ;-)

Ms Spider sa...

Nope, ingen nubbe utan sill... EN liten sillarumpa kan man gott smaka. Eller så får man se till att någon annan kompensationsäter sill...
Roligt med "en" matlåda, känns igen!

Cattis sa...

om jag ska kompensationsäta för hela familjen blir det bara sill och potäter för mig. Men det gör iofs inget... En gång åt jag upp en hel laddning med hemgjord sill, innan den var klar ;-)

Kram
Cattis

bakgrund