måndag 21 september 2009

"Bieffekter" av LCHF-kost

Jag är nu inne på 12:e dagen med lchf-kost. Det går alldeles strålande bra! De gånger jag kännt mig sockersugen har varit då jag helt enkelt varit hungrig.
I går gjorde jag två underbart goda, feta sallader.

En tonfisksallad med följande ingredienser:
En burk tonfisk. Lika delar keso, creme fraiche och majonäs, en halv hackad rödlök, salt och peppar. "Gojsa" ihop och ät som det är, eller till en avacado.

Jag gjorde också en coleslaw som innehöll: en halvt finstrimlat vitkålshuvud, en finhackad rödlök, lika delar cremefraice och majonäs, samt osötad senap, vitpeppar och salt efter behag.
Mängden "gucka" beror på hur stort vitkålshuvudet är. Det är fritt fram att prova efter eget tycke och smak. Tänk krämigt. Salladen håller upp till en vecka i kylskåp och blir godare för var dag.

Jag har fått vissa "bieffekter" av kosten på sistone. Dels blev jag yr i huvudet då jag reste mig plötsligt i morse. Jag gissar på goda grunder att mitt blodtryck blivit för lågt och därför hoppade jag över mina blodtryckssänkande tabletter i morse.
Något mindre trevligt är att all tandkräm smakar obehagligt och att munnen inte känns fräsch av den. Dessutom blir jag törstig av den.

Vi har en tendens i vårt hem, att ha MÅNGA olika tandkrämer hemma med slattar i. Jag läste på dessa tuber och fann en gemensam nämnare.
Sorbitol.
Och jag undrar - varför har man sorbitol i all tandkräm? Inte ska den väl smaka sött?
Jag googlade lite på tillsatser och bjuder er på lite länkar att följa, så kan ni bilda er en egen uppfattning angående tillsatserna i tandkräm, om ni är intresserade.

tankräm
sorbitol
triklosan - cancerframkallande tillsats i tandkräm?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,


4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon.
De där två guckorna lät goda.
Tonfisksalladen brukar vi göra, men utesluter creme fraichen.
Det är gott att ha på en baguette.

Det där med tandkrämen har jag oxå lurat på. Varför sötningsmedel i tandkräm. Jag blir torr i munnen efter att ha borstat tänderna och jättetörstig!
ÄR det kanske det som är meningen? Att man ska bli törstig och dricka och äta mera för att så borsta tänderna ännu en gång och bli törstig och torr i munnen så man måste....
Jag slutar där. Känns som att gå i cirklar...

Hoppas det blir bra väder hos er. Här är det för mörkt för att se det ännu.
Kramen från Digernes.
Synne.

Anita sa...

Ha, har inte ens tänkt på att läsa på tandkrämstuben, störtade genast iväg och ja visst även på Oriflames tandkräm, det måste jag ta upp. löjligt ska leta efter något annat och borsta med....

Ms Spider sa...

Triklosan som också ger defekter på fiskar etc har jag varit på alerten för länge. Bland annat därför jag inte köper Colegate nuförtiden, de har triklosan i alldeles för många av sina tandkrämer. Triklosan är bra när det används på de som verkligen behöver och i sjukhusmiljö men behövs inte utanför. Läskigt är vad det är!

Goran van den buske sa...

Har som ett experiment inte borstat tänderna med tandkräm på 4 - 5 år. Borstar med vatten och rengör noga mellan tänderna. Någon gång har jag sköljt munnen med sprit eller munvatten.(vid krogbesök och vid planerade pussar) Alla i min omgivning säger att jag luktar fräscht i munnen.

bakgrund