tisdag 2 juni 2009

Ny inspiration på fler nivåer.

Helgen har varit givande på det privata planet och därav har jag inte hunnit blogga vare sig om allvar eller skoj. Äldsta sonen har flyttat hemifrån med full uppbackning av familjen. Trots att vi burit och kånkat i solen, hade vi ändå en trevlig flytt. Nu är han på plats och vi håller på att vänja oss vid den nya tillvaron. Det tar lite tid att smälta att den förstfödda blivit så vuxen att han flyttat hemifrån. Samtidigt som det är väldigt skönt och något som vi båda behövde, känns det ändå som en STOR omställning.

Då flytten var klar hann vi ta oss en skön kvällspromenad med kamerorna i högsta hugg, X:et med fru och jag, alla sonens föräldrar... Jag är stolt över att vi lyckats fostra sonen tillsammans, genom både glädje och sorg, trots att vi separerade då han bara var 1,5 år. Det gjorde vi bra!
Nu har han fast arbete och en härligt bostad med vacker utsikt. Något har vi nog ändå gjort rätt, trots att det är så många fällor att falla i som föräldrar.
Jag märker när jag skriver att jag kommer tillbaka i tankarna till åren som gått. Bilderna som jag lagt ut kommer från vår promenad utmed Nickstaviken i Nynäshamn. Tankarna handlar visst mest om de senaste 19 åren ;-)
Det är tur att det finns otroligt vacker natur att promenera i hemmavid. Promenader är bra när man behöver sortera tankarna. Vi mötte flera grupper som var ute och rastade sina hundar. Tydligen har vi mycket skabbräv i våra trakter nu. Någon hade just mött en älg och ytterligare någon annan berättade om de vildsvin som härjar i skogen. Vi hittade flera gropar som vi gissade att dessa vildsvin bökat fram.
Skogen där vi gick är rätt ostyrig och vild, nästan så man tror att det är ett naturreservat. Fast, eftersom det ligger en granodling inte alls långt ifrån kan man ju undra om det är så, eller om det bara fått vara så där härligt orört ändå.
Jag har hittat en dunge som jag kallar "min egen". Häromdagen var det fullt med skräp vid den eldstad som finns där. Till min glädje hade någon städat upp så det var rent och snyggt igen. Det var någon som varit där och tänt elden också och det var fortfarande varmt när vi kom dit.
Så här vackra vyer finns det vid mitt smultronställe. Många träd står har fallit och rötterna och nedre delen av stammen står kvar och blir bo till smådjur och insekter som trivs i den typen av miljö.
I går fyllde min kära syster år. Vår far kapten Haddock tog sig en tur på sin motorcykel för att fira henne och titta in hos barnbarnet för att se hur han bor nu. Kapten Hadock har ätit Lchf- kost under en tid och tappat tio kilo mage. Vår pappa är en rätt liten man. Det blir så tydligt då magen flytt sin kos. Förutom att han gått ner i vikt, mår han superbra. Det är så häftigt att kosten gör så mycket. Själv har jag haft en svacka då jag slarvat med maten till förmån för allt annat som haft med flytten att göra. Genast grep sockermonstret (kolhydratssuget) klorna i mig.
Att se resultatet som lchf gjort för "pappsen" gjorde att jag fick ny inspiration. Nu råder kolhydratsförbud för mig. Baske mig. Det är bara att ta nya tag.
Samtidigt som jag går här och käkar bacon och ägg, möblerar jag om i min bostad. Vi har varit rätt trångbodda. Nu har jag fått eget sovrum och passar även på att rensa ut en massa "skit". Det känns skönt. Men jag har nog att göra några dagar framöver.
Samtidigt som jag flyttar runt möbler, sorterar, kastar och skurar golv i en salig röra, lyssnar jag på debatten i svt2 som riktar sig till förstagångsväljarna. Riktigt intressant, mer fokuserat på politiken och mindre på pajen. Mitt beslut att rösta på miljöpartiet står kvar. Och den jag kommer att kryssa är Carl Schlyter.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej igen.
Nu är det så där konstig igen. Att man inte sitter vid samma köksbord och surra....
Härliga bilder i ditt inlägg. Vi har en som är samma haha....
Märks det att vi gick samma promenad hihi....
Här har vi nu skruvat möbler. Klappat och gosat med Erri.
Plockat in och gjort i ordning. Nu väntar sängen. Jag ska jobba inatt.
Men vi hörs i morgon.
Kramen oss här.
Synne og Jimmy.

hugan sa...

Javisst är det vemodigt när barnen flyttar! Men naturligt! Och kanske en smula skönt!

Vad härligt att höra att din pappa åxå lyckats med kosten! Jag har precis införskaffat boken GInoll! Bra med inspiration och helt utan kolhydrater den med!
Ska ju försöka, men det finns hela tiden fällor i vardan som sabbar...sen är man ju inte utrustad med världens strongaste karaktär heller....

Lycka till nu med allt!
Kram!

Cattis sa...

Synne: ja, visst är det konstigt. Det gick så fort denna gången och var himla trevligt tycker jag. Härligt att vi fick så fint väder och att ni ändå fick se lite av Nynäshamn mellan flytteriet.
Jag uppskattade att få åka med till Coop!
Så skönt att få åka lite bil mellan varven.

kram till er båda!
Cin

Hugan:
Ja, precis så är det. Både vemodigt och skönt på samma gång. Han behövde verkligen det här för att få en kick vidare i livet.

Kämpar också med fällorna. Men just nu går det bra med kosten.

Ha det gott!

kram
Cattis

Anita sa...

Kan man tänka sig underbarare sommarbilder än dem du visar här? Neej!

En fortsatt fin sommar Cattis!

touthil sa...

Click This Link continue reading this here are the findings blog here pop over to this website see this website

Unknown sa...

z7g30q7c03 g8z74a8k83 j3o08b8f17 b7p24h5n32 l0q16g1m88 x7l60e1x38

bakgrund