lördag 5 januari 2008

*** Nostalgifrukost ***


Jag och elvaåringen som alltid är uppe först av barnen, har ätit stekt gröt till frukost.
Man steker gårdagens frukost i mycket smör och sockrar rejält,
ätes med fördel i mormors gamla servis för den äkta nostalgikänslan.

Min mormor, född 1901 gav mig denna måltid då jag var barn.
Hon berättade att det var hennes fars favoritmåltid,
näst efter uppstekta pannkakor smorda med smör och socker...
På den tiden var man mer intresserad av att ta vara på resurserna än att tänka på kolesterolen ;-)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

8 kommentarer:

mia dh sa...

Har aldrig testat denna grötvariant, men jag gillar inte ostekt gröt så det kanske inte är så konstigt, önskar dock att jag tyckte om det, en bra start på morgonen. Ha en fin helg.

Skatan sa...

Underbart! Stekt gröt brukade morfar bjuda på. Ja nog var det nostalgi i det där inlägget alltid : )

Trevlig helg önskar jag : )

Anonym sa...

Oj, det har jag aldrig ätit, bara hört talas om.. men då av "folk" som tycker det är äckligt. Därför lät det först så negativt, men utvecklades under inlägget att bli mysigt och rent av lite skapande av nyfikenhet!

Anonym sa...

Jag gillar ju gröt, men har faktiskt aldrig testat stekt gröt.. Minns dock att min mamma pratade med fasa om att hon tvingats äta sån som liten.
Socker går bort för mig så då kanske det inte blir lika gott? ;-)

Cattis sa...

Hej alla:
Nä gröt är omtvistat ;-)
Många gnäller att det illasmakande och att ha blivit tvingat att äta gröt är alltför vanligt...
så synd! Man borde aldrig tvina barn att äta och tro att de ska börja gilla maten då...smaka, ja. men tvinga i en tallrik full när man inte tycker om...

Jaja, jag älskar gröt i allafall och tycker min gröt är mumma och stekt gröt ÄR gott. Vet inte om det funkar utan socker... Men varför inte!

Hoppas ni haft en bra dag :-)

Tankevågor sa...

Har aldrig ätit det men gillar verkligen gröt. Jag och mina fyra syskon åt alltid gröt till frukost.
Kanske det var därför det inte blev någon stekt för oss.....vi var väl så många att det aldrig blev någon gröt över att steka. :)

Unknown sa...

Tack för titten hos mig. Vad roligt att du hittade dit. Och tack för din gulliga kommentar.

Det var åratal sedan jag åt stekt gröt, har nästan glömt hur det smakade, men fick en sådan flaschback av din blogg. Dessutom att få äta i en sån underbar gammal tallrik. Äkta mormorskänsla. Ha det gott.Välkommen igen.

Cattis sa...

londongirl:
Nä oftast blir det ju inget över :-)

norsidan: gillar "nostalgiflashar", trillar dit lite då och då... ;-)

bakgrund