onsdag 16 januari 2008

* Smått och gott *

Regnet faller ner och min dag går i tvättens och städningens tecken.
Så njuter jag av tulpanerna emellanåt.
Amaryllisen hänger med ännu ett tag. Nu är det andra knoppen som visar upp sig :-)

I krukan har jag petat ner några kärnor. Det fåniga är att jag inte minns om det är citron, apelsin eller satsumas. Eller vad de med kärnor heter nu igen...
Hoppas det kommer upp något så småningom.
Så har jag slagit till på årets första smaskiga semla oxå. Tycker jag förtjänar den jag som städar efter alla här hemma. Fast den ÄR stor. Räcker till två. Om någon av Er var här kunde vi del ;-)
Med en kopp hallonté...

Andra bloggar om: , , , , , ,

15 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jag vill också ha SEMLA.......
Blir så sugen så jag dreglar....
Konstigt, julen är knappt ute ut huset, har smaskiga saker kvar än, men nu är det semlor som frestar.....
Nästa gång vi åker över till Charlottenberg SKA jag ha semla. Sen får maken säga vad han vill....
Kram Synne :)

Anonym sa...

Tack för besöket i min blogg och din kommentar.
Och blir ju naturligtvis nyfiken och kommer hit till dig också.
Jag tycker du gjort en mycket mysig blogg.
Fina foton här på tulpanerna och amaryllisen,
och det låter så spännande med kärnorna du petat ner i jorden.
Ser fram emot när du talar om här hur det går.
Och jag blev också så sugen på en semla när jag såg bilden.
Så det blir nog att köpa en eller två nästa gång jag går och handlar.
Ha en fin dag.

Synnøve. sa...

Du har fått en award av mig. gå in på min blogg och titta. kram mig :)

Flickan på landet sa...

oj oj vilken smaskig semla...*älskar semlor* :-)

Anonym sa...

Men varför kikade jag in här för???
Seeeeemla!!!! Ge mej!
My god, först såg jag tulpanerna, jag älskar tulpaner, sen scrollade jag ner och där var den.. semlan.. *dreglar*..
Jag ska nog få en semla med när jag är frisk och kan känna smaken ordentligt.

Ninnie sa...

Å, så gott! Blir ju jättesugen såhär strax innan middagen! Fast jag väntar nog till semledags i februari....

Sarah sa...

Det var en rejäl mast!

hugan sa...

ÅÅHH semla....jag skulle kunna dela den med dej! troligen fick du bara en smula...;)

mia dh sa...

Vad spännande att se om det kommer upp något från dina kärnor. Jag har mailat dig med lite smått och gott;)
Ha en härlig kväll.

Cattis sa...

synne: klart du ska ha semla. Gillar inte maken...nä just det gör han ju inte...

inger maryiss: och du är självklart välkommen :-)
jag hoppas det blir frön att följa och mer semlor till folket *s

synne: åå tack! har JAG fått den nu ;-) det behövde jag...

flickan på landet: den var god och eftersom du inte skyndade dig har jag ätit upp den själv och är rund om maggen ;-)

catharina: ja vänta så du kan känna den goa smaken. Men se till att du får tulpaner för jag har hört att de påskyndar tillfrisknandet :-)

ninni: Man blir ju så förvirrad när de ställer fram semlorna nästan FÖRE jul... Detta var min första. bakar nog själv sen..

sarah: det är en militärmast...

huga: kunde du inte sagt det tidigare... nu hann du ju inte hit och jag får bli tjock på egen hand. *suck!
Skynda dig genast och köp en egen så det blir rättvist!

Anonym sa...

Men fy vad osnällt att visa kort på en semla, man blir ju sååååå sugen!!!!! Snart skall jag också unna mig, kanske i helg!

Cattis sa...

mia: skriver svarar ordentligt i morgon, hoppas du får en skön nattsömn...

Kram!

Malin: skynda köp ;-)

Anonym sa...

En liten fråga...
Använder du amaryllisen som "engångsvara" eller lyckas du få den att överleva till nästa säsong?
Om det sistnämnda är fallet, hur gör du isåfall?? *Nyfiken!*

Anonym sa...

Tack för ditt besök hos mig! Jag har också mumsat i min min första semla -mums! Men de är verkligen STORA, det gäller att man är lite hungrig och inte bara fikasugen!

Cattis sa...

soffy: joo med varm mjölk blir det ju en hel måltid...*s

bakgrund