torsdag 15 november 2007

**** Hur man kan fördriva en torsdag ****

Nytvättad i håret inväntade jag en viss upptorkning med att dricka ett par koppar java och provsmaka pepparkakorna.
Mor Annas är nog de godaste köpekakorna


När jag kände mig redo packade jag lilla väskan och begav mig till Stockholm Södra.
Tog en hel del foton på vägen dit men jag visar inte upp alla idag...Blev 38 stycken.

Jag var lite nyfiken på var snögränsen går. Kikade ut genom fönstren vid stationerna men tåget stannade hela tiden så tokigt att jag bara
fick med perrongen.

I Trångsund fanns det definitivt snö i allafall.
Fick visst med den lortiga rutan och mig själv oxå förutom snö och sol som var målet.


Färden till Västerhaninge, dagens mål, gick fort.
Det roligaste som hände var väl att killen som satt närmast mig läste sina gratistidningar kastade fram dem på sätet framför sig då han var färdig. Satt sen och såg totalt oberörd ut. Själv tyckte jag det var en aning udda beteende, men för all del. Knycken i handleden var fin.

Jag har en särskild relation med Västerhaninge då jag bott där i 14 år. De första åren var stationen betydligt mindre än den är nu.

En vacker dag var det i allafall. Med ca 1 minusgrad i skuggan och lite + mitt i solen. Halt ute och lite vatten i vissa pölar.

Jag valde att åka buss 832 några hållplatser och passa på att vara nostalgisk



Gick av i böjen vid Åbyskolan, som tidigare hette Nytorpskolan.

Konstaterade att här var både gnistrande sol och ca 3 dm snö. Enligt min informationskälla i Nynäshamn är där 5 dm snö så det blir bara mer snö ju längre ut från Stockholm man kommer.

Letade mig fram mot mitt mål genom sörja och halka. Plogbilen hade fått undan det värsta och höll fortfarande på med det sista. Men någon sandning var det inte tal om vare sig nu eller då jag lämnade förorten.

Mitt mål var tonårsdotterns kamrats mamma.
Fick stapla mig fram som en gammal tant för att inte slå en rova på vägen.

I lägenheten väntade kaffe och macka och trevlig samvaro några timmar.
Vi "tanter" som är hemma om dagarna behöver oxå få prata av oss lite ibland.

Tiden gick snabbt och snart var det lagom dax att återvända till hemmet.



När jag påbörjade min retur var solen borta och innan jag var hemma hade skymningen gjort entré.

I Skogås satt denna feta "kråka" i toppen av ett träd och bara väntade på bättre tider.

Bilden är tagen genom pendeltågets ruta och blev extra mjölkig av den anledningen


Köpte aftonbladet oxå för att läsa om Filippa Reinfeldts påstådda planerade kidnappning som bara var ett falskt rykte...

För att ge er något att jämföra Västerhaninges snömängd med tog jag denna bild på marken utanför huset som jag bor i.
Inte mycket vitt att skryta med, knappast några decimetrar att tala om...

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Ninnie sa...

Det låter som en trevlig Torsdag! Och det ser ju vintrigt och fint ut, här hos mej är bara grått o rått. Pepparkakor är alltid gott, speciellt "Annas"!!!

Cattis sa...

toppenväder idag!
japp pepparkakor o mjölk...mmm

Synnøve. sa...

Har ANNAS pepparkakor jag med, fast hjärtan. Men föredrar dom tillsammans med kaffe.....Det är gott. :)

bakgrund