fredag 27 februari 2009

* Så är det den sista självande kvällen igen... *

Det lilla huset på Digernes är fullt av tulpaner...
Då jag sitter här de sista självande minuterna av besöket för den här gången
(om vi nu får komma fler gånger, goa Synne skulle fundera på saken ;-))
och väljer vilka av alla vackra tulpanbilder som ni ska få se kommer ett minne till mig.
En gång i vår gröna ungdom, vi var väl sisådär en 17-18 år, deklarerade X:et att man minsann kan käka tulpaner. Jag tyckte att han skulle avstå, men han framhärdade och tuggade tappert i sig några färgglada kronblad med ansträngd min, under det att han mumlade, "gott".
Under kvällen som gick blev han sjuk.
Så som jag minns det.
Nu när vi sitter vid köksbordet i hans hem minns han händelsen väl.
Men sjuk?
Nej det blev han aldrig... *fniss*
I allafall är det frugan hans som fått alla de härliga tulpanerna som jag fotat då solen skiner på dem genom köksfönstret. Det är oxå hon som fått mig att bli förtjust i tulpaner. Jag hade fördomar mot dessa vackar blomster förr. Men då Synne berättade att det var hennes favoritblomster, omvärderade jag min åsikt. För visst är de läckra då de kommer i regnbågens alla färger ?
Så här vacker och gnistrande är en av istapparna som hänger utmed stuprännan på huset som vi gästat de senaste dagarna. I dag mitt på dagen då solen sken som bäst skramlade det till och vi trodde det var en hund som halkade i trappan. Men hundarna var ute visade det sig
I stället var det ett par rejäla ispiggar som gått av och rasat i backen. Tur att det inte stod någon därunder.
Den här jycken kommer att sakna att kunna springa fritt ute. Hon har blivit värsta gårdshunden den här tiden. Ute i friska luften, utan koppel, käkat matrester och köttslamsor och haft det så gott.
Nu tror jag ju inte hon hajar att det är slut på det roliga förrän det är för sent.
Men OM hon kunde se framåt på det sättet, skulle hon nog gömma sig väl i morgon bitti.
De här goa hallonen låg i frysen...
Visst ser de ut som karameller när de ligger i skålen för att tina.
Jag lovar att de smakade godare än vilka syrliga karameller som helst. Prova att suga på ett frostigt hallon om ni är gottesugna någon gång!
Världens käk!
Mina yngsta flickor tumlar runt i snön.
Marken har höjt sig en bra bit så den som gungar måste lyfta ordentligt på sina långa ben.
Tjejerna har varit ute så gott som var dag och blött ner sig.
Det har varit underbart med ett riktigt sportlov med snö. Det hör till att det ska vara snö när det är vinter! Men så mycket snö som det är här just nu har jag inte sett på flera år hemmavid.
Hyresvärdinnan på gården berättade att det var bra många år sedan det var så mycket snö här oxå.
Vi har helt enkelt en himla tur i år :-)
För ~ visst är det precis som det ska va`?
Här är ungarna på väg ut i åkern.
Eller hade det varit sommar hade det varit så. Nu är det bara vita vidder och möjlighet till kojbygge, skidåkning eller ålning på skaren.

Grannflickan var ute och lekte med oss. Hon skulle visa Synne att man kunde åka bättre utan pulkan. Bävernylon är ju rätt halt och bra. Fast goa Synne fastnade och låg som en säl i backen, under tiden som jag fotade och skrattade gott (skadeglad? jag? nähädå ;-)
Men en femåring kan ju vara rätt envis, så den lilla rackarn övertygade sin "granntant" att det fanns en bättre backe. Lagom hade hon fått "kärringa" på plats så tog hon tag och puttade...
Och si på tusan ~ det funkade.
Ni ser ju själva vilken fart det blev :-D

Nu ska jag strax krypa till kojs här så jag orkar packa ihop allt i morgon bitti.
Vi brukar ALLTID glömma minst tre-fyra grejor när vi varit här.
Så denna gången tänker jag inte ens försöka få med allt.
Då kanske vi lyckas?

~ Hoppas ni haft det lika gott som vi på ert sportlov ~

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hu så skönt....
Ingen har sett mig åka på rumpan ner för backen. Än.

Huset på Digernes är nu väldans tyst.
Inga barn som stojar....
Ingen glad hund som är ute och busar med Erri....
Inget fikaprat vid köksbordet....
Näe, kom tillbaka...
BUMS!

Nu ska jag göra middag. Vi fixar hemmagjord pizza nu.
Kan säga att termometern visar på 7,1 minus just nu.
Men det sjunker. Så det blir nog lika kallt i natt igen.
Ses vi i påsk igen?
Hoppas så.
Kramar från mig och exet :D
Synne.

Anonym sa...

Fina bilder och vilka så vackra tulpaner !
de är ju så vackra blommor och så vackra färger de kan ha.
Kan heller inte låta bli att fnissa lite när jag läser om det du berättar om X-et
som käkade kronblad ur tulpaner och blev sjuk ;-)
Så kan det gå....
Alla blommor går nog inte att äta, men har hört att vissa rosblad kan man äta och andvända i sallader.

Oj, vad suktad jag blir när jag ser bilden på hallonen....
Ja, det måste vara gott med ett frostigt hallon.

Ha en fin fortsatt kväll och helg.
Kram

Maria sa...

Tulpaner är en av mina favoriter på våren!

Anonym sa...

off white clothing
off white
steph curry shoes
golden goose sneakers
golden goose starter
yeezy supply
nike off white
bape clothing
hermes belts
supreme

bakgrund