torsdag 13 december 2007

*** A work in progress ***


De "vanliga", fast ovanligt delikata pepparkakorna är färdigbakade. Degen räckte till båda minstingarna, tonårsdottern med tonårskompis, samt till mig att baka på. Burken blev full ~ och ändå har en och annan kaka slunkit ner i magen.















Nu till julens riktiga prövning. Pepparkakshuset. Sjuåringen hann tjata ett oändligt antal gånger innan det var dax för montering.
Smälta florsocker...
Ta fram ett favoritfat i lagom storlek att använda som husgrund.













Byggmaterialet...

Här har jag limmat i hop den obehandlade stugan... Blåsor på tre fingrar blev det under tiden som barnen, sex, sju och en inlånad fyraåring stod och hejade på och klagade på placeringen av väggar och skorsten. För att inte tala om sen när dekorationen skulle fast. Nonstoppen var för stora och hamnade "fel" hela tiden enligt sjuåringen som tydligen hade visionen av drömkåken klar i huvudet.
Här får de äntligen gå lös med varsin tub kristyr under tiden som jag spolar vatten på mina stackars fingrar.
Nu står det sockersöta resultatet och förgyller vårt vardagsrumsbord.
Sexåringen har för säkerhetsskull gjort klart för alla att man inte får äta upp det ännu.
Utifall någon skulle bli sugen...

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Ninnie sa...

Vilket frestande pepparkakshus! (Pepparkakshus är GODAST innan julen är slut, eller innan den ens börjat. De blir så sega o trista efter jul...)

Joanna sa...

Jo så sant, pepparkakor blir mumma då man bakar dem själv. Ser här att ni varit flitiga, ska ärligt erkänna att det ligger pepparkaksdeg i kylen och vänta hemligheten är dock att degen är köpt (säg inte det till någon bara). Hoppas verkligen att de nappar på din bok, du har iallafall väck mitt intresse så blir den utgiven så kommer jag att läsa. Ät nu inte för många pepparkakor ikväll för då blir du envis=)

Anna Malaga sa...

Oj, vad snyggt det blev. En riktigt mysig liten stuga.

bakgrund