tisdag 12 maj 2009

Kronofogden har fått dille.

Nu har Kronofogden fått överslag också. Det är knappt man tror att det är sant, eller, jo kanske, aningen mindre naiv har jag väl blivit med tiden som.

Kronofogden har redan krävt in pengarna som killarna bakom The Pirate Bay blivit dömda att betala. Trots att målet är överklagat på grund av domarens misstänkta jäv. Jag hade för mig att fängelsestraff och böter normalt sett väntar tills dess att saken är ordentligt utredd.

rättelse: Som ni kan läsa i kommentaren nedan hade jag för mig fel. Nu har jag inte för mig längre, utan vet. Fängelsestraff väntar man med, vilket jag visste. Böter, eller i detta fall skadestånd får man kräva in på stuberten. Fast, bara för att man får kanske man inte måste... ha så bråttom.

Krokodilfogden har dock redan satt sina kvarnar i rörelse, för att frysa eventuella tillgångar som de dömda kan tänkas ha på sina bankkonton. Den enda som har några pengar är Carl Lundström, så det blir väl han som får stå för finanserna, under tiden som kamraterna kör sina räkningar i strimlaren.

Kanske alla som laddat ner skulle dela solidariskt på de 12, 1 miljonerna och sätta in typ tre kronor var, eller vad det nu kan bli, på Kronkalles konto?

intressant
SvD, DN, Aftonbladet,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är olagligt att kräva in pengarna innan målet är avgjort.Jag undrar om det inte är en mycket farlig väg staten väljer när man sätter sig över ej färdigdömda mål och indirekt talar om att man skiter i den enskilde medborgaren.Se upp! den trojanska hästen travar ytterst totalitärt.
Donald

Anonym sa...

Hej!

Det är uppenbart att dina juridiska kunskaper är påtagligt begränsade. Alla kan inte förväntas ha koll på insolvensrätt och utsökningsbalken, men före man i skarpa ordalag kritiserar en myndighet bör man försäkra sig om att man inte fullkomligt trampar i klaveret genom att exponera sin flagranta okunskap.

Du förväxlar äpplen och päron. Böter och fängelse är straffrättsliga påföljder och inte samma sak som civilrättsligt utomobligatoriskt skadestånd. Böter tillfaller staten (inget böter utdömdes i det här målet) medan skadeståndet tillfaller käranden (upphovsrättsinnehavarna).

Vad beträffar skadeståndet får kronofogdemyndigheten verkställa domen genast, även om domen inte vunnit laga kraft, om inte gäldenären (i det här fallet de dömda) ställer säkerhet för skulden (se 3 kap. 6 § Utsökningsbalken).

Tack för en bra blogg i övrigt.

Anonym sa...

Dessutom har förmodligen farbror kronofogden fått en liten vink om vilket ärende skall prioriteras om han vill göra karriär.

Kalle Krokodil sa...

Får ja..
Men måste/skall man?

Cattis sa...

Donald:
Vi trodde visst fel...

Slipspraxis. Tack för kunskapen och de finfina orden. Jag känner mig dock inte helt klavertrampad då jag är hyfsat smart även om jag inte är juridiskt utbildad. Nu fick jag ju lära mig hur det hänger ihop :-)

Och, jag tycker fortfarande att Kronpelle kunde hurta sig något, man måste ju inte bara för att man får.

Kanske ligger det något i det som nästa anonyma yttrar i kommentaren nedan...

Synnøve. sa...

Kronkalle har nog spioner ute för att se vilka indrivningar som kan löna sig bäst. Men nog tycker man att sunda förnuftet borde vara att vänta till målet är klart. Om det nu blir det någon gång....
Men iden om att ha kronerulling är inte så dum. För det är nog inte många som INTE lastat ned från pirate bay...
Kanske dax att de/vi är med och betalar notan nu...
Klems Synne.

Ibbe sa...

Det intressanta blir om /när Finanspolisen börjar spåra de pengar som TPB-gänget undadragit skatt genom sin insraeliska kontakt.

Anonym sa...

Kalle Krokodil,

Ja Kronofogdemyndigheten måste utföra sina uppgifter. Att inte verkställa en dom på sätt som föreskrivs i lag skulle vara i strid med 11 kap 3 § Regeringsformen som föreskriver att rättstvist mellan enskilda (vilken skadeståndstalan utgör) inte utan stöd i lag får avgöras av annan myndighet än domstol.

Personligen tycker jag ett oavhängigt rättsväsende är en av de viktigaste grundstenarna för en fungerande demokrati. Om en myndighet såsom Kronofogdemyndigheten skulle ta sig mandat att välja vilka domar som ska verkställas skulle premisserna för rättsväsendet rubbas i grunden och i längden skulle detta vara ohållbart för demokratin.

Skulle Hovrätten göra en annan bedömning i skadeståndsfrågan och ogilla skadeståndstalan så kommer Kronofogdemyndigheten att förordna om återgång av vidtagna åtgärder så snart som myndigheten får kännedom om att Hovrätten har upphävt Tingsrättens dom.

Ulrika Ring sa...

Ja KFM har dille. Inte fått, det har dom haft ett tag, utan har. Oavsett vad man tycker om ditten och datten så kan man väl aldrig anse att tjänstemän i statlig (typ medborgarnas!) tjänst ska användas MOT medborgarna? Eller?

Jag förtydligar med att berätta att KFM nu senast har bestämt sig för att driva ett skuldärende på 356 kronor till en exekutiv auktion.
http://insolvenssthlm.blogspot.com/2009/08/suck.html

Kan ni föreställa er vad en exekutiv auktion kostar samhället? Alla kan räkna ut att personen/familjen som ska ut på gatan inte kommer att belasta skattekontot med mängder av pengar? Sjukskrivning pga depression - bli av med hemmet är en god förutsättning för depression - kommunen som måste ställa upp med nytt boende, barn som mår dåligt, vuxna som mår dåligt... Ja, du/ni fattar...

Så ja, dille. Med den lilla kompletteringen att det har dom haft ett tag.

//Ulrika

bakgrund