söndag 5 april 2009

Hälsosam nattmacka

I bland händer det att jag vaknar om natten och är hungrig. Tillexempel som nu. Då tar jag mig en "nattmacka".
Den gör jag på följande sätt:
Först skivar jag några skivor ost. Hur många, beror på hur stort tomrummet i magen är.


Sedan brer jag smör på osten, så mycket som jag vill ha. Osten med smöret på kan sedan avnjutas rullad, vikt eller bara som den är. Smakar jättegott!



Men det där kan du ju inte äta tänker du?
Då blir du ju tjock! Nähädå, säger jag och är inte obstinat, utan bara klok. Det blir jag inte, jag blir smal. Jo, men du blir tjock envisas du i alla fall, för det blev du...
Kanske hade du bröd under? Hade du skippat det, hade du förblivit smal.

Jag ser din förvirring. Kanske var även du barn 70- och 80-talet och fick rita kostcirklar på lektionstid i så kallat utbildningssyfte? Kanske hade skolsyster en bild på bra och dåligt mellanmål. Det dåliga var en bulle med saft, det bra var en ostmacka och ett glas mjölk, helst blå, för lättmjöksförpackningen var just blå, precis som mjölken hade en blå ton och smakade vattenskadat. Minsta småbarn kunde säga att den inte var god. Men den var nyttig, det fick vi lära oss, trots att det inte är sant. Men på den tiden var alla utbildade människor övertygade om just den sanningen. Det var inte så att fröken i skolan var ond eller att "snälla" skolsyster var falsk. De trodde faktiskt på det som de lärde ut. Och det finns många som fortfarande tror det.

Men, jag lovar, macka till mellanmål är inte nyttigt om du är tjock och vill bli smal. Men är du lite hungrig så går det alldeles utmärkt med ost och smör. Bara du aktar dig för margarinet!

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Tja varför inte. Men kan man inte bara ta ost? Måste man ha smör på?

Attans nu blev jag hungrig....
Kramen Synne.

Anonym sa...

Men.. en liten frukt då? kunde kanske också vara mellanmål? Eller har jag missförstått det hela?

Cattis sa...

synne: nävars, gillar man inte smöret behövs det väl inte. Fast det mättar och det är bättre med mer fett och mindre protein om man vill tappa vikt.

anonym: frukt är godis. Jag äter inte godis på natten. Frukt ger snabb blodsockerhöjning med fettinlagring som påföljd.

bakgrund