måndag 22 juni 2009

På promenad i Våtmarken - ett naturligt inlägg...

I Nynäshamn finns det en våtmark som heter Alhagen. Klicka på länken så får du veta allt om hur en våtmark fungerar och varför man anlagt just denna.
Alhagen ligger inte alls långt ifrån vårt hem och ändå, märkligt nog har vi inte promenerat där alls. I går bestämde jag mig för att ändra på det.

Jag lyckades få med mig barnapappan och de yngsta flickorna. Hunden hade ju som vanligt inget val. Men hon verkar då aldrig missnöjd med att få följa med på äventyr. Tidigare under dagen var hon med oss ner i hamnen och satt på bryggan i solen och detta uppskattades också.
Vi kom inte i väg förrän 20:30, men vad gör väl det, när det är sommarlov? Barnen uppskattar att få lägga sig sent och sova länge om morgonen. Trots att det var kväll hade solen inte gått ner ännu, utan sände sina intensiva strålar genom växtligheten. Svårt att fånga, men jag kände att jag ville försöka.
Lillflickan plockade blomster som jag tyvärr inte visste namnet på. Jag älskar naturen men tycks inte kunna "lagra" namnen på allt fint som växer och frodas i den. Flickorna blev trötta, framförallt näst minsta flickan som var allmänt gnällig, innan jag fick henne att varva ner lite och börja lyssna till alla ljuden runt omkring. Alhagen är full av spännande växter och djur. Det finns en otrolig mängd olika fåglar som vi såg då vi satt alldeles tysta och bara tittade. Vassen runt vattnen rörde sig och man kunde se hur små fåglar hoppade mellan och även uppför de grova vasstammarna.

Flickorna började trots detta bli trötta och lite sugna på sina sängar (även fast de inte erkände det sista ;-) Lilltjejen kom med den eminenta idén att mamman och pappan kunde återvända till sitt biologiintresse om ett par helger. Då befinner sig nämligen nioåringen hos Gumor och låssasgudfar(hennes ord), i Norge och snart 8-åringen (vart tar åren vägen ?) befinner sig på Värmdö i hos en kamrat. Vi kommer alltså att vara ensamma undern nästan tre dagar. Tonåringarna kan man väl knappast räkna med som potentiella fågelskådare någon arla morgon?

Jag blir glad om jag lyckas få med mig gubben så tidigt som jag önskar. Vad kan väl vara härligare än att dricka sitt morgonkaffe på en filt i naturen??

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jadu, nu sitter gumor här och väntar.
Men i morgon kommer hon.Det ska bli så skönt att få rå om henne ett par veckor.
Vart ligger den där våtmarken? Dit måste vi gå nästa gång vi kommer över.
Ser spännande ut.
Klems Synne.

coolbettan.blogg.se sa...

Finns en nalle till dig hos mig att hämta!
Kram

Mikkan sa...

Exakt, man kan inte begära så mycket mer. :) Somrigt och härligt!

bakgrund