lördag 12 januari 2008

* Tankar kring en blomma *

Denna blomma har jag ärvt av min svärmor. Ja, jag fick den innan hon gick bort.
Vilket uttryck... vart gick hon...
Vi säger att hon bor på ett moln och kikar ner på våra barn, sina barnbarn ~ kanske är det så.
Svärmor var en blomsterälskare, precis som jag. Fast jag tycker bara om blommorna och har namnafasi när det gäller att minnas vad de kallas för. Svärmor visste vad de hette och hur man skötte dem. Själv går jag på fingertoppskänsla.

Dagens blomma är en s:t Paula som nog många ser. Denna är lite speciell då den har dubbel blomma. Det är inte en sådan som blomsteraffärerna är fyllda av. Svärmor har fått den av en väninna och planterat om och fixat under många år.
Nu äger jag några av denna sort.
De blommar mycket och är tacksamma. Jag tycker om färgen och det är alltid trevligt med en historia "bakom".

Fast håren som pryder bladen tillhör inte blomman utan katterna.
Om någon undrar *s*

Andra bloggar om: , , , , , , ,

6 kommentarer:

Leina sa...

Blir så avundsjuk.... Jag har inte gröna fingrar... jag har knall vinröda fingrar... ALLA mina blommor dör.... Jag har en rosenpelargonia som jag har från min farmor (som dog för mer än 20 år sen) Men den blir bara spretig... Hur jag än bär mig åt... Fick en ny (av farmors orginal) av mamma... Jo tjena! Nu är den nog heldöd.... Suck!!!!

Synnøve. sa...

Du kan lätt föröka Sant paulan genom att ta ett blad, dela det mitt itu. Så sätter du den skurna ytan i en kruka med jord. Så väntar du.......och vips har du en ny blomma.

Det är en av sorterna jag älskar,ialla former och färger.Men får köpa dom i Sverige,för här i nabolandet är dom så förbaskat dyra.
kram från vinterlandet :)
Det snöar......

Elisabet. sa...

Och jag ska snart pyssla om mina annars så fina pelargonior, som snart måste till blomsterakuten och det bums.
Ska klippa ned dem och köpa bra jord från Åbergs Trädgård, så kanske dom blommar lika underbart som i somras.

Cattis sa...

leina:jag brukar lyckas hyfsat med mina blommor. Men min favvopelargon gick åt i höstas. Hoppas få ett nytt skott av min mor ;-)
Just nu har jag många ledsna blommor. Tror de saknar ljuset...
Du kanske skulle prova en annan typ av blommor? Som passar de vinröda fingrarna :-)
Lycka till!

Synne: Tack för tipset. Tror jag ska prova. har några "orginal" som ser tråkiga ut. Ja kan ju dela med mig till nabolandet oxå :-)

elisabeth: Pelargoner är så vackert! Tycker de är svåra att vinterförvara bara. Tror min fick en chock när jag tog in den i höstas. kontrasten mellan kyla och värme blev stor.

Paula sa...

Namnafasi, "fniss", va bra, det lider jag också av!
Trots ett otal trädgårds- och blomsterböcker lär jag mig aldrig...
Loppan är en petit basset griffon vendeen, men hon liknar för tillfället ingenting, eftersom vi klippte henne kort! Egentligen har dom en lång raggpäls...
Önskar dig en fin söndag!

Anonym sa...

Såna blommor fick jag ofta av min förra svärmor - hon hade mängder av dem i sina fönster.
Jag lyckades alltid döda dem på ett par veckor - vet inte ens vad jag gjorde för fel!
De är söta iallafall, trots att de suger åt sig katthår som attan..

bakgrund