lördag 21 februari 2009

Så här i de sista självande minuterna på lördagen den 21:a februari, 2009 då jag precis bestämt mig för att nu rackarns måste jag sova... hittar jag ett mejl från min ystra syster. "Det här måste du blogga om", skriver hon, eller, ja, det är andemeningen i allafall. Snäll och tuktad, som jag är, gör jag som hon ber, naturligtsvis.
Vad är det nu som måste ventileras?
Jopp, tillsatser som exempelvis azofärger, sötningsmedel och glutamat och framförallt livsmedelsverkets något märkliga syn på saken.

Expressen har gjort en kartläggning av tillsatserna i våra livsmedel och funnit att det fortfarande finns mängder kvar. Det kommer ju inte direkt som en överraskning för oss som vänder på förpackningarna då...
Det som är glädjande är att konsumenttrycket ändå blivit så stort att livsmedelskedjor som Axfood, Ica och coop jobbar aktivt för att ta bort azofärgerna samt glutamaten från sina egna varumärken. Coop ska redan ha lyckats med glutamaten, som ju debatterats sedan jag själv var barn och som förbjudits i USA för länge sedan. Då vet jag att man pratade om att barn fick koncentrationsstörningar av glutamaten. Enligt Expressens artikel anses glutamaten driva upp vikten, vid försök på råttor har man påvisat ökad celldöd och utveckling av typ 2-diabetes.
Ni kan själva följa länken till tillsatslistan som Expressen plockat fram och se vad det finns för smaskens att välja, eller välja bort då ni går och handlar nästa gång, föru
tom smakförstärkaren glutamat, som även har andra beteckningar. Vi har många olika tillsatser som är tillåtna av EU och därför FÅR användas.
Eftersom livsmedelsverket är det organ som ansvarar för våra livsmedelsrekommendationer kikar både jag och min syster runt där som mest för att hitta svar på våra förvirrade frågor. Där står följande:

"Hur mycket glutamat kan man äta innan det blir skadligt?

Det finns inte någon gräns för ett acceptabelt dagligt intag för glutamat. Det beror dels på att kroppen behöver glutamat och dels på att man normalt får i sig mycket glutamat från vanlig mat. "

Förvirrande? Följ länken så får du se vad de säger mer om glutamaten.
Livsmedelsverkets hemsida är full av mysterier. Jag har exempelvis fortfarande inte lyckats finna ut vad de baserar sina kostråd på. Trodde att de baserade dem på Ancel Keys tillrättalagda forskning, men enligt svar på fråga 6 på Kostdebatten är det inte så. VAD man egenligen baserar kostråden på i stället framgår inte än så länge.


Så vad vill du helst äta?
En skål med tillsats- och färgämnesdränkta gottebitar, ett importerat, besprutat och vaxat grönt äpple eller ett solmoget hallon, egenhändigt plockat från busken?
(Allt är godkänt av EU och anses som "säker mat")


Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hörru du. Din blogg verkar vara rätt intressant. Jag skulle vilja läsa den. Men jag orkade inte ens börja när jag insåg att hela din text är kursiv! Kursiv text används för att markera vissa ord eller ordalydelse i en text. Samma som understruket på skrivmaskiner förr.
Så som tips; vill du ha fler läsare så sluta med den kursiva texten.Och använd ett lättläst typsnitt. Pricken över I kommer att vara när du dessutom inte har texten flytande runt dina bilder utan låter bilden vara centrerad. Lycka till!

Anonym sa...

key det finns folk till allt, men det känns som om man borde äta ganska extrema mängder för att få koncentrationssvårigheter...?

bakgrund