lördag 2 maj 2009

Man tager vad man haver...

Vi har en strålande morgon i Nynäshamn och därför passade jag på att fota alla underbara knoppar som spricker ut överallt just nu. Det gäller att fånga ögonblicket. Bilderna spar jag till måndagens Vårteckenutmaning, så ni får bara se en som ett litet smakprov. Våren är en så obeskrivligt underbar årstid.Vad jag tänker berätta för er egentligen gäller morgonens misslyckade polarbrödsbak, som ändå blev rätt bra i slutändan. Jag har varit krasslig några dagar och knappt orkat gå utanför dörren. När jag var ute och fotade blev jag så sugen på polarbröd av lchf snitt. Tänkte att jag nog skulle kunna skrapa i hop ingredienser till en liten sats. I kylen fann jag keso, fyra ägg och några ostkanter. Alltså allt som behövs.
Det visade sig att jag trots det sprudlande humöret nog ändå är rätt medtagen av min, som jag för tillfället tror, halsfluss. Jag rev ost så det kom utanför, knäckte ägg på bordet. (jösses) fick skrapa upp resterna, vitan för sig och gulan för sig. Sedan när jag skulle gegga ihop allt fastnade jag med fingrarna i äggviteglaset och välte ut det. Bara att skrapa i hop det igen. Då man gör polarbröd ska vitan vispas till hårt skum. Det är väldigt viktigt för konsistensen. Mitt skum blev inte hårt, eftesom det smitit med lite riven ost i bunken. Det blev helt enkelt en sorglig smet som inte gick att klicka ut på plåten alls. Skam den som ger sig. Jag tömde ut bunkens innehåll på en plåt och tänket att jag får väl skära bitar sen då.
Som ni ser funkade det faktist. Dessutom blev det bättre än vanligt, tycker jag själv. Mer tuggmotstånd, om än ett lite platt "bröd"
Mitt modifierade bröd innehåller:
fyra ägg (tappad vita innebär säkert visst svinn dock)
250 gr Keso
4 dl rivna ostkanter ( hälften var prästost, så brödet fick stark och god smak)

Mums! Jag åt min frukost på balkongen - miljön räknas också in i måltidens kvalité :-)

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Helena Palena sa...

Kul att baka!Hälsa Nynäs! Jag har varit mycket i Nynäshamn. Min mormor och morbror ligger begravda där. Ska dit snart!

Cattis sa...

lättbakade grejor, även om jag lyckades kladda till det en del i morse ;-)

Nu och några månader framåt är Nynäs som bäst. Så vackert och härligt tom när måsarna skriker...

Synnøve. sa...

Ibland lyckas man fast man har førutsættningarna emot sig. Hoppas det smakade gott ialla fall.
Har skrivit upp ingredienserna på handlelistan så nu ska det inhandlas næsta tur till Sverige.
Klems igen.
Synne.

Garlica sa...

bland blir det misslyckade mest lyckat...!
Du gör rätt i att ta vara på våren..

bakgrund