tisdag 24 februari 2009

*** På allas begäran ***

Vi sitter här vid köksbordet vid varsin laptop och är supersociala, jag, gamla x:et och frugan hans, som för övrigt firar 13 år som gifta vid det här laget. Därför har goa Synne fått 91 stycken tulpaner i blandade färger. (+10 röda rosor, förtydligar x:et nogsamt) Hint, hint, till den som tycker om mig... :-D Färgen nedan går bra!Vi tog en tur på byn, efter att hunden och ungarna fått rasa av sig ordentligt i den mulliga snön. Hunden fick gå in i tvättstugan och torka sen, eftersom "amrislockarna" var fulla av snöklumpar som behövde tinas av. I tvättstugan var det varmt och gott.
Nere på byn, Kongsvinger, hittade vi dessa söta grisar. Eller söta och söta, den där arga grisen skulle inte jag vilja råna. En sådan satte jag bums på önskelistan. Nåde den unge som nallar ur den;-)
Efter att vi gått inne i Kongscentrat, regionens största centra (inte jättestort ;.) Tänkte vi ta oss en fika. Visst ser det mysigt ut?
X:et står och funderar över vad han ska ta för gott. Själv är går jag igång direkt och funderar över vilka roliga tillsatser som kan dölja sig bakom de vackra fasaderna.
Vi väljer varsin bakelse till sist. Den kallas för "Kväfjordskake", eller "verldens beste".
Efter att vi smakat på gosaken kan jag bara säga, att om det är det bästa som de kan bjuda på så är jag en ... fotomodell *haha*
Inte var den hembakt heller det kan jag då säga alldeles bestämt.
Tackar ändå allra ödmjukast för den trevliga fikastunden :-)
Sedan besmittade jag goa Synne oxå. Hon undrade om vi skulle vara besvärliga och fråga efter riktig mjölk till kaffet. Tyckte jag absolut. Den unga tjejen vid kassan, upprepade vänligt att det fanns ute i kaféet. Men si, det gjorde det visst inte. Där fanns bara sådan där motsvarighet till Prädd. Någon som minns vad man kan göra med den gojan, förutom att hälla den i kaffet?
Just, det, hörde jag någon säga tvätta kläder? Alldeles korrekt.
Här står den "besvärliga", men rätt trevliga kunden med sin fångst av helmjölk i näven...
Här ligger den förrädiska fusk "melken" och lurar. Det kommer nog snart något annat offer.
Så. Nu har jag skrivit på en nära släktings begäran. Lite mer roligt, och mindre seriöst, hoppas jag. Även om det smög sig in lite prat om livsmedel ändå, jag kan inte hjälpa det.

Nu ska ni som är intresserade av statistik och källkritik få ert.

Jag har fått respons på insändaren som jag skrev i nhp häromdagen, har jag hört via min sambandscentral. Tydligen får jag medhåll av ungdomspolitikerna om att maten i skolans halvfabrikat är dåliga.
De vill dock inte riktigt backa upp några kostråd, eftersom kostråden motbevisar varandra, beroende på vilken sida som står bakom tolkningen. Dvs, LCHF- folket söker bevisa att naturligt fett är bra och livsmedelsverket, lightförespråkarna, tycker sig bevisa att deras råd är rätt.
Själv har jag varit in och kikat på LMV:s så kallade 72-8 undersökning. Gå in själva och se om ni kan klura ut något alls egentligen. Betänk oxå att man inte har gjort skillnad på naturligt fett och transfetter/industrifetter.
Så kallade bantingsstudier har man oxå uteslutit, vilket är mycket praktiskt då dessa ofta är till fördel för LCHF-lägret.

För lite balans och mer förvirring kan ni ju kika in hos Kostdoktorn.
och se vad han säger om samma undersökning.
Så jag kan hålla med om att det är svårt att bevisa vilka kostråd som är bäst. MEN just av den anledningen att lightprodukterna måste fyllas ut med tillsatser, såsom modifierad stärkelse, fötrjockningsmedel, färgämne, smakförstärkare och dylikt, för att hålla ihop och smaka gott, tycker jag ändå att light kostråden går fetbort.

Jag har ju pratat om att jag skulle rapportera om goa Synnes kontakt med överviktskliniken. Jag vill ta upp det för att påvisa ytterigare ett exempel på HUR man kan manipulera med siffror i statistiken, så att de blir som man vill ha dem.
Goa Synne var patient vid överviktskliniken på Sjukhuset i Kongsvinger. Hon gick där i två års tid. Där blev hon rekommenderad att äta ofta, regelbundet, ungefär som livsmedelsverket i Sverige rekommenderar, med undantag för att hon INTE skulle äta lightprodukter.
Då hon inte lyckats med mer än att gå ner ett kilo, upp två, ner tre, upp två, osv, fick hon och ett gäng andra, som lyckats lika "bra" som henne med sin viktnedgång, besked om att de inte längre fick var med. Anledningen till detta var att Kongsvingers sjukhus fått stramare ekonomi och var tvunget att dra ner på kostnaderna.
De som man satsade på var de som nått goda resultat. ( De som uppenbarligen redan klarade sig på egen hand...)
Då Synne besökte sin läkarmottagning, häromveckan, träffade hon förutom sin husläkare även en läkarstuderande som gjorde sin praktik. Denna unga dam hade läst om hur bra Kongsvingers överviktsklinik lyckats med sina patienter...

~ Klart som tusan att allt ser bra ut, när de misslyckade patienterna inte längre får vara med ~
(min anmärkning)

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

hugan sa...

ah! jag ser att ni har det mysigt där i grannlandet med eller utan fuskmjölk! Hörde hennes historia om överviktskliniken...visst är det märkligt och hemskt hur det alltid ska fuskas med allt nuförtiden? de som "misslyckas" sopas snabbt undan, tragiskt!

Ha det nu så himla bra!!
Kramar till er alla!

bakgrund