söndag 16 augusti 2009

Fetmaoperationer en bra lösning - eller en onödig?

Det där med kosten är en het potatis.
Vad ska vi äta av allt det som vi har att välja på? Egentligen är det ju ett lyxproblem. Vissa människor på vår planet har bristen på något att äta som sitt stora problem. Där handlar det inte om vad utan om just om man får något alls i magen. För att inte tala om vatten.

Men låt oss inte halka in på det spåret. Varför jag drog åt det hållet överhuvudtaget var för att försöka förklara framförallt för mig själv, varför fetma och övervikt är så skamligt för den som drabbats av det. För visst är det så att vi är många som tycker att det är självförvållat? Att det beror på en brist i karaktären och att "man får skylla sig själv"? Det är väl bara att äta mindre, eller inget alls *haha*. (rått skratt från de lyckligt lottade normalviktiga)

Självföraktet finner inga gränser för många av oss som kämpar, eller försöker ignorera/acceptera att vi är mer yppiga än vi önskar. Trots att många av oss vet att vi ätit rätt och ändå inte gått ner i vikt, eller rört mycket på oss utan något resultat på vågen, la, kanske t o. m skaffat oss ätstörningar genom oändliga jojobantningar och trots att vi är så många, fortsätter vi ändå att tro att hela skulden är vår.


I dag säger en artikel i Sydsvenskan, följande:
Fetmaoperationerna i Sverige borde bli fyra gånger fler. Det menar en expertgruppsrapport som gjorts på uppdrag av bland annat Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting, SKL. Men rapporten publicerades aldrig.
– Att följa våra rekommendationer skulle bli för dyrt för landstingen, säger Ingmar Näslund, ordförande för expertgruppsrapporten.

(läs resten här)

Själv finner jag stor frustration att frågorna rör sig i dessa banor överhuvudtaget. Fetman är ett stort problem. Men det finns en enklare lösning att prova innan man börjar skära i folk. Man kan ändra livsmedelsverkets kostrekommendationer, alternativt avveckla livsmedelsverket totalt och börja använda sunt förnuft då det gäller kosten. Naturlig mat är grunden för hälsa. Industritillverkat mat är roten till ohälsa.

För de feta människor som skuldbelagts pga sitt metabola syndrom, orsakat av att deras kroppar inte orkat med den onaturliga kosten, finns lchf-kosten som ett gott alternativ.
Oändligt många överviktiga och sjuka personer har fått hjälp genom lchf-kosten alldeles på egen hand då allt fallit på plats och fettet formligen runnit av deras kroppar - utan svältkost och utan problem. Sedan finns det en del av oss som har så starkt sockerberoende att vi har svårt att klara även denna kost då de enklaste snedsteg gör att det blir svårt att hålla även denna diet.

Där vore det bra att lägga resurserna på ett annat tänk och stötta dessa personer, jag är en av dem, med hjälp av rätt dietråd och en viktenhet inriktad på att stötta patienterna i att äta lchf-kost. Jag tror att det skulle kunna ge otroligt bra resultat. Fetmaoperationer är inte riskfria...

intressant
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Synnøve. sa...

Du har helt rätt där. Det är jag den första att skriva under på. Men det vet du ju redan.

Ska försöka undvika brödet. Men det går inte helt. Äter dock mindre nu.
Inte lätt att lägga om kursen efter snart 50 år. Det tar tid det. Men vi kommer nog på rätt kurs så småningom.

Ha nu en fin kväll.
Kramen Synne.

Charlotte sa...

Jag har en närstående som väger 130kg, problem med njurar och annat gör att läkarna inte kan operera, har svårt att ta tag i och förändra sitt ätande. Jag blir orolig för jag vet att allt detta en dag kommer att ta en ände med förskräckelse om han inte byter kostvanor. Jag skulle önska att livsmedelverket slutade upp med sina proganada om att mat med låg fetthalt är nyttig. Jag tror det inte och kommer nog aldrig att tro på den industriella maten. Fetoperationer kanske är nödvändiga i yttersta nödfall - jag tror det är lättare att förändra på annat vis än riskfyllda operationer.
Måste bara få säga att dina hundar är underbart söta, båda två!! Jag blir så sugen på hund men det är kanske viktigare att kunna andas. Träffa hundar går bra, jag har hand om en hund ibland och det fungerar så länge han är nybadad. Det är trist för jag älskar djur och har svårt att leva utan dem.
Hoppas allt är bra i grannkommun! Vi ses.

margit sa...

Lappar ja...Vi har fått en ny hyresgäst våningen ovanför där jag bor... och stundvis/kortatre stunder så spelar det så HÖGT att hela fastigheten dallrar och jag mår riktigt illa. I gårkväll så skrev jag en lapp på datorn: "Förlåt att jah talar om att ni spelar så högt att hela fastigheten skakar. Var snäll och tämnk på ALLA ANDRA hyresgäster"!
Jag är inte hemma på nätterna , jobbar då så jag vet inte om han spelar då. I eftermiddag7kväll har jag ej hört nåt ännu...

yanmaneee sa...

yeezy 700
moncler
curry 5
balenciaga
nike air max
moncler outlet
yeezy boost 350 v2
ferragamo belt
nike air max 270
moncler coat

Unknown sa...

instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al
instagram takipçi satın al

yasul.top sa...

It's an remarkable paragraph in favor of all the web viewers; they will obtain advantage from it. I am sure.

성인야설

massage.blue sa...

I have always disliked the idea because of the costs.

외국인출장

bakgrund