fredag 20 februari 2009

~Min insändare och lite om vikten av rätt rubrik...~

Eftersom Smulan önskade en länk till min insändare för att kunna läsa den lägger jag ut insändaren här. Jag hittar nämligen ingen länk... Däremot kan jag länka till NP där ni kan läsa om bankrånet som vi hade i morse, om ni är intresserade.

Jag blev, som ni kan se i förra inlägget, lite fundersam då jag läste mina egna ord. På väg till dagens göromål insåg jag så vad som orsakade mitt "vel".
Någon hade nämligen satt rubrik till min insändare, eftersom jag inte gjort det själv (slarvigt av mig ;-)
Rubriken denna någon valt lyder:
Förskolematen en ren katastrof min egen rubrik hade hade varit
Kriterierna för bra förskole/skolmat en ren katastrof.
Faktiskt tycker jag att rubriken gör skillnad då man läser resten. Men jag kanske är petig?

Nå här kommer den:

Läser insändaren från kocken som satte kaffet i vrångstrupen, då han såg att Backlura förskola fått pris för bäst mat i Sverige.
Han undrar hur det är möjligt?
Och hur dålig är maten då på andra förskolor?

Jag skulle vilja påstå att den är mycket dålig. Jag vet att bra personer som arbetat i förskolekök slutat i ren frustration över de kostråd som de måste följa.

Priset som betygsätter förskolor och skolor delas ut av "Skolmatens vänner" som baserar sina 38 kriteriepunkter på livsmedelsverkets förlegade kostråd. De som bevisligen har lett till att barnen blir allt fetare, sjukare samt okoncentrerade pga överintag av kolhydrater och framförallt av industrifetter och kemikalier.
Bland annat ska barnen dricka lättmjölk eller vatten både i förskola och skola. Mellanmålet som serveras förskolebarnen ska vara nyckelhålsmärkta…
Det vill säga, barnen ska äta lightprodukter, där man bytt ut det naturliga fettet mot industriellt framställda, smaklösa, näringsfattiga, utfyllnads tillsatser och sedan kompenserat smakbortfallet med smakförstärkare, glutamat, i olika former.
Det finns även kriterier som rör miljön kring måltiden och det är ju det positiva i det hela.
Men vad gällande maten så är den ren katastrof.

Kanske är det så att den "bästa" förskole/skolmaten inte alls är bäst.
Kanske är det så att andra förskolor/skolor, som inte fyller kriterierna har bättre mat?

Kostdebattens vågor går höga just nu i teve, radio, pressen samt i bloggvärlden och livsmedelsverket verkar inte hänga med.


Yngre medelålders bloggare, förskollärare, samt fembarnsmamma

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anita sa...

Bra Cattis! Alla krafter behövs till att barnen ska få en anständig och riktig mat - det måste gå före en ev. kortsiktig ekonomisk vinning.
Alla bäckar små..

bakgrund