söndag 12 april 2009

Vi stackars lchf-are har hela världen emot oss...


Man måste ju ta vara på solen, trots att det inte är fullt så varmt i dag som i går. Jag, de minsta barnen och några goda vänner, tog oss en vårpromenad och bytte lite tankar kring livet under de mellersta av dagens timmar. Nu känns kinderna så där varma och goda som de bara kan bli av solsken och frisk luft.

Det är tur att jag hämtat kraft, för det lär jag behöva. Jag läser nämligen att jag, som förtär naturligt fett och talar vitt och brett om hur bra jag mår av det, tillhör en "liten högljudd" minoritet som har hela världen emot sig. Trots att vi är så unika och få, är vi ändå otäcka, då vi pratar om smör och animaliskt fett, bannar margarinet och kritiserar de kostråd, som gäller runt om i världen. Det är vad personer som chefen för nutritionsavdelningen vid Livsmedelsverket samt "kostprofessorn" Maj Hellenius anser.


Jag får lite känslan av att vara lika farlig som en svensk spindel. Sprider stor skräck utan att vara ett potentiellt hot. För vad är det som är så otäckt med oss lchf-are egentligen?
Vi mår ju så bra och vill bara dela med oss av vårt välbefinnande. Det värsta som kan hända är ju att fler personer får chansen att prova på om vårt sätt att äta även kan passa dem.

Här kan ni läsa om skräcken som vi lchf-are sprider, samt hur kostetablissemanget tänker kring den riktigt otäcka artikeln, där 12 akademiker sågar livsmedelsverkets vetenskapliga grund och när den ska besvaras.
Unt.se, som är den tidning som tagit upp ämnet i dag, har även en ledare kring detta, som ett litet bidrag till tyckandet.

Fler bloggar som tar upp ämnet:
kostdoktorn, Annika Dahlqvist

Hittar ett inlägg av Mymlan angående näthat och hur man kan hantera det på ett konstruktivt sätt. Det delar jag med mig till alla fettdebattörer i synnerhet, samt alla andra som behöver det i allmänhet.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Folk är rädda för de, de inte vet eller kan, eller förstår nått av.
Det är som med spindeln.
Många är rädda för den med.
Men trägen vinner.
Till slut ser dom vad som fungerar och då blir det tyst.
Hoppas du inte bränt sönder dig totalt idag.
var försiktig med vårsolen. Den tar rejält.
klems Synne.

Cattis sa...

synne: så sant. så kan det vara. Fast livsmedelsindustrin har nog större skäl än så att vara rädda;-)

Det var lagom skönt i går, och bränt sönder mig har jag inte lyckats med. Men det blir en dag i dag också.
Solen lova gott.

kram och god fortsättning!
Cin

bakgrund