fredag 13 februari 2009

** Fredagsrapport **

Visst är det skönt att det är fredag?!
Det tycker åtminstone jag.

I morgon vill jag sova längre än till klockan 06.00...
Tycker ni att semlan nedan ser frestande ut?
Det brukar jag oxå tycka.
Men numer kan jag titta på en semla utan att dregla, för...
... jag vet att den innehåller mer än bara grädde...
Anledningen till att snålvattnet inte rinner till, är dock inte enbart vetskapen om att "bullen" innehåller en massa socker, mjöl och industrigegga, utan framförallt att jag, som normalt är en stor sockerråttta, tappat sockersuget av att äta lchf - kost.
Jag har även kunnat sluta med min vattendrivande medicin.
Jag har inte halsbränna, magen funkar bättre än någonsin och jag är mer energifylld.
Dessutom äter jag GOTT.

Min syster, som ätit lchf - kost under snart ett halvår, har helt kunnat sluta med sin blodtryckssänkande medicin. Hon som jojobantat under många år har visserligen inte gått ner så mycket i vikt, men hon har inte heller "jojoat" under den här tiden.

Vår far "kapten Hadock" har just blivit övertygad om att lchf - kosten är något även för honom. o Vi ser fram emot resultatet, som vi hoppas ska bli gott :-)

Annika Dahlqvist, som har en otroligt informativ blogg, för er som vill veta mer, skriver i dag om att, vi som äter lchf -kost ska berätta för doktorn hur vi mår.
Det är nämligen svårt att få bukt med gamla invanda "sanningar" och hur farligt kolesterolet och det mättade fettet är.
Hon uttrycker sig på ett vasst sätt ~ som jag med min stundtals bitska humor gillar skarpt ;-)
Läs gärna här.
Men, det är ju så, att vill man nå ut med ett budskap, är inte alltid attack den bästa vägen, eftersom folk hamnar i försvarsställning då.
Därför vill jag allra ödmjukast säga, att var och en väljer själv hur han/hon vill äta.

Men JAG tror på lchf - kosten.
Jag märker ju att den ger välbefinnande på många sätt.
Samtidigt förstår jag de som är skeptiska, eftersom jag oxå varit det, innan jag vågade tro på att det var "rätt".
Det som jag mest av allt var rädd för, var när jag hörde om att hjärnan behövde kolhydrater för att fungera.
Man vill ju inte gärna bli "dum i huvet".
Nu vet jag att hjärnan även fungerar på fett. Det kan dock vara en övergångsperiod innan kroppen förstår att ställa om. Men tro mig, den fattar med tiden :-)
För er som inte är övertygade, men ändå nyfikna rekommenderar jag även mina länkar till vänster i listen.
Kostdoktorn är mycket pedagogisk, Annika Dahlqvist har otroligt mycket information om man letar i hennes länkar och på Kostdebatten försöker man balansera upp det hela.
Mycket intressant läsning!

Och det där med tillsatser industriella tillsatser i maten ~ det måste man väl ändå ifrågasätta?

*** Vad ni än tror på och hur ni än vill ha det på tallriken önskar jag Er en trevlig helg***


Ps. Faktiskt måste jag göra ett tillägg, då jag fått en award av en av de bloggare som jag haft längst "kontakt" med, dvs Huga Larsson

Visst är det en söt award :-)

Och den förpliktigar:

FEM
saker ska man nämna som man INTE kan vara utan, och FEM stycken ska nomineras efter detta…
Då kör vi!

  • 1. Min familj! Det är så självklart. Ingen familj ~ ?
  • 2. Mina vänner, hänger i hop med ettan, men det finns ju en kärnfamilj och en viktig krets därutöver.
  • 3. Min laptop :-D
  • 4. Min förmåga och rätt att tänka självständigt
  • 5. Sol!

Vilka fem ska nu få awarden ~ alltid lika svårt.
Men, jag ger den till de som passerar som VILL ha den och som INTE fått den tidigare.

Så får det bli den här gången!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

semlor är gott, men jobbigt att äta -man får liksom dåligt samvete. Men på min förra skola gjorde de "mini semlor". Smart!

Cattis sa...

japp, det är smart. Och ju mer hemgjort destor mindre onyttigt :-)

Synnøve. sa...

Det är gott med en semla. Men inte en om dagen i flera veckor. Ska ha EN när vi åker över gränsen nästa gång.
Maken äter dom inte alls....Av prinicp. Du får fråga honom nästa gång ni ses hehe....
Nu ska jag ut i solen och kylan. 22 minus igen.
Synne.

Cattis sa...

goaste synne:
En gång om året tål man säkert en semla :-D

kram
Cin

Kaktusblomman sa...

Jag älskar Semlor, men bakar dem själv efter att ha läst om alla tillsatser. Jag gör minisemlor för att det ska bli mindre bröd (kolhydrater). Inte så mycket GI eller LCHF ,men något kan man väl unna sig? Dessutom ofta med falsk mandelmassa och grädde.

Hälsningar

Kaktusblomman

Cattis sa...

kaktusblomman:
klart man måste få unna sig en semla någon gång.
Tror din hembakta minisemla är ett gott alternativ :-)

bakgrund