tisdag 21 april 2009

Ewa Samuelsson äter matlåda.

Klicka på bilden ovan och se en bit av debatten.

Stockholms äldreborgarråd Ewa Samuelsson deltog i SVT:s Debatt och lovade där Janne Josefsson att hon skulle äta samma mat, under en månads tid, som serveras till de äldre i Stockhols stads kommun, via hemtjänsten. I praktiken betyder det att hon kommer att äta 20 lunchlådor under den tiden, måndag till fredag.

I går premiäråt hon med pressen på plats. För de som är intresserade av att följa henne resten av dagarna går det bra att kika in på hennes blogg, där hon rapporterar om sina matupplevelser.
länk till Ewas blogg.

Jag tycker det var väldigt intressant att höra henne tala om hur hon upplevde den första måltiden som hon "plingade" i mikron.
Hon rapporterar att hon helt klart kände att det var skaldjur i såsen och att hon t. o. m såg räkor i den. Jag börjar undra vad hon hade för förväntningar av en skaldjurssås.

När hon sedan klämmer till med att hon tycker att pepparrotskött ska bli mest spännande att prova denna vecka, för det har hon när hon tänker efter riktig noga, aldrig tillagat själv, börjar jag ana hur pass matintresserad denna kvinna är - not.

En annan intressant fråga som dyker upp i mitt huvud är att de som brukar hemtjänsten i Stockholms stad tydligen kan välja på flera olika rätter i matlådan eller att få maten lagad hemma som omväxling.

Få maten lagad hemma av hemtjänstens personal, är det verkligen möjligt?
På Nynäshamns kommuns hemsida läser jag följande:
"• Matlagning och matleverans
Du kan få hjälp med att laga eller förbereda fru-
kost och mellanmål. Ditt huvudmål kan du få
levererat hem till dig."

Matlagningen gällde inte huvudmålet i vår kommun i alllafall.

intressant?
Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Lotta-livets väv sa...

LCHF-metoden är en metod som jag nosat lite på....men jag är tyvärr alltför förtjust i bröd för att känna att den kanske skulle passa för mig!....

Charlotte sa...

Men men... visste Samhall om att hon, just hon skulle äta matlåda i en månad? Kan inte Samhall ha fixat speciallåda till henne? Som är godare med mer räkor i??? Man blir lite uppgiven, hur ska hemtjänstpersonalen ordna så att de som bor ensamma får sällskap när de äter? Ska de köras till en gemensam matsal? Hur kul är det att äta tillsammans med de som behöver matas, inte hör eller är dementa? Vad får de ut av den gemenskapen tro? Om de inte kan kommunicera med varandra. Att bara ha en människa bredvid sig räcker nog inte till för att gemenskap ska uppstå. Ska i varje fall bli intressant att följa denna Evas blogg om maten.

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Tack för inlägget i min blogg, jag ser att du har hittat någon slags kost som passar dig, kan du inte skriva till mig och berätta om den, jag tycker det är så svårt att hitta rätt kost.
Kram Zara

Synnøve. sa...

Ska bli kul att se hur det hela avlöper.
Kunde inte se klippet. Hamnade på nått som handlade om tunnlar, övergångar och trygghet i Järva hehe...
Kram mig.

Cattis sa...

lotta:
bröd var det svåraste i början. Mest för att det är en sådan inrotad vana. Men nu har jag vant mig av med brödet.

charlotte:
visst är det många frågor man ställer sig. Det är mer komplicerat än att tugga i sig ett gäng matlådor.

vita zara: absolut. tittar in med tips hos dig sen :-)

Synne: länken funkade i morse, nu är det felaktig. men det är hos svt play som det verkar.

bakgrund