onsdag 18 februari 2009

# Men för Bövelen! #

Vaknar om morgonen och får upp ungarna, sätter på kaffe och rastar hunden.
Tar det färskbrygda kaffet och toppar det med en rejäl skvätt grädde.
Går in hos Kostdoktorn och sätter kaffet i vrångstrupen.
En innehållsförteckning på tortellinigratäng, som barnen i en förskola serverades häromdagen.

Raskt följer jag mina barn till skolan, ja, så raskt att de inte bara kommer i tid, utan så att mina nackhår är krulliga av svett då jag kommer hem.
Så tar jag min knutna näve ur fickan och vecklar ut fingrarna och sätter dem mot tangenterna.
Nu får det väl ändå vara nog! Nu måste JAG och DU och NI vakna. Alla föräldrar, men även övriga vuxna har oxå ett medansvar för att vi ger den nya generationen en värdig kost bestående av varor som inte gurglats runt i långa rör och meckats med, eventuellt fettreducerats för att passa kostråden, förstärkts med förtjockningsmedel för att kompensera strukturbortfallet, uppiffat med smakämnen och färgämnen för att smaka gott och se aptitiligt ut. Vad blir resultatet? En fettreducerad smörja fylld med tomma kalorier ~ som man blir TJOCK av

Barnen blir hyperaktiva (inte HELT bevisat) och tjocka (NEJDÅ inte alls säger livsmedelsverket och lutar sig mot gamla undersökningar som är tillrättalagda för att påvisa det resultat som man ville ha fram)

Mest av allt är jag arg på mig själv, som trots att jag ju "vet" att det är så här, inte agerat mer.
Nu ska jag försöka sprida detta till fler, samt kontakta mina barns skola och höra efter vad MINA barn äter till lunch. Förslagsvis kan skolrådet på skolan ta upp frågan. Det finns säkert någon ansvarig politiker i kommunen. Hur hänger allt detta i hop och vad är det för kostrekommendationer som följs i detta landet? Är det livsmedelsverket som är boven och i såfall hur får vi dem att omrevidera sina kostråd?

Vad hände efter att vi ojat oss över det som Bert Karlsson grävde fram om skolmaten och skolköken, och visade upp i teve?

Alla individer kan dra sitt strå till stacken på det ena eller andra sättet.
Nu ber jag ER om hjälp!
Sprid ut det här överallt som det bara går. Länka gärna till min sida - inte för att ge mig fler besökare - utan för att det här är så viktigt!

Inte förrän vi tar vårt ansvar som vuxna kan vi luta oss tillbaka och tycka att vi förtjänar att äta mat som är mer näringsriktig än kattmat.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

bakgrund