söndag 15 februari 2009

* Rätt fett ~ fett rätt *

Efter en god natts sömn öppnar jag som vanligt min laptop och går in för att berätta för er att jag ska ut och åka pulka med barnen eftersom lchf-kost ger mig så mycket energi och livslust.
Tänkte lägga ut en bild på bloggen där jag susar ner för backen med snön sprutande i mitt rosiga ansikte.
Tänkte oxå berätta att friskis och svettis Core- och Ki-balans- pass är underbara och gör underverk för min dåliga rygg och misshandlade axel.
Något för kropp och själ...

Men först öppnar jag mejlen och ser att jag fått ett från Bengt Ingerstam.
Han är ordförande i organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan, de som KO-anmälde i
Ica-kuriren efter deras becelbilaga.
I sitt mejl berättar han att det "börjar hända saker nu" sedan hjärt och lungfonden bröt sitt samarbete med becel.
Han tipsar om deras hemsida, där det finns en omfattande sida, angående den pågående debatten om matfetterna.
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/fettdebatt/matfettidx.htm
Jag lovar att det finns att läsa där så att det räcker hela dagen.
På hemsidan kan ni oxå hitta information om hur ni kan protestera mot att det anses lämpligt att skolbarnen ska äta lightprodukter.
http://www.konsumentsamverkan.se
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/matdebatt/margarintvang.htm
Varför och Vem är det som ligger bakom dessa åsikter om att våra barn i skola OCH förskola ska äta dessa lightprodukter i stället för naturligt fet mat?
Jo... det är Livsmedelsverkets kostråd som sätter normen. De samarbetar med Skolmatens vänner som satt upp kriterier för certifiering av skol/förskolemat.
Själva intentionen med certifieringen är god. Men så länge Livsmedelsverkets kostråd styr, samt inte omvärderas blir det svårt att få rätt mat i barnens magar.
Ni kan ju gå in på deras hemsida och se vad ni tycker om deras rekomendationer.
Man kan både ringa dem och mejla dem. Det finns t.o.m ett färdigt formulär att fylla i om man så önskar.
Jag lägger ut deras mejladress om det är någon som vill ställa dem några frågor eller lämna några synpunkter
livsmedelsverket@slv.se.

Så till det nya rekordet inne hos Kostdoktorn
Konsumbagaren har lyckats med den tvivelaktiga bedriften att "baka" en tårta med 32 E - nummer. Vad jag inte förstår är hur de fått i någon tårta alls i kemisoppan.
Och jag undrar hur i allsindar de kom på idén att häva i all denna goja?
Var det så att de hade en herrans massa E:n på hyllan som höll på att gå ut i datum?
Om nu E:n har någon sista förbrukningsdag förstås...
Min syster tog initiativ att plocka fram en mejladress till Konsumbagarens produktutvecklare, så att de som vill kan gratulera dem till deras "rekord".
Här kommer den:
tom.bjarlestam@konsumbagarn.com
Vi hade födelsedagskalas i familjen i går och köpte Frödinges Schwarzwaldtårta till familjen...
Den når inte upp till rekordet på långa vägar, MEN som barnapappan syrligt påpekade, efter att han vridit fram innehållsförteckningen: OM man nu har haft i allt detta, inklusive stabiliseringsmedel, varför håller då inte tårtan ens i hop?
Nej!
Nästa födelsedagskalas ska jag se till att inte falla till föga för en färdigköpt tårta, utan göra som jag ofta gjort genom åren. Baka själv!
Helst tillsammans med barnen. För visst är vår egen tårta så mycket godare, vackrare och förhoppningsvis nyttigare,även om den innehåller rätt mycket kolhydrater.
Dessa onyttigheter är ändå så mer äkta än industrins påhitt.
Det är nästan så att man kan överleva att toppa härligheten med lite pyntgelé, bara för att det är skojigt ;-)

Slutligen vill jag tipsa om morgondagens tv program i kunskapskanalen kl 20-22. Den hemlige kocken är med. Ni vet han som skrev boken, "Den hemlige kocken" och uppföljaren "Äkta vara" och som öppnade upp mångas ögon för vad vi egentligen mumsar i oss.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anita sa...

Jag vill bara tacka dig för en otroligt intressant och bra blogg om vår mat och om vad livsmedelsindustrin gör för att fördärva vår mat. Jag är förvissad om att opinionen mot detta vänder snart. Alla bäckar små..

Allt gott!

Synnøve. sa...

Japp, det är bäst att baka själv.
får se vad vi finner på när ni kommer.
Klems Synne.

bakgrund