fredag 16 november 2007

**** Jag är en struts som äter pepparkakor ****


Det är alltid lika intressant och häpnadsväckande att läsa tidningen. I dag fastnar jag när jag läser om färskt kött som är fem månader gammal...
Man får alltså omdefiniera termen färsk här. Man kan alltså manipulera med förpackningar som är syrefria, ja man har även uppfunnit plast som "äter" syret. Är det bara jag som tänker alien...
Och ve den som får tag på en förpackning som inte hanterats absolut korrekt.

Tänker att jag gör det lätt för mig och blir vegetarian, det har jag provat periodvis förr. Sen drar jag mig till minnes debatten för ett antal år sedan om genmanipulerad soja. Hur var det nu igen? Slutade man med de dumheterna eller dog debatten bara ut? Hur många fler genmanipulerade frukter och grönsaker finns det? Egentligen?
Socker ska man ju inte äta - men för all del sötningsmedel är väl ändå värre. Glutamat är giftigt och många fetter hör hellre hemma i industrin än i den mat där den allt som oftast hittas.

Nää jag orkar inte mer. Jag tar ett glas pastöriserad mellanmjölk (vilken ko mjölkar sådan mjölk?) och knaprar i mig några industribakade pepparkakor. Jag blir en snäll struts med huvudet i sanden.

Men jag undrar - varför gör vi så konstiga saker med våra livsmedel? Allt har ett pris - och i slutändan är det vi som äter som får betala.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Så rätt du har.Det är otäckt.Men vad ska man göra? Svälta? skulle kanske inte ta skada av att gå ner några kilo då, men....Vi får hårdläsa innehållsförteckningar ocj köpa mat utan allt för många tillsatser. Idag blir det sallad med nybakad baguett. Undrar vad den innehåller för "gift".....

Cattis sa...

vitt mjöl? :-)

bakgrund