tisdag 17 februari 2009

* Konsumenten önskar billig (fusk) mat? *

Tidigt i morse flög jag till Provence. Våren är tidig i Provence i år och det är fantastiskt och strålande solsken här! Jag har just anlänt till ett dignande frukostbord fullt med oförstörda livsmedel. Sitter vid panoramafönstret och sippar på juice som en kypare just pressat framför mina ögon. Jag som normalt sett är lchf-are brukar inte dricka juice. Men vem kan motstå den när man får den serverad på detta sätt. Apelsinerna som de pressar växer ju i träden utanför...
krrrchhhhhh (någon drar stiftet mot vinylen så det skriker illa.....)


Nä nu ljuger jag igen!
Det får man ju inte. ÄÄÄÄÄ vadå, då, ni är ju smarta bloggläsare och fattar ju att det är ljug, så då är det okej. Då FÅR man ljuga. Eller, det är inte så farligt i alla fall. Fast självklart ska man inte lura folk. Det menar jag inte.
Nädå, jag menar som Agneta Dreber sa på Kunskapskanalens matdebatt i går kväll. Bara man följer regelverket så FÅR man prångla ut mat med mycket tillsatser och kalla det för mat. Och är man sen så dum, som konsument, att man går på det, så, tja? Fast det GÖR ju inte vi konsumenter. Vi är så smarta så vi fattar ju att om det står hemlagat på potatissalladen som ligger i byttan så ÄR det ju inte sant, eller hur? Och gurkan som är inlagd efter mormors recept Är ju inte det ~ egentligen, *haha* Det fattar ju alla!
Nu tycker ni kanske att jag är aningen sarkastisk? Eller provocerande?
Ni har så rätt. Men så blev jag oxå provocerad av Agneta Drebers sätt att skratta bort det hela. Att jag som konsument borde förstå när det som står på burken inte är sant. Det är inte alltid så lätt att vara medveten konsument. Man måste ha tid, förstoringsglas och en E-nummer lista med sig. Eller Mats-Erik Nilssons böcker, pocketvarianten i handväskan.


Ingemar Grön från Pågens deltog i Storforumet och hävdade bestämt att färskt bröd är färskt bröd. Brödet har ofta rena innehållsförteckningar och inte så många konstiga tillsatser. Han jämförde den industriella processen i det industriella bageriet med processen hemma fast i större skala och med bättre kontroll. Han påstår faktiskt att brödet kan bli bättre i industrin än då vi bakar hemma. Sen måste man, enligt honom attrahera konsumenten, bröden måste hålla några dagar, smaka gott och se vackra ut. Han pratar även om mångfald i brödhyllan. Konsumenten måste få det den vill ha. Enligt Ingemar Grön vill konsumenterna ha det som produceras, men alla har ju olika behov.
Fast... jag tycker nog att han har missat mig som konsument och många med mig. Vi som inte håller med. Vi som vill ha det där rena tillsatsfria brödet, men inte ids baka själv. För nog tycker jag ändå att en hel del ingredienser i köpebrödet är tivivelaktiga, åtminstone för mig. Kanske är det så att vi ska gå till hembageriet. Alla har dock inte ett hembageri alldeles runt knuten, och en liten varning. Även om just DU har lyckan att ha det. Se upp för bake off fusket. Det är inte alls säkert att bageriet bakar...
Vad som är färskt kan tydligen oxå uppfattas subjektivt ansåg representanterna för matindustrin. Det där med ord och hur man tolkar dem är SÅ svårt. Som den färskpressade apelsinjuicen som var ett år gammal, men ändå kunde anses som färsk av vissa, eftersom den var färsk då den pressades.
Därför ska man numer inte använda ordet färskpressad alls, så att inga missförstånd ska uppstår. Eller som den bullängd med god smak av mandel som inte innehöll mandel. Den var ju korrekt märkt, eftersom den var tydligt utmärkt med att den hade SMAK av mandel och inga riktiga mandlar utlovades. Nu kunde man tydligen inte vara helt säker på att man klarade sig helt undan den äkta varan trots allt för då man läser det finstilta får man ändå veta att bullen "kan innehålla spår av mandel".
Av debatten förstår jag oxå att livsmedelsindustrin fått för sig att det är vi konsumenter som vill ha billig, processad snabbmat med oändlig hållbarhet. Vi har kanske inte gjort oss förstådda? Säkert finns det många som tycker att det är bra oxå. Men om allas behov ska fyllas bör det nog trots allt finnas mer äkta vara till högre pris. Jag behöver inte alls ha så lång hållbarhet på mina varor. Jag tänker äta upp dem och inte lagra dem. Mina hemgjorda pepparkakor exempelvis skulle säkert inte hålla sig till nästa jul. Men vem får en möjlighet att veta? Jag kan ju inte ens baka dem för tätt inpå julafton för att ens ha några kvar till eftermiddagskaffet tillsammans med Kalle Anka. De är alldeles för goda för det.

Karl-Axel Wildt, de överviktigas riksförbund, efterlyser enklare information för socialgrupp 3. Hur ska de hitta rätt i hyllorna? Han tar nyckelhålsmärket som ett exempel. Många tror att det är bättre att köpa hem lightyoghurt i stället för vanlig helfil. Lightyoghurten är ju nyckelhålsmärkt och ska vara "bra". Den innehåller visserligen mindre fett (eftersom den är indistruellt fettreducerad, min kommentar) Men den innehåller mycket mer socker och faktiskt ett fler kalorier än den vanliga filmjölken.

Till de överviktigas riksförbund har inte lchf-debatten nått fram ännu, tydligen, liksom den inte har gjort det till livsmedelsverket. Eller kanske på grund av detta?
För vem är det som ansvarar för de kostråd som de överviktiga får, då de söker hjälp för sina besvär ?

Margit Pålsson påpekar någonstans under debatten att de debatterar flera saker samtidigt.
Är E- tillsatserna farliga? Var det bättre förr? Kontroll av marknadsföring, det som finns i förpackningen ska stå på och det som står på finnas i, vad är kvalité? Vad är smak?

Lars-Erik vill ha tillbaka debatten till att handla om matfusket. Då man måste fylla ut maten med tillsatser innehåller den för lite äkta vara. Han vill inte att debatten ska handla så mycket om hur säker maten är. Det handlar inte om att tillsatserna nödvändigtsvis är farliga, utan mer om varför de måste vara där? Någonstans måste det ju brista i kvalitén eller mängden på råvaran.
Slutkontentan måste väl ändå anses vara en "seger" för oss som konsumenter, då tillsatslistorna ska ses över. Samt att Lisbeth Kohls, Icas representant lovar att se över deras svartfärgade, gröna oliver...
Nu försöker jag inte bringa mer reda i debatten för i dag utan övergår till att vika den försummade tvätten. Ha en underbar dag och:

~ Sluta inte vända på förpackningen!~

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hörrö du, jag tycket Syster Yster har alldeles rätt i det hon sa.
Jag vet ju att du gjorde det med.
Smart.

Ska försöka se det den 19.
Skulle inte tro att vi konsumenter är så korkade som hon ville ha det till.
Undrar vart den här debatten är i Norge?
Klems Synne.

Anita sa...

Vilket bra sammandrag av debatten! Jag såg den också och tyckte det var en tråkig och intetsägande debatt i stort. Agneta Dreber var korkad; men det visste man ju förut..:)

Mats-Eric Nilsson var största behållningen. Jag har tittat lite i hans böcker, men inser att jag måste köpa dem.

Vill åter igen berömma din utmärkta blogg! Den är sååå bra!

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anita sa...

Jag har gjort ett litet inlägg om din fina blogg idag.
Hoppas det är OK?

Hälsningar Smulan

bakgrund