onsdag 27 maj 2009

Bryr du dig om hur grisen haft det innan den hamnar på tallriken?


Jag har just ätit en god middag bestående av en bit stekt gris.Griskött är god och hälsosam mat. Får jag den med svålkanten kvar blir jag extra mätt och nöjd. Fett kött är bra för viktkontroll, helt enligt lchf-principen.

Men, få grisar är lyckliga när föds upp och inte många springer runt med knorr på svansen. Sen finns det grisar som lever så trångt att de äter upp varandras svansar av ren och skär stress.
Grisarna som föds upp under vidriga förhållanden, utan hö, tillräckligt med utrymme och i en förfärande hög ljudnivå, utfodrade med antibiotika för att motverka att de blir alltför sjuka, finns bland annat att hitta i Danmark.
I Sverige är djurhållningen något bättre, men tyvärr långtifrån bra. Som alltid är förhållandena sämre än vad man vill ge sken av. Vi som konsumenter kan påverka detta genom att ställa krav på djurhållningen och genom att vara beredda att betala mer för köttet.

intressant
metro, HD, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, Dn, Aftonbladet,
Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej syster!
Vad har du nu hittat för intressant?
Klart jag bryr mig om grisarna....vad ska jag göra då?
Kram syster yster!

Cattis sa...

Hej Yster!

Börja med att klicka på alla länkarna och läs artiklarna.

Handla ekologiskt.

Jag ska snoka vidare, detta är en nygammal upptäckt. Trots att vi har en rätt bra syn på djurhantering jämfört med övriga världen finns det mycket att göra. Det är ju som så mycket annat som bara flimrar förbi och är en katastrof ena veckan och glömt den nästa.
Det är ju inte bara grisar som står trång och j-ligt även andra djur hanteras på ett vidrigt sätt.

Vi har två ekologiskt drivan jordbruk i Nynäshamn. Ska vi starta ett tredje ;-)

hugan sa...

Javisst bryr man sej! Undviker att köpa danskarnas antibiotikafilé. Men jag har i min enfald trott att svenska djur haft det hyfsat bra..därav det betydligt högre priset än vissa utländska köttproducenter....jaha, ännu en hemsk upptäckt.


Hoppas du får en fin helg med god mat!
Kram på dej!

bakgrund