lördag 11 april 2009

Ägg, ägg, ge mig ägg!

Att vi äter ägg till påsk vet väl alla. Jag äter dem alltid! Jag vet ju att det är en av de nyttigaste födoämnena och att de inte är farliga trots att de innehåller kolesterol. Vi behöver kolesterol, och även om inte livsmedelsverket skriver under på det än, har de ändå friat äggen. De är okej!
Så bara ät och njut. För att variera er nu i påsk kan ni ju måla dem på fantasifulla och roliga sätt. Man får leka med maten då det är påsk och maten är ägg.

Sen vet ju minsta småbarn att man även "ska" äta andra ägg idag. Sådana som påskharen kommer med. Ett av mina barn letar redan. Men det ska ni veta, att hit har inte påskharen hunnit ännu, det är aningen för tidigt på morgonen.
Ett litet tips till er som har inflytande över påskharens val av gotter, köp inte alltför färgrikt godis. Det kan innehålla azofärger som bevisligen gör era barn hyperaktiva, som om det inte räckte med sockret...

Tack vare tjejen på bilden ovan är vi nu på väg att bli av med azofärgerna, än en gång. De var förbjudna innan vi blev medlemmar i EU. Vill ni veta vilka färger vi talar om och var de finns råder jag er att kika in här. Tack Åsa Westlund för att du jobbar på med att få bort dessa onödiga kemikalier!
Vill ni vara säkra på vad erar påskgotter innehåller samt är så där underbart pyssliga som vissa människor är gör ni så klart snasket själva. Det finns smarriga recept att hitta lite varstans. Jag skickar er till Expressen. Bilden där fick mig att drägla. Tur att jag inte äter sådant, och inte avsätter tiden till att knåpa i hop detta. Slurp... Jag vet ju att jag inte tål det, slurp, slurp...

För mig och andra mindre sötsugna personer rekommenderar jag ekologiska ägg i alla former. Stekta, kokta, hackade eller rörda. Jag äter världens godaste äggröra varje morgon. Allt som behövs är ett par ägg, en skvätt grädde, lite vitpeppar och stekflottet efter baconet, som ligger klart i stekpannan och väntar efter att jag lyft ur den goa skivade grisen. Nu börjar det kurra i maggen, dags för frukost snart.
Nåväl, uppenbarligen äter vi alltmer ekologiska ägg, vilket låter trevligt i mina öron. Enligt en ny forskningsrapport är ägg även den mest klimatsmarta proteinkällan. Ekohönornas ägg är extra näringsrika eftersom hönorna äter det mesta då de kommer ut i det fria. Det ryktas t. o. m att det finns hönor som käkar grodor, jojomen, smaskens. Inget fiskfoder om hönan själv får bestämma!

När vi ändå är inne på det här med ägg, vi och vi förresten, det är väl jag som valt ämne, i egenskap av enväldig härskare över denna blogg, vill jag tipsa om ett ägg som ni inte ska äta. Det är nämligen alltför gammalt och värdefullt. Det är Charles Darwin som funnit det och även signerat det. Sedan lade han det i en ack så liten låda. Den var så liten och herr Darwin så brutal att han spräckte ägget. Nu har det återfunnits på zoolgiska avdelningen vid Cambridge universitet, av en lycklig volontär som gick igenom äggsamlingarna. Huruvida ägget luktade eller inte framgår inte av historien...

Återigen önskar jag er alla en riktigt god och glad påsk!

Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

Garlica sa...

Visst vill vi ha många ägg..!!
Ha en skön dag i solen.

Synnøve. sa...

Ja du, man får plocka godis med omhu. Det är inte allt som är gott bara för att det är gott.
Här väntar påskharen på att två små troll ska komma ner. De kommer nog.
Bägge trollen hälsar så gott till dina troll. Stora E undrade när ni kommer tillbaka.
Kramen Synne.

Anonym sa...

Apropå den studie som redovisas i DN. Ägg är kanske den mest klimatsmarta animaliska proteinkällan. Det var ganska få olika typer av kött med där (och ingen fisk) så det är svårt att säga att det säkert är så. Och det är definitivt inte den mest klimatsmarta proteinkällan av alla kategorier, för alla riktigt klimatsmarta proteinkällor är vegetabilier....

Cattis sa...

Garlica:
mm... mina blev stekta i dag!
Vilken härlig dag det blev :-)

Synne: Man klarar nog en och annan kemikalie bara det inte blir för mycket. Fast det är bra om de tar bort dem. Helt onödiga faktiskt.
Hoppas ni fick lika fint väder som vi.

Lena sa...

Jaa, vi äääälskar ägg! Gott, gott!
Det blir inte mycket godis hos oss, men måååånga ägg. Hela året.
KRAMEN!

Cattis sa...

Ägg är numera min basföda.

Suveränt livsmedel!

bakgrund