onsdag 18 februari 2009

Tortellinigratäng med ost/skinka?


Tackar er som lärt mig göra en skärmdump!
Denna hämtade jag alltså från Kostdoktorn för en stund sedan.

Det är vad förskolebarn kan få till lunch i dagens Sverige. Om min första reaktion kan ni läsa här


Då jag ser att många frågar efter en förklaring till innehållet i denna sk "maträtt" tänkte jag utföra en av mina specialitéer ~ dissekering av innehållsförteckningar:
Rökt skinka (griskött, koksalt, antioxidations-medel E325 & E301, = rökt skinka som fyllts med koksalt för att öka på sin volym och rullats i E325 som är natriumlaktat ett surhetsreglerande medel som förstärker antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning framställs ur salt av mjölksyra (E270 som i sin tur framställts syntetiskt eller via jäsning av kolhydrater med mjölksyrebakterier), samt E301 som är Natriumaskorbat, syntetiskt framställt C-vitamin som är surhetsreglerande och även används som antioxidant.
druvsocker = druvsocker som snabbt går ut i blodet och skapar insulinpåslag. (Att druvsockret står som andra ingrediens betyder att det är mycket av det. Ingredienserna brukar komma i den ordningen att det som det finns mest av kommer först. Vem behöver bullar till fikat med en druvsockerfylld lunch i maggen.?)
maltodextrin =är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.
stabiliseringsmedel E450 & E451 =natrium-kalium och kalcium-difosfater/trifosfater som framställs ur fosforsyra och används som stabiliserings-koncistens- och vattenbildande medel.
konserveringsmedel E250 = Natriumnitrit som är en biprodukt vid renframställning av nitrat ur chilesalpeter och som bl a hämmar tillväxten av bakterien Clostridium Botulinum.
förtjockningsmedel E407a = bearbetat Eucheumaalg som framställs av bearbetat extrakt från algen Eucheuma.
tortellini (durumvetemjöl), ägg, ströbröd (vetemjöl, vatten animaliskt fett från gris, salt, jäst), vegetabilisk olja, ost, tomatpulver 3,0procent, salt, örtkrydda 0,3 procent, arom vitlök)
mjölk
ostcreme (mjölk, smältost av cheddarost, smör, salt, mjölksyrakultur, konserveringsmedel; sorbinsyra)

hollandeisås (skummjölkspulver, modifierad stärkelse, maltodextrin, salt, vegetabiliskt fett, lök, jästextrakt, socker, äggulepulver, stabiliseringsmedel E 450, emulgeringsmedel sojalecitin, surhetsreglerande medel citronsyra & E 262, vasslepulver från mjölk, citronjuicepulver, förtjockningsmedel guarkärnmjöl, vitlök, gurkmeja, arom), snowflake (modifierad majsstärkelse E 1422), = inser ni att det är HOLLANDEISÅSEN som innehåller allt detta? Jag förstår att man inte lagar sådan sås hemma då ofta, fast när man gör det så tror jag inte man har i allt detta.
Okej. För ER och min skull så gör jag ett försök att bryta ner detta oxå i sina beståndsdelar:
modifierad stärkelse: utvinns vanligtsvis ur majs och får ofta ersätta dyrare ingredienser. Är oxå vanlig i fettsnåla och påstått hälsosamma produkter. stärkelsen har förändrats kemiskt för att öka dess naturliga förtjockningsförmåga. Det finns minst 40 metoder för att modifiera stärkelse med olika syror, enzymer och oxidationsmedel. Eftersom dessa processer innebär att man manipulerar stärkelsen på molekylnivå är de inte tillåtna i ekologisk produktion. Modifierad stärkelse har lågt näringsvärde och är i de flesta fall kaloririk.
maltodextrin: är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.
vegetabiliskt fett:
Men vilket fett? från vilken vegetabilie och hur är det framställt? är det kanske transfett? det framgår inte...kolla här!
äggulepulver: http://www.kallbergs.se/sv/s-produkter.html
stabiliseringsmedel E 450: se ovan...
emulgeringsmedel sojalecitin: används för att sådant som normalt sett skulle skära sig, som ex olja och vatten, inte ska göra det. Utvinns som man ju kan gissa sig till ur sojabönor och används även med fördel i läppstift, handkräm och tvål.
surhetsreglerande medel citronsyra & E 262: E 262 är Acetat av ättiksyra och är både surhetsreglerande, samt bakterihämmande
vasslepulver från mjölk : Suck!
citronjuicepulver: Stön!
förtjockningsmedel guarkärnmjöl, = mjöl av guarkärnor...
vitlök, gurkmeja, arom = tydligen gav man upp på de riktiga kryddorna och tog genvägen genom lite arom oxå.
snowflake (modifierad majsstärkelse E 1422) = Såg att någon redan hittat den inne hos kostdoktorn. Då jag googlar på denna "eminenta vara" hittar jag detta: Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse. E1422
margarin (vegetabilisk olja, vatten, vassle, emulgeringsmedel härdad vegetabilisk olja, sojalecitin, salt, konserveringsmedel kaliumsorbat, arom, surhetsreglerande medel citronsyra, A- och D-vitaminer). = Jahapp, det var alltså vad margarinet innehöll. Så klart att det måste vara bättre än vanligt smör. Det fattar ju vem som helst.

Mina källor: google och den hemlige kocken

Och med detta säger jag ~ smaklig spis...

Vill ni läsa mer om skador som dessa tillsatser kan ge, så tycker jag ni ska gå in till Theresia för att läsa mer om det!


Andra bloggar om: , , ,

9 kommentarer:

Theresia sa...

Ja, visst är det bara helt nödvändigt att gräva ner sig i innehållsförteckningarna? ;-)
Ett tips när du vill ta en bild av något på datorn - tryck på "Prnt Scrn" - en liten knapp högst upp på tangentbordet - står för Print Screen. Sen kan du klistra in och beskära bilden i t ex Paint.

Anonym sa...

Alt + prnScn, ger bara den bild som man har aktiv i windows, dvs inte hela skärmen som man sedan måste klippa

Cattis sa...

tack för tipsen!

jag tyckte bilden var häftig och så visste jag inte hur man gjorde en skärmdump. men nu vet jag och kan använda det en annan gång :-D

/Cattis

Hedwig sa...

Tack för att du bryr dig och häver upp din röst. Jag blir också så trött och irriterad på och av alla tillsatser. Jag har börjat abonnera på Ekolådan, då får jag åtmisntone KRAV märkta grönsaker och frukter.

Synnøve. sa...

Det blir mindre och mindre gott med mat nu tycker jag....
Får nog börja odla mina egna grönsaker nu.....
Kram Synne.

Anonym sa...

Hej!

Det är otroligt när man inte får ha onödiga tillsatser i djurmat men tillåta den i mat till människor. Kul att du redovisar vad innehållsförteckningen betyder.

Garlica sa...

Oj, vilket jobb du har gjort! Försökte lägga upp insändaren på min blogg igår - men det bara strulade.
Tack för din kommentar hos mig. Jag blev så glad!
http://metrobloggen.se/Garlica

Anonym sa...

Vilken bra blogg du har, du tar orden ur Min mun. Även jag har läst Den hemlige kocken och Äkta vara och nu är det väldigt få E-nummer som finns i vårt kylskåp, såg även debatten häromdagen och ville nästa krypa in i TVn och själv vara med och deltaga. Blir frustrerad när livsmedelsföretagen hävdar att alla är medvetna vad de stoppar i sig… För att leva hälsosamt idag så är det inte att leva fettsnålt, utan att läsa innehållsförteckningar, med det kommer man väldigt långt.
Tål själv inte Färgämnen och får eksem i händerna när jag äter för mycket av det i kombination med socker, men det har nästan varit lite tabu att säg det, men iom att denna debatten har startat så börjar människor ha förståelse för det.
Skall vi tillfälle läsa igenom all din text men ville direkt säg att du har mitt fulla stöd, det är så härligt att läsa om detta engagemang som bara ökar och sprids mer och mer.
Kämpa på jag står vid din sida

Anonym sa...

Jag har läst Sodexho´s anbud till Solna stad och jag har gjort några citat ur anbudet som jag återgivit på några ställen på Kostdoktorns blogg.

http://www.kostdoktorn.se/mat-fran-sodexho

bakgrund