fredag 6 februari 2009

* Vad står ekologiskt för ~ egentligen? *


Efter att ha sovit gott och även tagit en lur efter att ungarna gett sig av till skolan, blev jag väckt av Skånemejerier ringde. Ja inte själva mejeriet då, utan en trevlig tjej från kundtjänst som ville svara på en fråga som jag ställt.
Vad det rör sig om får ni veta inom kort
(inom kort = en till några få dagar )
I dag hade jag tänkt att ni skulle få veta lite mer om den ekologiska laxen...
Jag uppmärksammade ju i gårdagens inlägg att fisken var väldigt ljus.
Hade jag läst innantill innan jag bloggade hade jag redan vetat det då, men alla etiketter och alla ingredienser som finns i alla varor är så många att man nästan måste vara professor för att förstå dem. Och helt enkelt väldigt noggrann och metodisk för att orka läsa allt.
Det tar tid att gå och handla när man vill veta vad man stoppar i kundvagnen

Nå, det är helt enkelt så att vi odlar lax.
Det var väl ingen nyhet och det visste jag ju egentligen, men ibland behöver man bli påmind om hur vi människor bär oss åt. Just den här ekologiska laxen är odlad i nordNorge och har ätit räkskal som enda färgämne i fodret... Alltså färgen tillsätts genom fodret. Så "fiffiga" vi människor är. Sedan har laxen även ätit foder gjort på fiskråvara från hållbart fiske.
Vi odlar alltså lax i stora bassänger och genom det foder vi ger den anses den vara ekologisk.
eller inte.
Jag undrar vad den odlade icke ekologiska laxen har ätit?

Jag undrar oxå var gränsen går för våra livsmedel. I min enfald har jag ju tidigare associerat odling med vegetabilier av olika slag...

Ställer mig frågan:
Vad krävs det av en vara för att den ska klassas som ekologisk?
Jag gör som jag brukar, jag googlar...
Hittar svaret på Wikipedia, åtminstone trodde jag det. men det visar sig att det är en aning luddigt. Produkten måst vara ekologiskt certifierad, och det kan den vara på många olika sätt.
Det vanligaset sättet är tydigen via Kravmärkningen. Och den ekologiska fisken som familjen mumsade i sig i går och som faktiskt var väldigt god, är ju Kravmärkt.
Vad krävs det för att bli kravmärkt då?

Jag klipper det som jag anser vara "kärnan ur" Wikipedia:
"Märket skall visa att produktionen sker utan kemiska bekämpningsmedel och utan konstgödsel, att husdjur behandlas väl och får vistas ute i det fria och att inga genmodifierade organismer (GMO) förekommer i produktionen. Krav hävdar också att märket visar att producenterna tar vad man kallar socialt ansvar. "

Eftersom det finns mer att läsa lägger jag länken här åt er som vill läsa allt.

~ Önskar alla en skön, grön, och avkopplande helg

En liten uppdatering:
Jag var nog inte tydlig med laxen. Det var inte bara jag som inte tänkte på att laxen är odlad.
Har fått reflektionen att "men då är det ju inte så bra med ekologiskt. Måste ju vara bättre med lax som fångats fritt"
Det är bara det att så gott som all lax är odlad.
Var nere på Kvantum nyss och kollade i frysdisken OM det fanns någon fritt fångad lax där.
Fisken var uteslutande odlad, de flesta i Norge, men hittade även fisk som odlats i Chile och alltså färdats rätt långt innan den hamnade som frysta bitar i en frysdisk i Nynäshamn.
Nyfiken som jag är frågade jag den käcka tjejen som stod bakom frysdisken om de hade någon lax som inte odlats.
Hon kollade på den färska fisken för säkerhetsskull, men konstaterade att det hade de inte.
Hon bekräftade att laxen vi äter nog till allra största delen är odlad.
Inte för att haven är utfiskade på lax, utan för att man har "koll" på fisken och att det helt enkelt är billigare så.
Så var det med det.

Och tydligen kan man KRAV godkänna firren ändå, trots att den inte lever fritt. Men, men så har ju fiskar dåligt minne förstås och håller väl kanske inte reda på vart de varit och var de ska och kräver kanske inte större vatten än en odlingsbassäng?
Vem har inte hört uttrycket
minne som en guldfisk?

Andra bloggar om: , , , ,
Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mycket det om den där Laxen;-)
Ekologiskt är ju alltid bäst och jag försöker så gott det går.. beror på kassan för tillfället lite oxså.
Lax är så himla gott.. man kan göra så många varianter.. Jag har en på min Kakomat-blogg som många har blivit väldigt förtjusta i.
ha nu det så fint o trevlig fredagskväll.. kanske du oxså hoppar i raggsockan och svirar runt till dansen;-)
Kram på dig .. Jag har bytt blogg om du är "nyfniken":-)

Cattis sa...

japp lax är min favoritfisk. Tycker bäst om den då den bakats i ugn i grädde, salt och vitpeppar. enkelt och gott :-)
Å ja, det är märkligt så mycket det kan bli när man väl börjar "forska"...

Synnøve. sa...

Det var som jag trodde hehe...
Men du rätt. gott är det.
Kramen synne.

Lena sa...

Ännu ett superbra och informativt inlägg, Cattis!
Den senaste tiden har laxen som hamnat på vårt bord varit hur ekologisk som helst. Egenfiskad av min sambo och svärfar här ute i Hanöbukten. Superfin och underbart god!
När den tar slut ska jag vara duktig och kolla laxebitarna i frysdisken. Även om budgeten är ganska tajt, så ska jag försöka handla så ekologiskt jag kan.
KRAMEN!

bakgrund