måndag 9 februari 2009


Vojne, vojne,
sitter här och är aningen mör efter att ha varit hos tandläkaren och blivit krafsad ända nere i tandrötterna.

På teve går melodifestivalsdeltävlingen i repris. Den som skrivits ner för att den är så rörig i sina regler. Det är möjligt. Men det struntar jag i för allt vägs upp av fantastiska Petra Mede. Tycker hon är den bästa programledaren som denna musikanrättning haft på länge.
Super!

Sen börjar jag pilla på datorn som vanligt. Det GÅR ju bara inte att låta bli.
Och så får jag snabbmess på msn oxå om spännande artiklar.
Som jag måste läsa.
Och sen känner jag ett inre tvång att dela med mig och göra en blogg oxå.
Jag får nog söka läkarvård snart ;-)

Tydligen är det så här att enligt Sydsvenskan hjälper det att folk tycker saker. Det hjälper faktiskt att folk inte vill äta tillsatser. Även om livsmedelsverket, eller EU eller vem det nu är tillåter tillsatserna så vill inte matproducenterna tillverka mat som ingen vill köpa. Och den trenden finns i hela vårt avlånga land.
Ungefär så säger Angeta Dreber som är vd på livsmedelsföretagen


Så, det gäller alltså att vi konsumenter inte ger upp. Alla som vänder på förpackningen och tar upp luppen kan göra nytta. Sen gäller det att vara observant oxå. För livsmedelsproducenterna är luriga ibland och byter namn på tillsatserna.
Glutamat exempelvis, börjar bli känt hos många som ett nervgift som man ska passa sig för.
Ett nervgift som orsakar halsbränna, illamående och tryck över bröstet. Och vad värre är, enligt nyare studier även verkar kunna skapa hyperaktivitet hos barn, fosterskador, allergi, astmaanfall, depressioner, tillväxtproblem, etc.
Men det smakar ju så gott och är ju så BRA för livsmedelsindustrin eftersom man kan smaksätta nästan vilken gegga som helst med det.
Därför går kallar man den även för E 621, smakförstärkare eller andra konstiga beteckningar som
mononatriumglutamat, dinatriumguanylat och dinatriuminosynat.
Så för all del, låt er inte luras!

Hittar en artikel Svd som Mats - Erik Nilsson skrivit ~ ni vet han som gjorde jättejobbet om våra tillsatser och skrev boken "Den hemlige kocken".
Han bekräftar min teori om varför vi har så mycket skit, å f´låt, tillsatser i maten.

Nu ska jag göra som hunden ~ snarka i soffan

Andra bloggar om: , , , , , , , ,


5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Sover du?
Jag har varit ute och gått med kameran och Erri.
Blev lite bilder med snö och sol.

Soppa ska vi väl få till en dag.
Får se vad de andra kommer på för nått gott då.

Man läser och läser och det känns som det blivit lite mycket nu.
Man hinner inte ta in allt innan du fyller på.
Men det är intressant och skrämmande läsning.
Nu ska jag strax fixa middag åt mig och gubben.
Jobbet väntar vid 18 tiden.Men det är bara ett kort pass idag.
Ha det så gott.
Kramen Synne.

Aalerud Stall sa...

Hei:-)

Koselig å høre fra deg! Her har det skjedd forandringer siden sist jeg var inne. Jeg er enig med deg i at mye mat innholder stoffer som ikke er bra for oss. Har ikke satt meg så nøye inn i det som deg, men jeg bruker minst mulig ferdigmat eller halvfabrikata her hjemme. Liker å lage god mat og da trengs det gode råvarer, ikke sant? Men en av mine bloggvenner, Organic Lizzy, har mye mer greie på dette enn jeg, så det kan sikkert være gøy å avlegge henne et besøk? Jeg har blitt litt sånn økofan, da, spesielt etter at lillegull begynte på Steinerskolen. Kjøper helst økologisk, hvis det er mulig, og så dyrker vi jo våre egne grønnsaker og urter på sommeren...å, nå kjenner jeg at det kribler i fingrene etter å begynne å så frø, men det er dessverre en måned for tidlig!

Ha en toppen uke!
Klem fra Britt:-)

P.S Godt å høre at det er flere som har fulle skittentøyskurver:-)

Unknown sa...

Nu har jag landat hemma i stan igen efter min utflykt till stugan i skogen. Hur ljuvligt som helst att vara i stugan, men skönt att vara hemma igen. Kunna ta en dusch när jag vill och se lite folk igen :)

Länge sedan jag tittade in hos dig (sorry) men det blir lite periodvis.
Hoppas allt är bra med dig och att livet leker. :)

Vi hörs.
Kram Vero

Elisabet. sa...

Det är nog bara vi två som tyckte om Petra Mede, verkar det som.

Även om hon var högjludd, så passar det mig bra.

Jag är ju lomhörd ..-)

Lena sa...

Kärleken älskar Petra Mede och tyckte hon var jättebra. Jag hade nog liiiite högre förväntningar, men jag blev inte arg som så många andra. Hon är ju bra ändå.
KRAMEN!

bakgrund