fredag 20 februari 2009

min rubrik ~ en piss i havet




Skrev i mitt tidigare inlägg om hur viktig en rubrik är för att ge rätt budskap till artikeln som följer...
Sedan gick jag in hos Kostdoktorn och konstaterar på ren Svenska att mina rubrikbekymmer bara var en piss i havet ~ på ren svenska! (läs för all del alla kommentarerna till inlägget oxå!)
Hela artikeln är en enda stor tidningsgroda, eller snarare padda...

Låt oss leka "hitta fem fel".
Rubriken:
Barn dog av fettdieten: ingenstans i artikeln finns det några belägg för att det faktiskt var dieten som var dödsorsaken för de arma barnen. Endast att läkarna i Kanada befarar detta.
Bilden med fotnoten: En glad Annika Dahlqvist som tar större plats än själva artikeln, som hängs ut eftersom hon hotats med avsked. Ska hon representera hela den "onda" LCHF - rörelsen ~ eller hur tänkte man där?
Rubriken i nätbilagan: Utpekad av socialstyrelsen Ger en negativ bild av dr Dahlqvist som dessutom inte är sann, då hon LCHF-kosten godkänts av socialstyrelsen.
(Mikael Dehlborgs uttalande om att kosten kan ge hjärtproblem (nätbilagan)
läser man i papperstidningen ser man att vad Hjärtprofessorn egentligen säger är att de flesta extrema dieter kan vara hälsofarliga, men att han även poängterar att det ändå är en kvantitativt sötrre fara för svenskarnas hjärtan att så många är överviktiga och rör sig för lite.

Jag tycker att artikeln är så undermålig då det gäller fakta att jag tror den kommit till mer för att sälja lösnummer än för något annat. Jag undrar hur man tänker, som proffessionell journalist då man sätter rubriker och skär i texter. Och hur gör man när man redigerar ner innehållet då det ska ut på nätet? Kostdoktorn tycker att rubriken i sig är så oseriös att man kan mejla och klaga hos journalisterna.
anna.basen@expressen.se
anna.norberg@expressen.se

Jag tycker att hela vinklingen samt redigeringen till nätbilagan "osar katt" och kan ifrågasättas hos ansvarig utgivare för Expressen, samt nätbilagan
per-anders.broberg@expressen.se
Tillägg:
Hittade vassa frågor och mer information på
Matfrisk blogg. Kolla in!



Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

bakgrund