fredag 15 maj 2009
1000 kronor mer i en plånbok kan betyda hälsan åt skogen för en annan - är det värt det?
Som av en händelse har jag fått veta saker idag som är helt "sjuka". Om det inte vore för de allvarliga konsekvenserna, skulle det vara ett gott uppslag för landets ståuppkomiker, eller kanske just därför...
Då alltför många väljare lät sig manipuleras av herr Reinfelds rara uppsyn vid sista valet och alliansen tog över, var det början på en hel rad snabba åtgärder som fått stora konsekvenser för Sveriges befolkning. Allt som inte är fastskruvat, fastsnitat eller fastsvetsat och som ägs och drivs av kommuner, landsting eller stat, säljs ut.
De som är arbetsföra och friska, kanske även välbemedlade sedan tidigare har fått mer stålar i plånboken som utlovat, på bekostnad av de redan svaga som funktionshindrade, långtidssjukskrivna eller arbetslösa. Jag kan bara gissa hur mycket staten tjänat på att f-kassan inte längre förvarnar, som förr, då vårdbidrag och liknande löper ut.
Men nu var den allmänna sjukvården som jag häpnades över. Mindre attraktiva förorter som exempelvis Rågsved, eller små städer vid vägs ände tas över av privata företag, med vinstintresse, som exempelvis Carema.
När man ska besöka en vårdcentral i Caremas regi får man först boka tid genom ett callcenter. Man får besöka en inhyrd läkare, vilket man inte informeras om innan besöket, utan först efter att man berättat sin sjukdomshistoria och ska boka tid för återbesöket. Då informeras man om att vårdcentralen ännu inte har några fasta läkare alls och att man hyr in läkare för fem veckor i taget. Därför kan man inte boka in ett återbesök, utan patienten får själv ringa då det är dags, och får naturligtsvis nöja sig med att få en annan läkare.
En läkare som förhoppningsvis haft tid att läsa journalen och som tolkat föregående läkares ord rätt. Det kan vara svårt nog att tolka de talade orden rätt, att tolka någons skrivna ord är ännu svårare, varför inte ta till viskleken direkt? Risken för missförstånd och tvånget att dra sin historia från början för varje ny läkare är ändå överhängande.
Visserligen har alla läkare tystnadsplikt, men det kan finnas rätt många saker, som en patient med integritet, inte vill berätta för fler än just den läkare som han/hon fått förtroende för.
Visst måste antalet felbehandlingar ökat markant på dessa premisser. Det behöver man knappast vara professor för att räkna ut.
intressant
Andra bloggar om: sjukvård, hälsa, politik, samhälle, privatisering, carema, alliansen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Nu måste jag protestera!!! Jag bor i en Bohuslänsk kommun, med Carema som vårdcentral, och den fungerar förhållandevis bra.
När jag ringer för att beställa tid, så svarar sjuksköterskan på vårdcentralen, och tillsammans kan vi bestämma bästa tillvägagångssätt. Antingen bokar hon en akut tid samma dag, eller en planerad tid ca 3 veckor fram i tiden. Om jag bara ska förnya recept, så behöver jag normalt inte ens komma in till vårdcentralen, utan kan gå till Apoteket och hämta ut mina mediciner ett par dagar senare.
Vår vårdcentral har ofta stafettläkare, men faktiskt också ett gäng anställda läkare. Jag har vid flera tillfällen fått träffa samma läkare när jag har varit där.
Allting är inte jättebra, ens på vår vårdcentral, men det är långt ifrån så illa som du beskriver det. Jag beklagar att du har så dålig erfarenhet av din vordcentral.
Det är bara att gratulera :-)
Men så fungerar det inte i min lilla stad, utan faktiskt just så illa som jag beskrev det.
I ofs bra att Carema kan fungera bra också, kanske är det ett lokalt problem?
Vad vet jag, fast att patienterna får boka genom ett callcenter borde ju vara lika oavsett vart man bor?
Men jag tycker ändå att det är bra med lite konkurrens!
Plötsligt har vårdcentralen här i stan börjat med längre öppettider .., det var det ALDRIG fråga om förut .,. nu är det kvällstjänst två kvällar i veckan, till 20.00 och det är ju ofta då man vill komma till läkaren, för man arbetar ju dagtid.
(Dom flesta).
Och lika plötsligt ska man inte behöva vänta mer än 30 minuter efter avtalad tid!
Det var knappt jag trodde mina öron eller ögon!
Nu ropas man upp av självaste Doktorn och behöver inte som tidigare sitta i evigheter i ett undersökningsrum och stirra på planscher som visar hur man drar en axel i rätt läge.
På det viset tycker jag att det är jättebra!
Elisabeth:
Låter ju jättebra när det fungerar.
Det gör det tyvärr inte i vår lilla stad.
Ta och leta rätt på hur det fungerade med Carema i Värmland.
Har själv inte användt mig av de vårdcentraler då jag som sagt inte bor där. Men man har både hört och läst svenska tidningar och nyheter på Radio Värmland.
Beklagar om du tycker du fått dåligt bemötande hos oss. Men det stämmer inte att våra vårdcentraler har ett call-center, varje vårdcentral har sina egna sjuksköterskor som svarar i telefon. Vi har hyrläkare på en del vårdcentraler, men de flesta är välbemannade med fasta läkare.
Angående Carema Närvård i Värmland, så har vårt kontrakt där upphört, men läs gärna insändare i de värmländska tidningarna www.vf.se och www.nwt.se från 2008, där var det många som var ledsna för att vår verksamhet skulle upphöra.
Vänliga hälsningar,
Pia Säwe
Carema
Skicka en kommentar