lördag 9 maj 2009

Utbildning i mobbing

( skärmdump från Expressen 6.50 090509)

Tidig lördagmorgon, kaffe med grädde och regn mot rutan. Läser i nättidningen att man som ett led i undervisningen(?) uppmanat eleverna att rösta på den jobbigaste "kamraten".

Detta, samtidigt som alla skolor ska ha en antimobbningsplan för att göra skolgången för eleverna trygg och utan inslag av kränkande behandling från kamrater och lärare.

Kaffet smakar plötsligt bittert. Hur kan skolan vara trovärdig då sådant ingår i "undervisningen". Vad skulle den eventuella pedagogiska vinningen bestå i? Hur tänkte de här?

Jag håller helt med de bloggare som redan haft åsikter om detta, Internetweb´s Blog, samt "En ung kvinnas bekännelser".

Det är skrämmande att många av de röstande tror att man skapar empati hos kamrater, samt insikt hos stökiga elever genom detta förfarande. För det var väl det som var syftet? Jag undrar, hur tänkte de inblandade lärarna?

Kanske är det inte konstigt att alltfler skolor blir dömda att betala skadestånd till elever som blivit mobbade under sin skoltid, då skolan bedriver utbildning i mobbning på lektionstid.

intressant
Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Det är som realitytv tycker jag. Stäm ut den du inte gillar. Den som dansar sämst ryker ut osv...
Jag är inte förvånad att det blivit så. Det funkar ju i tv.....

Det är naturligtvis inte bra att det är så här, men jag tror det kommer bli mera sådant i våra skolor. Tyvärr.

Cattis sa...

Synne:
Jag är inte förvånad över att du gör jämförelsen.
Som jag ser det är det dock stor skillnad.
Deltagare i dokusåporna är vuxna, har betalt och ställer upp frivilligt.
Kan det vara så att lärarna inspirerats av att ha tittat för mycket på Robinsson?
I så fall är det nog dags för dem att "get back on track" skolan är en pedagogisk verksamhet och ingen tv-show...

bakgrund