torsdag 9 april 2009

Ny köttbutik med "gammal" skön stil.

Nynäshamn har begåvats med en ny köttbutik i dagarna. Jag tog med mig två av mina påsklovsfirande barn för att göra ett besök. Tanken var att jag skulle fota lite och kanske ta ett snack med ägarna. Trodde jag ja... Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Butiken var fylld med kunder som ville köpa allt från ekologiska ägg till välhängt hälsingekött.

Att fota var inte heller det lättaste om man inte ville vara störande, och det var ju inte mitt syfte. Den här bilden smög jag till mig mycket diskret...
Annars blev det till att fota utanför. Jag hade ett bra motiv i sökaren då folk valde att parkera mitt framför näsan på mig. Fräckt va ;-) Så det blev till att dela upp bilden lite.
Butiken som Nilssons köttaffär ligger i är större än jag trodde, 0ch verkar redan vara en succé. Konceptet är ju välkänt bland Nynäshamnsborna då det är gamla Hammersta köttbod som bytt namn och läge och numer är så mycket mer lättillgängligt. En sak är säker, det var inte sista gången jag var därinne. Doften av olika kryddor och jordig potatis, så ljuvligt.
Men döttrarna anmärkte på att det luktade "starkt", ovana som de är att känna riktig matdoft. Jag måste se till att få med dem till denna sköna butik många gånger.

Så här fint inplastade fick vi våra ekologiska ägg, med ursprung från Sorunda gård.
Även vårt lunchkött fick ett "riktigt" papper omkring sig, utan skyddande atmosfär.
Läckert!!
Nu är vi mätta, belåtna och aningen trötta efter att ha promenerat ner på stan och tillbaka hem igen med vårt "byte". Vi bor så praktiskt till att vi har nerförsbacke i stort sett hela vägen ner till centrum. Jätteskönt är det, tills man inser att det blir tvärtom, då man ska tillbaka med kassar som gör att man känner sig som en gorilla, innan man når sitt hem ljuva hem.

Nu ska mamma gorilla sätta på kaffet och ladda upp inför lite (läs, hur mycket som helst) skärtorsdagstvätt.
Jaja, jag behöver inte ligga ner vid ån i allafall som på den gamla goda tiden ;-)

Andra bloggar om: , , , ,

9 kommentarer:

Synnøve. sa...

Så härligt det där såg ut. Saknar en rigtig slakteributik faktiskt.
Man får en känsla av barndomen när man kliver in där.
Hoppas det smakade bra.
Har satt upp påskris ute idag. Så nu fladdrar det fjädrar överallt.
Regnet hänger i luften med. Så det kommer nog.
Ha nu en knall skärtorsdag med tvätten. Jag ska laga middag.
Kramen Synne.

Garlica sa...

Vad trevligt!
Som barn fick alltid följa med mamma till en sån riktig butik. Det var alltid mycket folk.
Kul att få se lite iaf.
Ha en skön Påsk!

Mikkan sa...

Bara att gratulera! Jag handlar allt mer i saluhallen här i Göteborg, de är bra på att berätta vart allt kommer ifrån där, och servicen är helt unik. Åker du dit och har tänkt att ha en bjudning med många rätter så fr du en guidning i allt: kött, grönsaker, ost, kryddor. Då blir det hela en njutning från A till Ö s.a.s.

Cattis sa...

Synne: har kikat på ditt påskris nu. Det såg härligt ut.
Här skiner solen, ska smita ut med lilla A och hoppa hopprep mellan tvättarna.

garlica:
Jag önskar fler sådan butiker. Så härligt att bara vistas där!

Mikaela:
Låter suveränt!

Charlotte sa...

Tummen upp och den får säkert ett besök av oss snart! Ibland är det bra att inte bo alltför långt bort. Nu vet jag inte om den köttbutiken finns kvar i Tyresö men de ger pensionärer rabatt vissa dagar i veckan, det är inte dåligt det. Så nog finns det en och annan bra butik!

Cattis sa...

Jag samlar på sådana butiker :-)
Du får ta dig en tur hitåt. Det är så fint i Nynäshamn när sommaren kommer.

Lena sa...

Vi har haft en sån butik i trakten tills bara nyligen. Nu har den slagit igen. Trist!
Jag brukr köra till ett lokalt slakteri, där jag kan få köpa bra och nystyckat kött.
KRAMEN!

Cattis sa...

slagit igen? Vad synd, nu när folk blir alltmer sugna på bra mat.
Hoppas ni hittar något annat bra ställe att handla på.

Anonym sa...

Jag håller med dig, äger fullständigt korrekt. Nätt blogg förresten.


Also visit my web-site :: http://wiki.scuba323.com

bakgrund