tisdag 26 maj 2009

Locket på köttfärsen

Minns ni den stora köttfärsskandalen som var förstasidesstoff i varenda kvällstidning för drygt ett år sedan? Vagt?
Många är säkert trötta på den och tycker att färsen är uttjatad och börjar kännas seg. Men nu är det i dags för rättegång. Den stora skandal som resulterade i att fyra stora Ica butiker anmäldes för att systematiskt ha märkt om köttfärsen går mot någon slags uppgörelse. Tre av åtalen har dock lagts ner och nu återstår bara åtalet mot butiken i Nacka där två personer får agera syndabockar.

Advokaten som företräder butiksägaren hävdar att ommärkningen av köttfärsen berodde på ett tankefel och att köttfärsen skulle ha haft ett senare datum från början.


Jag tycker att det är helt fantastiskt, och då menar jag inte på ett positivt sätt, att man kan komma undan med detta. Än är ju inte sista ordet sagt, då vi inte vet vad rättegången kommer att leda till, men ett är ju säkert och det är att väldigt många lyckades slingra sig undan. Det som misstänktes, på goda grunder tycker nog jag, vara en slags Ica policy har nu minimerats till att minsta möjliga skada är skedd.

Visserligen har man tagit prover på köttfärsen utan att hitta något fel på den och som alla vet behöver mat inte vara dålig bara för att sista förbrukningsdatumet gått ut. Men det är inte det som är poängen. Jag tycker att det viktigaste med hela historien ändå är att vi som konsumenter måste kunna lita på att butikerna inte manipulerar med datumen, utan i stället exempelvis säljer ut köttfärsen som har "kort datum" till halva priset, alternativt inte lägger sig på så stora lager att problemet uppstår.

Sen var det ju frågan om detta var systematiskt eller inte. Då det endast kvarstår ett åtal har det ju förminskats till en enstaka händelse, vilket det uppenbarligen inte var, hur mycket man än lyckats slingra sig rent lagmässigt.

Dessutom har Ica Maxi butikerna infört ett inofficiellt fotoförbud sedan köttfärsskandalen rullades upp. Då jag uppmärksammade det första gången på Ica Maxi i Haninge blev jag ålagd att radera de bilder som jag tagit (de hade inte med köttfärs att göra och jag fotade inte heller övriga kunder) Detta har jag fått bekräftat efteråt, inte var enligt boken och att jag kunnat vägra.


Det anmärkningsvärda var dock att då jag började höra mig för visade det sig att de Maxibutiker jag ringde till hade samma regel, utan att det för den sakens skull var ett påbud uppifrån, däremot hade det gått ut som en rekommendation. Trots detta ansågs det vara ett beslut som "personalen" tagit eftersom de hade haft så stora problem med fotografering att övriga kunder blivit störda...
Det tillstånd som jag utlovades, "bara jag talade med den butiksansvarige" visade sig också vara omöjligt att få.

Jag undrar hur Ica tänker då de införde denna policy. De blir ju inte mindre misstänkliggjorda genom detta. Jag har frågat om jag får fota i flera andra butiker, då jag ofta bloggar om mat och på alla övriga ställen har man varit positiv och ivrig att få visa upp sig.

intressant
SvD, SvD2, HD, DN
Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

Engelbrekt Larsson sa...

BEDRÄGLIGT ÅTAL

Fusket är ett illojalt, paralellt konkurrensbegränsande samarbete mellan flera butiker.

Livsmedelslagen är så skriven att köpmännen först skall erhålla en skriftlig erinran från kommunen. Om inte det hjälper så kan polisanmälan göras.

De fyra Maxi-butikerna borde åtalas gemensamt med frågor om t ex varför de uppträder med gemensamt system av fusk. Även Icas central kontroll och delägande av butikerna och därmed ansvar för rutiner i butikerna borde granskas.

Åklagaren har alltså redan tidigare i år beslutat att inte åtala de tre övriga Maxi-butikerna i Botkyrka, Haninge och Södertälje.

Åtalet är upplagt så att ingen person blir fälld men däremot ges förmodligen en bot till butiken. Därefter blir det tyst.

Mer om handel, ICA och korruption på www.fair-trade.se

Synnøve. sa...

Ska bli spännande att se hur det slutar.
kram Synne.

Cattis sa...

Klart irriterande...

Visst ska det bli intressant men de kommer alldeles för lindrigt undan tycker jag.

bakgrund