torsdag 24 januari 2008

* mera att hoppas på *

Min kattherre, Mingus tycker inte om kameran när den blixtrar. Att med hans tjusiga ögon är stört omöjligt...

Hade telefontid med min rara läkarinna i dag.
Jag rapporterar in vad som händer då hon skickar mig på remiss hit och dit.

Jag har länge funderat över att det är så in i hel - vete svårt att gå ner i vikt. Jag äter inte överdrivet mycket och tycker väl jag borde tappa något kilo emellanåt.

Men nehejdå. Med stor möda kan jag gå ner ett kilo eller två. Tittar jag sedan på maten så vips är kilona tillbaks. Nu har jag hört att man kan ha låg ämnesomsättning trots att proverna är normala. Man kan ha så kallad dold hypotyreos om man ligger i nederkant på proverna.
Och se på... det gjorde jag. Helt normalt, men i den nedre halvan. Så man kan ta ett mer detaljerat prov för att se om man skulle kunna ha nytta av lite meducin.

Jag hoppas! Det skulle vara bra för min klena kropp att gå ner några kilo.
Min diplomatiska läkare sa ett eller kanske ett par kilo.

Jag är mer realistisk än så och säger att 20 kilo skulle nog vara motiverat.
Ska lämna mer blod i morgon och hoppas de hittar något som kan vara till nytta.

Hoppas alla haft en fin dag i dag ~ min har varit helt okej :D

Andra bloggar om: , , , ,

19 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jag är inne på det samma som du där.Har ju som sagt gått 2 år på overvektkliniken här. Gjort de dom sagt och följt deras upplägg. Har det hjälpt? NIX!! Står på samma vikt idag som när jag började.Ska be dom kolla det när jag är på kontroll.Fast jag tycker de borde veta sånt....
Hoppas ialla fall att du mår skapligt bra just nu. slit inte ut dig med pirran!
Kram Synne :)

Unknown sa...

*Kikar in, stampar snön av skorna ute i trappan och kliver in med stora kliv...* -hallå, någon hemma?

Idag vräker snön ner och många vägar är helt igensnöade. Plogbilarna går i skyttetrafik och jag ställde in jobbresan till kontoret idag. Vägen var halvt igendrevad av snö.
Jag har ont i mina leder till och från och en sån här dag är det ont. Jag är väderkänslig. Värken i händerna är hemsk, men svullnaden är nästan värre. Man kan ju inte göra något, bara fumlar... Tur då att det finns dator och "vänner" ute på bloggen.

Såg att du var o-kry du med, så jag lämpar av ett lass med positiv energi till dig! Hoppas du kryar på dig och får sova, utan värk. (som du också har, har jag förstått...)Kram Vero

Unknown sa...

Förresten vilken Snyyyygg-kisse, du har. Vilken juvel. Gossig.

hugan sa...

ojdå, det låter ju positivt om det skulle visa sig gå ordna till. Jag är övertygad om att jag åxå har lågämnesomsättning...men mest av allt latmask i mej! undrar om det finns meducin mot det??
Kram på dej!

Anonym sa...

Jag vet inte om det här med låg ämnesomsättning kan vara dingrej, men värt att testa.. jag tror annars på sund mat, promenader o cykling några gånger i vecket.. eller varför inte var dag.. är medusin tillräckligt:-)
Alla de där bantarfantasierna med de där resepten tror jag icke ett dugg på .. äta det man gillar i lagom dos.. inte ta till det fetaste så klart, en del grönsaker, men det där ska oxså vara med måtta.. magen kan protestera annars.. dricka de där två litrarna om dagen i form av vatten.. inte överdriva heller där.. är det inkomster så är det utgifter ..
Att späka sig och springa på gym i tid och otid, blir bara så jobbigt och tråkigt i längden.. Nu vet jag inte alls hur du ser ut i omfånget eller om det ligger i generna eller som sagt låg ämnesomsättning.. Men tanken på Coca Cola måste man i alla fall skippa.. det där är tusen sockerbitar i en sådan..
Ha de gott och allt det där hoppas det löser sig för det är inget kul att inte må topp.
Kramar

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Då börjar vi nu,ja vägde in på93.5 ska bli av med de 20 ja gått upp sedan ja blev a-lös.
Peter(fet)

Cattis sa...

synne:jodå tack. jag mår skapligt bra :-)
väldigt hoppfull inför det ena och andra. be dem kolla dig oxå. Sen får vi nog HELT sluta med snaddar *suck.

Vero:
Tack! Känner hur den friska energin forsar in här :-)
Kyla är väl inte bra för leder... Det gäller att hålla humöret uppe. Tror jag är hyfsat bra på det oftast. men ibland behöver man en knuff. Skickar värme och omtanke tillbaka och kommer strax på återvisit *s

Huga: jag är inte lat egentligen men hade nästan inga blodplättar slutet av sommaren så orken var totalt slut och värken mmm stor. men det finns tydligen hopp om viss återhämtning :-)

pialotta:
Jo jag vet precis hur jag ska äta. Äter nog egentligen rätt lite. Fast ibland slinker en kaka eller en chokladbit ner. Har blivit duktigare på att undvika det oxå. så...tycker det borde hända något. å nej vansinnes dieter ger jag mig inte på. Tror inte det är vettigt då man haft problem med järnupptaget. Motionerar gör jag så mycket jag orkar.

Å peter: Vi är många som behöver ner*sss. Vi kunde bilda en peppklubb kanske?


Säger som Garfield:
Jag är inte tjock jag är bara underlång...

Tack för engagemanget ~ sänder goa tankar till er ALLA!

Anonym sa...

Gud så söt han är din kattherre,och vilket gulligt namn Mingus.Det där med vikt kan ju vara ett problem min väninna äter efter viktväktarna där går man inte ner om man äter för lite.Konstigt tycker jag.kram Katta

Unknown sa...

Tack själv :) Jo det är tur att man har någon som puschar en när det är tyngre. men vi komer igen, eller hur?

Hoppas du får en vilsam natt. Sussa gott!
Kramen

Gry sa...

Tycker det är bra att din läkare kollar upp detta åt dig ;-) Själv upptäckte läkaren glutenintolerans som jag gått med ganska länge, också sådär ur det blå...Jag hade fått utslag och tyckte det lät långsökt med glutenintolerans. Nya prover visade på näringsbrist! Jag är inte smal, utan normalvikt- så näringsbrist var det sista jag kunnat tänka mig att jag led av....Jag hade jättelåga värden på zink, calsium, folat mm. Hade ingen aning om detta själv, not a clue! SÅ, provtagning är bra!

Kram Gry

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Cattis//vi klarar det om vi vill,pratade med min fru´s kamrat ikväll,hon har gått ner 60kilo på viktväktarnas program.Hon är min idol,Man Kan. FETPETER.

Anonym sa...

Kissen är ljuvligt söt!
Känner igen det där med att blunda så fort kameran kommer fram - så gör min lilla vita burmillatjej också!

Vikten är väl ett ständigt gissel.. blä..

Själv drar jag igång med det koncept jag vet fungerar för mig på söndag är det tänkt!
GI-kost och motion, håller blodsockret i schack och catharinas humör på topp!

Cattis sa...

Katta: ja, jag har oxå hört det där. inte äta för lite och sällan... Jag brukar ha svårt att få i mig allt som finns med där...som man ska äta under en dag alltså *s

Vero: jag har sovit hela natten! Fantastiskt, hoppas du oxå gjorde det :-)

Gry: visst är det märkligt att man kan ha näringsbrist trots att man är kraftig. Men så är det uppenbart Man är "felnärd" helt enkelt.

Peter: WoW det var starkt gjort!
Då ska väl vi klara 20 kilo var. Och var nu inte så stygg mot dig själv. FETPETER... så säger man väl inte *asg. Rund och go`låter bättre *s
Kram
cattis

Sussie sa...

Ja humöret verkar det i alla fall inte vara några skavanker på, härligt att du håller humöret på topp fast du inte mår bra. Jag hoppas att du snart mår bättre i alla fall och tänker över en kram till dig, en försiktig så att jag inte bökar till nacken på dig :p kraaaammmm

Cattis sa...

catharina: ja, jag är väl oxå inne på att GI är bra. Jag ska definitivt akta mig för socker... det tål jag inte ;-)

zanna: tack så gulligt! Vilken omtänksam kram...



Kramis till alla och trevlig helg!

Lisa Christensen sa...

Det kan mycket väl vara så med värdena. Jag känner flera som haft på gränsen, men ändå inom det normala. De har till slut (efter tjat) fått medicin. Vet en som varit supersmal i hela sitt liv och sedan poff kunde hon inte gå ner i vikt! Kan inte vara kul. Man får ju näringsbrist om man ska hålla på och banta hela tiden...

Supersöt kissemisse! Den vill man bara pussa :)

Cattis sa...

lisa: jag hoppas verkligen det är så. jag har inte haft så här svårt att gå ner i vikt förr och kilona har smygit sig på så sakteliga i stället.

Mildamakter sa...

Jag har haft samma funderingar som vad du har, men nu har jag gett upp och står nu i kö för att bli GBP-opererad.

Vilken härlig perser du har. Vi hade en chinchillaperser och han gjorde precis likadant så fort en kamera kom fram (eller en apelsin skulle skalas) :o)

Maggan sa...

Måste bara säga att jag har den där underfunktionen av sköldkörteln och äter tabletter för det men inte har jag gått ner i vikt fast jag hoppades. Sen äter jag vattendrivande och det har jag också hör ska göra att man går ner i vikt, men inte jag inte. Det handlar alltid om någon annan verkar det som.
Jag upplever samma som dig går jag ner några kilo så behöver jag bara titta på lite extra kalorier så sväller jag upp igen.
Hopplöst och jag är orolig att jag inte får en ny njure om jag väger för mycket.
Jag gillar verkligen dina bilder på den döende tulpanen, brukar själv låta dem stå lite "för länge" bara för att de är vackra när de skiftar färg.
Önskar dig en trevlig helg

bakgrund