fredag 6 februari 2009

*** Dolt i det finstilta ***

Jag ligger bredvid min yngsta flicka som äntligen somnat.
Hon blir som mest pratsugen ju längre kvällen lider.
Jag kan förstå henne. Om jag är vaken om natten, eller vaknar till efter att ha sovit ett par timmar, då tänker jag som allra bäst. Åtminstone är det den känslan jag får...


Eftersom familjen sover och det är så rofyllt vid den här tiden på dygnet kan jag ju lika gärna berätta för er vad samtalet från Skånemejerier gällde.
Jag hade helt enkelt ställt en fråga till dem gällande deras grädde. Den är 36% och har stabiliseringsmedlet karragen tillsatt.
Jag undrade varför.
Det tog faktiskt bara ett par timmar från det att jag mejlade tills att jag blev uppringd av en trevlig tjej som ville ge mig upplysningar.

Skånemejeriers grädde har extra lång hållbarhet och för att få det hettas den upp. För att inte grädden ska fästa vid väggen på förpackningen och bilda en klump under processen, tillsätts karragenet.
Karragen utvinns ur rödalger och det är den slembildande substansen man vill åt.
Karragen används även i tvål, tandkräm och shampo...
Det låter ju inte så himla smakligt, men det är väl ett val man får göra då om man känner att man behöver en grädde med extralång hållbarhet.
Man kan ju undra varför alla tillsatser måste heta så konstiga saker.
Inte rätt och slätt kalla det extrakt av rödalg?
Det är ju inte lätt som konsument att förstå vad det är man köper. Är det meningen att vi alla ska gå med en väska med de viktigaste matlexikonen i?
Kan se trötta föräldrar som står och slår febrilt i sina välanvända pocketar, samtidigt som barnen gnällande hänger dem runt benen eller klättrar i hyllorna.
Och ve den som glömt glasögonen hemma ;-)
Skämt åsido, det finns det som är värre än lite rödalger.

För, inte nog med att många matvaror är fyllda av svårbegripliga tillsatsämnen, som man måste vara kemiprofessor för att begripa sig på. Inte någonstans står det varifrån tillsatserna kommer.

Men det är så att 80& av världens livsmedelstillsatser tillverkas i Kina.

Melamin skandalen, som man kan läsa mer om på Aftonbladet, där man fuskade med mjölkersättning till spädbarn och gjorde den dödligt giftig bara för att fejka ett högre proteininnehåll, är bara toppen på isberget enligt
Zhou Qing,
journalist, författare och människorättskämpe från Kina, som för närvarande är på besök i Sverige just nu.
Läs gärna mer om honom i DN
Det är mycket intressant läsning. Sajten Äkta vara var repesenterade och det finns en rapport att läsa där.

Det går inte bara att stoppa huvudet i sanden utan vi måste hjälpas åt genom att vara kritiska konsumenter. Dessutom är det inte bara i Kina som det är svårt att få fram sanningen. Livsmedelsindustrin fuskar med statistik och manipulerar med forskningsresultat, samt köper sina egna experter. I Sverige blir vi dock inte torterade eller hamnar i fängelse, som man riskerar i Kina, bara för att vi söker sanningen.

~ Godnatt eller godmorgon, vilket det nu är för just dig denna fredag/lördag - natt ~

Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

hugan sa...

Oj du har tagit dig an detta grundligt ser jag! Bra av damen på mejeriet att ringa upp och ge en- för en gångsskull?- BRA förklaring! Skönt att det inte var nån onödig skit som bara tillsats..
Fortsatt lycka till i matdjungeln!!
Kramen.

syster yster sa...

Hmmm....ingen onödig skit? Algslem i grädde. Grädden är ju inte billigare än äkta vara. Jag undrar vad resten av grädden innehåller då den bara är 36%, vanlig vispgrädde är ju 40%ig. I boken "Äkta vara" står det att stabiliseringsmedel används till att blanda ämnen som annars skulle skära sig som tex olja och vatten. Jag antar då att det kan vara vatten tillsatt för att gräddtilverkaren ska tjäna lite mera pengar. Sen om detta stabiliseringsmedel inte är farligt så är det ju bra...men hur ska jag veta det? Fortsätt kämpa på syster! Du gör ett fantastiskt jobb!!! Kramar!

Synnøve. sa...

Det var alltså det du skulle göra när vi "pratade" på msn.
Det var bra att hon ringde upp tycker jag...
du skriver så bra om det här.
du är duktig.
Kramen Synne.

Är det syster som har bloggen syster yster?

Anonym sa...

Opps... nu råkade jag läsa i "Den hemlige kocken" att karragenan som fanns i skånemejeriernas grädde har visat sig vara cancerframkallande i djurförsök....nya studier väntar.
Kram syster yster

Lena sa...

Det är söndags kväll här hos mig och jag kan bara inte få nog av dig coh ditt grävande. Du är helt underbar. Jag t.o.m. ignorerar Beck för dig. (Jag spelar in filmen...=)
KRAMEN!

bakgrund