torsdag 24 januari 2008

* morgonfundering *

Mina tulpaner har blommat över
Ändå släpper de inte sina kronblad utan har stängt dem i stället
ytan är som siden
En märklig sort

Så till sjukdomar och gnäll ;-)

Jag var hos sjukgymnasten i går och fick de flesta frågetecknen uträtade.
Det var så skönt!

Jag har trångt mellan de tre översta nackkotorna vilket gör att nerverna kommer i kläm, vilket ger halvsidig migränliknande huvudvärk och yrsel.

Sedan sitter nerverna i kläm i den stora nervflätan i axeln, vilket ger smärta och domningar från axeln och ner till fingrarna. Det finns inga undersökningar som röntgen eller annat som visar detta. Det kan man bara se via handpåläggning och det var som han misstänkte redan i slutet av sommaren då jag var hos honom första gången.

Trots att jag inte gått på sjukgymnastik på grund av bristande ork under hösten har jag inte missat något eftersom jag även hade en ordentlig anemi, vilket gör att jag var extra smärtkänslig.

Nu är mitt järnvärde mycket bättre och jag är mer mottaglig för behandling.

Nackbesvären finns det hopp om att kunna komma åt med sjukgymnastisk behandling
Axeln är förmodligen en kronisk åkomma eftersom jag haft besvären så länge.

Det känns som att nu äntligen kan rehabiliteringen starta på allvar och att det är rimligt att sikta mot halvtidsarbete såsmåningom.

Skönt

Att veta

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

Synnøve. sa...

God morgon.
Regn....
6+ ute....
inget vidare väder med andra ord.
Vet du att mina tulpaner har gjort likadant? Varför undrar man.
Skönt att äntligen fått svar på alla frågor kan jag tro.
så från och med idag (igår) kan det bara gå en väg...UPPÅTT!
Ha en förträffligt fin dag.
Kram Synne:)

Cattis sa...

japp!

klart det bara kan gå uppåt!
Det är ju på väg mot ljusare tider på alla sätt och vis!

Kramelikram!

Rosengeranium sa...

Det verkar som om det äntligen vänder uppåt! Håller tummarna för att det fortsätter så.

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Dagens Cattis//ryggo axlar är ingert kul,frun har problem också. Det blir knutor mellan skulderbladen som trycker upp i huvudet,så hon får huvudvärk som sätter henne ur spel.
Masserar nästan varje dag för o hålla det borta.
Kram Peter.

l*eva sa...

Åhh vad jag är glad för Din skull.

Hälsar en...som VET, vad ONT och TRÖTT är! :)

Hem och Lycka sa...

Tack för din kommentar på min blogg! Margarinlådan var min farmors och farfars! men kolla på tradera, där kan man säkert hitta. kram!

Maggan sa...

Vet inte var min kommentar tog vägen..?
Sa att det var ju skönt att du fick reda på vad som orsakar dina problem hoppas nu att det ordnar sig.
Ska kolla dina länkar ikväll ser spännande ut.
Kram

Ninnie sa...

Skönt att du fått svar, och hoppas du ska må bättre o bättre! Kram från Ninni

Cattis sa...

roseng..: ja det hoppas jag oxå!

Peter: massage är toppen! Ska så sakteliga börja med sjukgymnastik och hoppas massor av det :-)
går frugan på gympa för sina besvär?

l*eva: tror man måste uppleva det för att förstå helt. och jag tror du förstår. Tack :-)

lyckas mia: tack för tipset:) där ska jag kolla då jag tömt vår egen skattgömma. vet med säkerhet att där inte finns snygga lådor till mig.

maggan: nää jag vet inte heller?
jo det är skönt att veta vad som gäller, så man vet var man ska lägga energin :)

ninni: ja jag har stort hopp framåt *s sjukgymnastik och så våren som redan små signaler om sin ankomst.

Visst är det ljusare ute idag?

Kram på er ALLA

Anonym sa...

Att ha värk sänker en fullständigt, man blir ju så himla trött av smärtan. Skönt att iallafall veta vad det handlar om!

Kan styrketräning hjälpa - vad säger sjukgymnasten om det?

Mina axlar/min rygg mår mycket mycket bättre de perioder jag förmår mig att gå till gymmet.
Har särskilda övningar som min tränare lagt upp för att stärka nacke och axlar som är mina problemområden.

Cattis sa...

catharina: planen är ett par behandlingar då sjukgymnasten gör övningar/stretchar eller vad han nu hittar på. Sen ska jag få träna själv. Ser fram mot det!

Det är viktigt att få rätt program och att verkligen se till att göra det... suck. jag brukar vara duktig så länge jag går till sjukgymnastiken men när jag ska träna själv hemma... då funkar det ett tag och sen blir det glesare och glesare mellan varven.

så ~ nu är det nya friska tag som gäller.!

bakgrund